Ik denk ook dat de Mol niet terugdeinst om jokers te pakken. Het gaat in dat geval "slechts" om 1 vraag op de test fout hebben die anders goed zou zijn met een joker.
Vorig jaar ging de Mol met zijn maatje naar een executie met 1 op 3 kans om af te vallen in aflevering 1. Dat zijn veel zwaardere kansen om af te vallen dan wat Niels (als hij de Mol is) gedaan zou hebben. Dus geen probleem daar.
De andere twee feiten die tegen Niels pleiten zijn (1) dat hij in aflevering 1 direct voor 2500 euro in de pot wilde gaan (nog voordat hij kon inschatten wat de rest deed) en (2) dat hij 250 euro verdiende in de wachtkamer. Voor (2) geldt dat de manier waarop wel verdacht was (omdat hij de rest aanspoorde om te blijven).
Ik lees nu vaak dat Niels de andere 2 overtuigde om te blijven zitten, maar dat is slechts een interpretatie van wat er mogelijk gebeurd zou kunnen zijn.
De 250 euro komt op het scherm van Niels, Evi en Rick Paul en hij zegt "Zal ik gaan?" zonder dat iemand hem daartoe aanspoorde. Rick Paul knikt wat instemmend. Dan missen we wat gebeurt door een biecht van Niels en het volgende dat we zien is Niels die rechtstaat en zegt "Alle informatie voor mij onthouden dan he".
Dat hij specifiek dat woordje 'dan' gebruikt, maakt voor mij het volgende scenario waarschijnlijker:
Niels zegt "Zal ik gaan?"
De andere 2 vinden dat goed
Niels vraagt of ze meegaan
Rick Paul en Evi verwachten dat er nog meer komt en zeggen dat zij wel blijven zitten
Niels zegt "Alle informatie voor mij onthouden dan he".
Maar nu ik het fragment terugkijk, voelt het niet alsof hij de anderen overtuigt om te blijven zitten.