Auteur Topic: Suggesties / verbeteringen voor De Mol  (gelezen 5782 keer)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #40 Gepost op: 18-05-2021, 14:24:17 »
Dit jaar kwam Sven de mol op het goede spoor doordat hij kon achterhalen dat hij een antwoorden had ingevuld die per ongeluk naar Lennart leidden. Twee jaar terug kwamen Bas en Kaat de goede mol ook op die manier op het spoor.

Het is nu twee keer voorgenomen (dus nog niet zo heel veel), maar het is wel een dingetje. Uiteindelijk is een minder ontdekte mol leuker en die krijgt ook meer speelruimte. Misschien is een suggestie iets met de testvragen te doen waarbij het iets minder duidelijk te achterhalen is op wie een antwoord slaat.

Dat kan bijv door (a) vragen gedetailleerder te maken (met nadeel dat mensen OCD-achting op die details gaan letten), (b) meer vragen met mensen in groepjes (waardoor per ongeluk antwoorden goed hebben vaker voorkomt), (c) testen langer maken (zodat mensen het overzicht verliezen welke vragen er precies waren) of (d) geen boekjes bij de test of in het hele spel (moeilijker bij te houden). Aan al die opties zitten natuurlijk hun eigen nadelen.

Online Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #41 Gepost op: 18-05-2021, 21:25:43 »
Ja, maar Sven ontdekte het pas in de allerlaatste fase. En bovendien wil de redactie graag dat de Mol uiteindelijk ontdekt wordt.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #42 Gepost op: 19-05-2021, 12:47:21 »
We hebben het in dit topic uitvoerig gehad over het egoïstisch gedrag van kandidaten met betrekking tot pasvragen en vrijstellingen en hoe dit te voorkomen. We zijn hier blijkbaar niet de enige in getuige een artikel in Knack Focus van 16/05/21 van Geert Zagers, met de titel "Was dit het beste seizoen van 'De mol'? Presentator Gilles De Coster blikt terug".
Ik citeer:

Geert Zagers (journalist bij Knack Focus):
De opdracht legde een probleem bloot: pasvragen en vrijstellingen werken niet meer. Voor het kleinste voordeel wordt de groepspot opgeofferd.

Gilles De Coster: Dat is een evolutie waar we waakzaam voor moeten zijn. Ik herinner mij een opdracht in seizoen vier, waar de kandidaten geketend waren en tijdens het losmaken een vrijstelling konden meegrissen. Niemand heeft dat destijds gedurfd. Vandaag zou ik daar niet meer zo zeker van zijn.
Die evolutie is al langer bezig, maar het vorige seizoen heeft daar zeker een rol in gespeeld, toen Bart de teller tot boven 10.000 euro liet oplopen om een vrijstelling te bemachtigen. Dat is waar we het daarnet over hadden: dat soort precedenten bepaalt ook hoe de kandidaten in de jaren erna het spel spelen.

Geert Zagers: Vrijstellingen en pasvragen werken alleen als er een kost is. Sven liet 5000 euro liggen voor één pasvraag en kreeg bij het buitenkomen alleen maar felicitaties.

Gilles De Coster: Het disruptieve van een pasvraag, die kracht neemt af. De drempel om ervoor te kiezen is laag geworden. Dat is een trein die je niet mag laten rijden. We zijn met de redactie gigantische fans van de Annelottes van deze wereld die wél kwaad worden als er iemand de groepspot opoffert. Er moet niet puur voor het geld gespeeld worden, maar het mogen ook geen Artis Historia-punten zijn, zoals Bart vorig jaar opmerkte.
We hebben het dus in de mot. Scenariomatig zijn we al hard aan het nadenken over hoe we dat kunnen oplossen. En vergeet ook niet: de mol heeft net van die attitude twee afleveringen later handig gebruik gemaakt. Ik hoop dat de kandidaten van volgend jaar dat ook onthouden.

<<einde citaat>>

Dat belooft dus wat voor volgend jaar, heb ik zo de indruk.
« Laatst bewerkt op: 19-05-2021, 12:49:42 door MartinJ »

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #43 Gepost op: 19-05-2021, 12:49:54 »
Zeker! Bij de chat zei Gilles ook al dat ze er over aan het nadenken zijn.

Online Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #44 Gepost op: 19-05-2021, 14:47:58 »
Ik kan me voorstellen dat er nog wel pasvragen zullen zijn, maar dat die niet meer voor geld te koop zijn, maar in ruil voor ontberingen.

