Kijk ik kan wel enthousiast zijn over haar lef en brutaliteit, dat was mooi om te zien, maar voor mij draait het om effectiviteit en kandidaten op het verkeerde spoor zetten en vooral bij effectiviteit scoort Merel een onvoldoende. Ze heeft wel wat kandidaten op het verkeerde spoor gezet, maar meer dan de helft heeft haar vanaf het begin meegenomen in de test. Dus leuke poging om een goede mol te zijn, maar het verleden heeft aangetoond dat meer dan de helft het beter heeft gedaan.
Niet mee eens. Het zijn gewoon weer drie verdenkingen op je in de halve finale (waaronder Niels die nog half zoekende was). Dat is vrij gemiddeld voor een Mol. Mollen als Jon, Patrick en Kim hadden hier ook gewoon last van. En dan had Kees het geluk dat Janine heel vroeg afviel en Susan het geluk dat Freek die vrijstelling binnensleepte.
En bovendien de groep helpt ook heel erg mee in de Mol verdacht of onverdacht maken. Tygo, Sofie, Jochem, Diederik, Olcay, Ruben, Art, Anniek etc. Allemaal hebben ze op een of andere manier geholpen met de verdenkingen van de echte Mol af te houden (niet per se allemaal hulpmollen). Wie waren dat in dit seizoen? Jamie en Rick Paul vooral. Toen die eruit lagen had Merel geen dekking meer over binnen de groep.
Ik denk dat men na Thomas en Jan te snel verwacht dat een Mol onontdekt blijft tot vlak voor het eind. Maar dat zijn meer gelukjes dan een gemiddeld seizoen. Moet je daarom Merel als slechter afschrijven? In mijn optiek zeker niet, want haar molacties waren wat mij betreft stukken beter dan van de vorige twee Mollen.