Ah okee! Klinkt wel heel leuk ja! En er doen geen bekende mensen maar gewone mensen mee dus? En is er ook een Vlaamse moltalk?
Je zult zeker niet teleurgesteld worden. De opdrachten zijn inderdaad gelaagd; een handeling van de ene kandidaat heeft altijd invloed op de andere kandidaat of het resultaat (vaak op een onverwachte goed doordachte manier). Tegelijkertijd worden de opdrachten voor ons als kijker altijd duidelijk uitgelegd (inclusief verhelderende plattegronden), waardoor je als kijker echt kunt reflecteren op de acties van de kandidaten i.p.v. speculeren over wat er had kunnen gebeuren (wat de Nederlandse mol meer en meer is gaan inhouden).
Wat ik ook knap vind is de durf van de makers. In elk seizoen zit wel een opdracht waarbij je denkt 'nee, dat kunnen ze de kandidaten toch niet aandoen?'. Of het nu gaat om levend begraven worden (de opening van het vorige seizoen), geblinddoekt aan een hoge brug opgehangen worden, een afgevallen kandidaat naar huis toe sturen met een enorme verfbom etc. Elke keer draaide mijn maag om bij het idee alleen al, terwijl het achteraf hele mooie opdrachten bleken te zijn.
De Mol is zoals WIDM 'vroeger' was, in de eerste paar seizoenen met onbekende Nederlanders, maar dan wel in het nu. Die stijl bevalt mij erg goed (terwijl ik ook nog steeds een grote fan ben van de Nederlandse versie!).
En ja, de Vlaamse Mol heeft ook een Moltalk: Café De Mol.