Ik zie geen directe link tussen beide opdrachten.
Lennart verwees ernaar, dus de link is er. Annelotte heeft bakzeil gehaald bij de domino opdracht maar hem goed ingewreven dat hij ook eens voor zichzelf zou moeten kiezen. ('We zijn de enige debielen die voor het geld zijn gegaan, Lennart'). En kijk wat er gebeurt bij de veiling. Maar ook zonder die link, kun je de gretigheid van Annelotte voor 1 pasvraag afzetten tegen haar gebrek aan belangstelling/scherpte voor een vrijstelling.
Bij de dominostenen werd de keuze (pasvragen of geld) pas verzilverd als (1) het duo werd uitgekozen door de groep en (2) de deelopdracht werd volbracht. Beide zijn realistische struikelblokken. Het kan zijn dat de mol (wie het ook is) besloot dat het beter was voor het geld te kiezen omdat (a) grote kans dat hij niet werd uitgekozen,
25%, is dat een grote kans? Bovendien waren de duo's zo samengesteld dat een van de meer onbetrouwbare koppels (met Philip, Sven, Jasmien) waarschijnlijk niet zou worden gekozen. Grote kans dat Annelotte en Lennart hun deelopdracht mochten doen van de groep.
(b) grote kans dat de deelopdracht toch faalt
Ik ga er vanuit dat de mol weet welke deelopdracht hij krijgt. Bij de vouwopdracht, mits je gaat staan bij het vouwen zelf, heb je volledige controle of je hem laat slagen of niet. Dat had Lennart dus ook kunnen doen als hij voor de -1.000 had gekozen.
(c) met pasvragen kiezen en verzilveren speel je jezelf wel erg in de kijker (wat ook gebeurde bij Katrien / Jasmien) en dus is het beter om geld te kiezen en de deelopdracht te laten falen.
Als je de duo's zo hebt samengesteld, reken je er toch op dat tenminste nog een ander koppel voor de pasvragen gaat? En die ook binnenhaalt, zeker die met de Duitse woorden, die was makkelijk. Verder wist niemand dat ze voor geld hadden gekozen, dus hij heeft zich alleen maar bij Annelotte onverdacht kunnen maken. Lennart hoefde zich alleen maar te laten overhalen door Annelotte, en als het was uitgekomen had hij prima de schuld van zich af kunnen schuiven. Ook heel schijnheilig dat Annelotte meteen gaan zweren op de kop van Isidoor dat ze voor geld zijn gegaan.
Overigens hebben alle drie finalisten bij de domino’s voor het geld gekozen. Dus het is niet helemaal eerlijk om alleen Lennart weg te strepen / een grote min te geven voor die opdracht.
Annelotte koos niet voor geld. Ze is de enige finaliste die voor -1.000 euro voor 1 pasvraag wilde gaan. Dus die krijgt van mij echt een molpunt in deze opdracht t.o.v. de andere twee. Ik vind haar ook bij het vouwen verdachter dan Lennart. Het ging mis bij het staartje. Waarom vroeg ze niet of dat omhoog of omlaag moest? Dat is de meest voor de hand liggende vraag hier. En wat had mol Lennart daarop moeten antwoorden?