De serie is nog niet klaar natuurlijk, maar we zijn wel al zo ver dat het afronden kan gaan beginnen. Daarom toch ook maar mijn reactie hier, één en ander kan wellicht nog veranderen na donderdag, dus hou daar rekening mee.
Vooropgesteld, serie 13 is prachtig. Fantastische beelden, mooie opdrachten, leuke groep kandidaten. Het begon al goed met de dropping. Leek natuurlijk veel op de dropping in IJsland, maar in de stad kwam het veel beter tot zijn recht. De priester gaan we nog terugzien bij de onthulling natuurlijk, dat was al meteen duidelijk, dus daar kijk ik vast naar uit.
Natuurlijk kunnen we het ongeval van Janine niet vergeten. Een vreselijk drama, in meerdere opzichten. Allereerst voor Janine zelf, veel leed, gelukkig is ze al goed hersteld. Jammer dat ze op zo'n manier uit het spel geraakte, ik had haar nog wel verder willen zien komen. Uiteraard ook jammer dat we dit al langer wisten, maar ik begrijp ook dat je dit niet enkel omwille van het programma geheim gaat zitten houden. Widm is een programma met riskante opdrachten. Er wordt natuurlijk alles aan gedaan om de veiligheid te garanderen, maar het kan altijd fout gaan. Dit hebben we al eerder gezien toen Milouska onder een paard terecht kwam, of Gijs die gewoon tijdens het rennen viel. En daarnaast de kandidaten die wegens ziekte het spel moesten verlaten, dat kan natuurlijk altijd gebeuren, al speel je nog zulke veilige spellen, sommige dingen heb je nu eenmaal niet in de hand.
Dan de mol. Ja, ik zou willen zeggen, dat weten we natuurlijk nog niet, maar je kan er al eigenlijk niet meer omheen. Mocht op één of andere manier toch ineens Paulien als mol naar voren stappen straks, dan ben ik uiteraard erg blij, maar realistisch gezien zit dat er niet in. Kees is, in elk geval in de pool alhier, al vanaf aflevering 3 de meest verdachte kandidaat.
Ter vergelijking, Inge stond pas na aflevering 7 als hoofdverdachte, toen omdat de handenhint was ontdekt en bijna niets anders kon betekenen. Toch bleef er enige twijfel bestaan, maar dat heeft nooit echt voet aan de grond gekregen. Dennis stond na aflevering 4 bovenaan het verdachtenlijstje, doch op de voet gevolgd door Patrick (Martens). Patrick (Stoof) was ook vrij snel redelijk verdacht, maar hij ging gelijk op met Pepijn, totdat hij afviel. En zo zijn er ook nog een paar mollen geweest die nooit, of slechts één keer het meest verdacht waren, maar zo erg als het dit jaar is met Kees is het nooit eerder geweest. Daar zet ik mijn vraagtekens bij.
Lange tijd was dat voor mij reden om Kees juist af te schrijven (en natuurlijk de Jan Kooijman actie van dit jaar, het luikje openen in het laserspel), maar door de onweerlegbaarheid van hints, vooral in de finale, heeft men er dit jaar blijkbaar voor gekozen de mol al zo vroeg zo duidelijk te laten zijn.
Waarom hij zo verdacht was, is me eigenlijk ook niet zo duidelijk. Enkel door de priesterhint? Echt veel molacties hebben we niet gezien, het bleef steken in 'hij kan daar geld hebben kwijtgemaakt'-achtige observaties, welke in principe voor elke kandidaat golden. Daarnaast heeft hij m.i. te veel acties die hem vrijpleiten van het molschap, maar wederom, de finale heeft alle twijfel weggenomen, als het per ongeluk toch Paulien is, dan heeft de crew zich in die aflevering volkomen onbetrouwbaar gemaakt.
Mocht hij toch op subliminale wijze in de uitzending verdacht gemaakt zijn, dan kan ik me alleen voorstellen dat dat zo is om het het 'gewone volk' gemakkelijk te maken. Je hoort bijna de gedachte, 'we nemen een populaire Volendammer als mol en maken die heel verdacht, zodat half Nederland kijkt en we eindelijk die rotring winnen', maar dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest?
Samengevat, mooi seizoen, heel mooi, fantastische beelden en opdrachten, maar jammer dat het voor veel mensen al zo lang zo obvious was, blijkbaar.