Deze discussie is precies waar ik bang voor was toen bekend werd dat Moltalk live op Nederland 1 zou worden uitgezonden. Moltalk is bedoeld voor het grote publiek en niet voor molloten.
Precies zoals het niet begonnen is...
Maar als je eerlijk bent, wil je het kijkplezier van 'gewone' kijkers verpesten door de vrijwel onomstotelijke theorieën rond Klaas?
Ik denk zelfs dat het niet uitmaakt. Had de kloosterhint vlak na aflevering 2 besproken en er was wel een gast geweest die het wegwuifde als vergezocht of 'maar een van de' theorieën. Ik vermoed dat de gemiddelde Moltalk kijker niet het toevalsbesef zou hebben om gelijk 100% overtuigd te zijn (maar het wel een leuke hint zou vinden).
En is de kloosterhint te gewaagd (waarom geef je hem dan weg?!), dan had de molgeldpuzzel wel getoond mogen worden. Geldt hetzelfde voor, als je je er niet in verdiept kun je het zien als kwestie van tunnelvisie. Of zou het simpelweg zo'n harde regel zijn dat
geen enkele officiële hint genoemd mag worden, voor het verrassingseffect in aflevering 10? In dat geval zou het niet uitmaken hoe sterk of zwak een echte hint is, hij komt gewoon niet aan bod.
Dit zou wel betekenen dat redactieleden bij Moltalk weten wie het is en wat de hints zijn...