Ik lijk m'n woorden alweer te moeten inslikken. Dit is voor mij toch wel het grootste voorbeeld van mogelijke voorkennis tot nu toe. Voor degenen die menen dat Sinan nog nooit iets heeft gedaan wat lijkt op mollen: dit is tijdens de opdracht 'Op Treden' in aflevering 3.
[1] Sinan roept tegen Robčrt dat ze nog een paal nodig hebben. Robčrt is op dat moment bij de laatste paal bezig die er nog uit kan. De eerste drie hebben ze al los. Sinan stuurt hem daar echter weg met de suggestie [2]
"Of is het gewoon de eerste?" Op afbeelding [7] zien we dat Robčrt de paal los krijgt waar Sinan hem eerst heeft weggestuurd. Dit zou toeval kunnen zijn, maar we zien Nikki en Niels op [1] ook aan palen sjorren. Waarom stuurde Sinan uitgerekend de enige persoon weg die met de juiste paal bezig was? En bij de laatste paal die ze nog nodig hadden? Dat riekt naar voorkennis.
Ook is Sinan aan het vertragen terwijl het eerste blok door de palen gesjouwd wordt. Hij wordt meerdere malen geroepen maar reageert eerst helemaal niet. Dan roept Jamie hem nogmaals.
[3] Jamie:
"Sinan, kom eens vriend." Sinan:
"Ja ja, rustig. Wacht even jongens."[4] Sinan:
"Je krijgt hem daar niet doorheen." Jamie:
"We kunnen er toch makkelijk doorheen?"Ook Evelien kijkt Sinan niet-begrijpend aan. Met een beetje kracht zetten blijkt het blok er makkelijk doorheen te passen.
Terwijl Sinan bij [5] en [6] helpt met het sjouwen van een blok roept Robčrt dat hij de laatste paal los heeft gekregen. Sinan laat het blok meteen los en loopt naar Robčrt om wat te prutsen bij het punt waar de paal nog vastzit. Omdat ook Niels is weggelopen bij het blok, loopt het verplaatsen daarvan vertraging op.
Tot slot zijn daar nog de eerste twee blokken die versjouwd worden. Dat blijken van bovenaf een letter C en een letter S te zijn (zie laatste afbeelding). 'Op Treden' zou heel goed naar die letters kunnen verwijzen: de initialen van de mol staan op de treden.
"Maar Blip", hoor ik je zeggen,
"Sarah heeft toch dezelfde initialen? En zij was degene die de blokken doorgaf. Daar had Sinan toch geen invloed op? Wijst dit dan niet eerder naar Sarah?"Ik denk van niet. Dat de opdrachttitel naar Sarah zou verwijzen ligt m.i. veel teveel voor de hand. Sarah schreef op de treden, Sarah liep op de treden. En ze deed niets fout, dus dan zou haar enige molactie een symbolische zijn: de mol stuurde haar initialen als eerste naar de overkant. Nou, woehoe. Daar krijg ik het niet echt warm van. Bovendien nummerde Sarah de letter C met 1 en de S met 2. Als ze de mol was, zou ik verwachten dat ze de S met 1 nummert en de C met 2. Dat ze dat niet doet, komt doordat de trappuzzel slechts op één logische manier uit elkaar kon: eerst de C en dan de S. Dat ze die letters als eerste door de palen stuurt is simpelweg het gevolg van hoe de puzzel in elkaar zit. Daar had ze zelf geen invloed op.
Bij nader inzien blijf ik hier dus toch nog even. Sinan is de mol (hoop ik. Ik lach me rot als het echt zo is).