Hoera! Er komt weer een pareltje van een molartikel aan in HUMO! Hier al te lezen voor abonnees:
http://www.humo.be/humo-archief/389321/achter-de-schermen-van-de-mol-humo-sprak-met-de-makers
Voor de niet-abonnees post ik hier het integrale artikel. Gisterenavond heb ik het ook al eens geprobeerd, maar ik geraakte dan niet op het forum.
Zuid-Afrika werd Mexico, maandag werd zondag, en januari werd maart. Maar wie de kandidaten van ‘De mol’ als vanouds weer ziet struikelen door opdrachten met schier sadistische spelregels, het wantrouwen tegenover hun collega’s leesbaar in de ogen blikkerend, weet: aan een succesformule raak je niet. Toch heeft er zich in de aanloop naar het derde seizoen, hoewel het op het scherm uit geen enkel shot af te leiden valt, achter de schermen een ingrijpende stoelendans voorgedaan. Op jaarlijkse koffiekrans bij de makers van ‘De mol’: ‘Natuurlijk kijken wij ook naar ‘Café De mol’, we willen weten of ze het juist hebben.’
Van de vijf meesterbreinen die we vorig jaar nog spraken over hun magical mystery tour naar Zuid-Afrika, vertrok dit jaar alleen regisseur Mathias De Neve naar Mexico. De rest ging andere projecten achterna, volgde traumatherapie en probeerde twee jaar slaapgebrek goed te maken. Naast Mathias neemt vers bloed plaats: Sam Devriendt draait na een jaartje opleiding in de vorige ploeg dit jaar op volle kracht mee, Kelly Van den Bleeken maakt na twee jaar kandidaten selecteren nu deel uit van de leiding achter de televisionele klopjacht, en Anthony Lievens ruilde het interne productiehuis van VTM in voor Woestijnvis. Samen vormen de vier – aangevuld met regisseur Koen Warlop, producers Corine Appelmans en Hanne Hauquier, en reporters voor het realitygedeelte Olga Baerten en Ischa Clissen – de denktank achter ‘De mol’, uw en ons pleziertje op zondagavond.
HUMO Ongelukkigen! Hadden jullie de geruchten dan niet gehoord over de onmenselijke werkuren die bij ‘De mol’ horen, en de nefaste gevolgen voor je privéleven?
Anthony Lievens «Toch wel, en ze blijken ook allemaal waar te zijn (lacht).»
Mathias De Neve «Heel wat collega’s van de kernploeg hebben hun kinderen een tijdlang vaker via Skype gezien dan in het echt. Wij hebben er geen: dat maakt het verwaarlozen van je privéleven alvast een klein beetje minder ingewikkeld. Al moet je na een tijdje wel nog altijd vaststellen dat je geen vrienden meer overhoudt (lacht).»
Kelly Van den Bleeken «Je collega’s worden je vrienden, hè. Je brengt zoveel tijd met hen door. De samenhorigheid is enorm. Iedereen hier op de redactie weet meer van mij af dan mijn ‘echte’ vrienden.»
Sam Devriendt «Ik kan gelukkig op heel wat vertrouwen rekenen van mijn vriendin. Maar ‘De mol’ maken zou het perfecte alibi kunnen zijn voor een affaire: je bent dagenlang van huis, en als iemand vraagt waar je was en wat je gedaan hebt, antwoord je gewoon dat je niets mag zeggen (lacht).»
HUMO Mathias, jij bent nu de enige overblijvende kernredacteur die de drie nieuwe seizoenen van ‘De mol’ heeft meegemaakt, van het ruwste idee tot de laatste aflevering. Wordt het na drie seizoenen niet een beetje routine?
De Neve «Nee, dat niet. Je weet de derde keer wel beter waar je aan begint, maar routine bestaat niet bij ‘De mol’. Het blijft druk, het blijft zwaar. Die stress is eigen aan het format, weet ik nu. Of je nu het derde of het tiende seizoen maakt. Maar: het blijft ook even leuk. Alleen zal het nooit een programma zijn dat je in elkaar steekt tussen tien en zes. Het volgende seizoen zal ik een keertje overslaan, dat heb ik al beslist. Maar daarna zal ik er weer met evenveel plezier aan beginnen.»
HUMO Het volgende seizoen? Zijn daar dan al plannen voor?
Van den Bleeken «Er wordt al aan gewerkt, ja. Ruwe ideeën. Niet dat we zo zeker zijn dat het volgend jaar al op het scherm komt. Maar aan de andere kant: als ze bij VIER beslissen dat ze dat willen, dan willen we ook niet van nul moeten beginnen.»