Mijn lijstje na aflevering 1. Ik let vooral op gedrag en weinig op hints, die vind ik niet echt leuk in het programma. Bij nummers 1-4 kon ik niet echt kiezen wie ik het meest verdacht vond. 5-7 is een beetje de middenmoot, daar kan alles nog mee gebeuren. Maar 8-10 heb ik eigenlijk al afgestreept.
Ik ben benieuwd of jullie het eens zijn!
1.
Evelien - Evelien zat op een cruciale plaats in opdracht 3 en zou de leiding moeten nemen. Ze deed dit niet, ze fietste een beetje achteraan en keek toe hoe de opdracht zou mislukken. Ze heeft verder biechten waarin ze de gemiddelde kandidaat uit probeert te hangen (‘wat stom dat we dat niet in de gaten hebben gehad!’) en haar reactie op de executie is matig oprecht.
2.
Rick Paul - Rick Paul is heel actief bij de kisten, en loopt bij opdracht 3 constant in de portofoon te kweppen. Ik vind hem erg verdacht overkomen, het is dus ook op basis van gevoel.
3.
Sarah - Sarah komt geen moment op mij oprecht over, in de hele aflevering niet. Haar manoeuvre is gek in opdracht 3, waarbij ze snel achter Evi aanfietst. Daarnaast maakt ze Merel verdacht na opdracht 3, als Merel haar vinger opsteekt. Een kandidaat zou zo’n actie dat eerder voor zichzelf houden.
4.
Niels - Niels was in de Mol-Talk Kick-off al verdacht, omdat de eerste letters van zijn antwoorden ‘MOL’ vormden. Sowieso al vreemd dat hij zei dat hij liegen en bedriegen leuk vond in WIDM. In de aflevering zelf heeft hij enorm veel screentime, gedraagt hij zich gek en wilt in opdracht 1 graag aan kisten 3 en 4 trekken: voorkennis? En ook deed hij apart blij nadat ze €300 hadden gewonnen. ‘Ik had niets verwacht’ zei Niels, maar hij wist toch dat Evi en Nikkie een enveloppe hadden gepakt? Wist hij dus dat de opdracht niet goed was uitgevoerd? Hij gedraagt zich verder best vreemd. Hij heeft de meeste verdachte dingen van allemaal, maar ik ben toch niet helemaal overtuigd. Het ligt er nog iets te dik op.
5.
Robčrt - Robčrt gedraagt zich niet verdacht in de opdrachten, met laat zijn partner vinden in opdracht 2 en de meeste schermen oplezen in opdracht 3. Toch mag je hem niet afstrepen, hij zou het zomaar eens kunnen zijn.
6.
Jamie - Jamie streep ik niet af, hoewel ik zijn vele kisten denk te kunnen verklaren door 1) het willen laten zien dat hij sterk is en 2) bloedfanatiek gedrag. Ook bij opdracht 3 was hij aan het ratelen in het Spaans. Volgens mij wilt hij het liefst alles zelf doen.
7.
Sinan - Sinan neigt vooral een beetje saai. In 2017 viel mol Thomas mij ook totaal niet op, dus ik streep Sinan niet af. Dat hij als laatste zijn partner vond ik opdracht 2 en bij Nikkie stil ging staan in opdracht 3 zijn toch verdachte acties, hoewel ik zijn reactie bij de executie gemeend vond. Hij staat nu nog laag, maar kan eventueel nog wel omhoog in de komende afleveringen.
8.
Merel - Merel is voor mijn gevoel de oprechtste kandidaat. Haar ongemakkelijkheid bij opdracht 2, en ook haar switch van vrijstellingen naar geld kwam logisch over voor mij, terwijl je dat ook verdacht kan zien. Haar reactie op de executie kan je gewoon niet faken, geweldig
. De kist laten vallen ‘lijkt’ verdacht maar is het dus niet. Ik snap niet dat ze over het algemeen zo veel wordt verdacht.
9.
Evi - Evi is zo nep-verdacht. Medeplichtig aan het laten vallen van de kisten, bij opdracht 3 vooruit sprinten en dan drie keer de enveloppe willen pakken, worden toegeschreeuwd en het toch niet doen. In haar biechten dan nog erbij zeggen dat ze niet snapt waarom je het niet zou pakken. Ze wordt obvious verdacht gemaakt, dus niet verdacht. Haar oprechte blijheid na de eerste executie zie je als ze in de lucht springt en Evelien dan maar een beetje mee gaat doen. Evi is echt niet de mol voor mij.
10.
Nikkie - Nikkie kan in geen geval de mol zijn. Bij het overleg van opdracht 1 zie je haar observeren - kijk dit alsjeblieft terug - en zie je dat ze bezig is met het ontmaskeren van de mol. Ook bij opdracht 2. Ze is stiekem een hele slimme kandidate die nu vooral neergezet wordt als grappig in de montage. In opdracht 1 doet ze niet echt iets. Ik ben overigens wel bang dat ze vroeg het spel uit gaat.