Om maar wat te noemen:
  • 's Nachts in de stromende regen overnachten in een tentje
  • Zonder anti-muggenmiddel gedropt worden in een bos
  • Een hele dag leven met één flesje water en drie biskwietjes terwijl je verplicht door een raam van een restaurant naar binnen moet kijken waar de anderen onthaald worden op een vorstelijke maaltijd

De mensen bij Woestijnvis zijn nog veel creatiever, dus dat komt vast wel goed.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #45 Gepost op: 19-05-2021, 19:23:58 »
Ik denk dat de pasvragen daar niet voor zijn uitgevonden. Pasvragen zijn geen doel op zich imo. Het is juist   het dilemma tussen pasvragen en geld waar het allemaal om draait en een opdracht een diepere laag geeft.

In het interview dat ik aanhaalde had GDC het ook nog over de befaamde opdracht in de kerker waar de kandidaten waren vastgeketend en eventueel de nacht zouden moeten doorbrengen en de laatste een vrijstelling kon verdienen. En dat toen niemand die vrijstelling heeft genomen. Dat had volgens mij minder met die vrijstelling te maken maar meer met het fatsoen om niemand te laten zitten.

Deze opdracht is in de Duitse mol gekopieerd en toen dachten de kandidaten hier anders over als ik me niet vergis.
« Laatst bewerkt op: 19-05-2021, 19:30:46 door MartinJ »

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #46 Gepost op: 19-05-2021, 21:21:17 »
Ik citeer:

Geert Zagers (journalist bij Knack Focus): De opdracht legde een probleem bloot: pasvragen en vrijstellingen werken niet meer. Voor het kleinste voordeel wordt de groepspot opgeofferd.

Gilles De Coster: Dat is een evolutie waar we waakzaam voor moeten zijn. Ik herinner mij een opdracht in seizoen vier, waar de kandidaten geketend waren en tijdens het losmaken een vrijstelling konden meegrissen. Niemand heeft dat destijds gedurfd. Vandaag zou ik daar niet meer zo zeker van zijn.
Die evolutie is al langer bezig, maar het vorige seizoen heeft daar zeker een rol in gespeeld, toen Bart de teller tot boven 10.000 euro liet oplopen om een vrijstelling te bemachtigen. Dat is waar we het daarnet over hadden: dat soort precedenten bepaalt ook hoe de kandidaten in de jaren erna het spel spelen.

Geert Zagers: Vrijstellingen en pasvragen werken alleen als er een kost is. Sven liet 5000 euro liggen voor één pasvraag en kreeg bij het buitenkomen alleen maar felicitaties.

Gilles De Coster: Het disruptieve van een pasvraag, die kracht neemt af. De drempel om ervoor te kiezen is laag geworden. Dat is een trein die je niet mag laten rijden. We zijn met de redactie gigantische fans van de Annelottes van deze wereld die wél kwaad worden als er iemand de groepspot opoffert. Er moet niet puur voor het geld gespeeld worden, maar het mogen ook geen Artis Historia-punten zijn, zoals Bart vorig jaar opmerkte.
We hebben het dus in de mot. Scenariomatig zijn we al hard aan het nadenken over hoe we dat kunnen oplossen. En vergeet ook niet: de mol heeft net van die attitude twee afleveringen later handig gebruik gemaakt. Ik hoop dat de kandidaten van volgend jaar dat ook onthouden.

<<einde citaat>>

Dat belooft dus wat voor volgend jaar, heb ik zo de indruk.

Kunnen we ergens het hele interview lezen? Want deze passage stemt me niet helemaal hoopvol.

Hij zegt het zelf, vroeger hadden de meeste kandidaten een andere houding. Dus de actuele types die hun moeder op eBay zouden aanbieden in ruil voor één pasvraagje moet je volgens mij niet gaan bepamperen door aan het spel te sleutelen. Dat lijkt me puur symptoombestrijding. Neem de oorzaak weg en kies een ander soort kandidaten, dat maakt toch deel uit van de jobomschrijving van Gilles en zijn team zeker. Of gaan we nog te weten komen dat de kandidaten het team om de tuin leiden tijdens de selectie om zich dan in het spel tot een heel ander type te ontpoppen? Als dat zo is moet Gilles misschien eerder op zoek naar extra collega's met de juiste competenties om dat te doorzien.

De tweede vraag gaat over een opdracht waar Annelotte mee verantwoordelijk was voor de gemiste € 5.000, er een groter voordeel uithaalde dan Sven en er ook meer felicitaties voor kreeg. Om haar dan in je antwoord aan te halen als voorbeeld van een integere hardwerkende kandidate tart de verbeelding. Ik snap dat men haar zo wil neerzetten om de ongemakkelijke waarheid dat ze vooral door geluk is gewonnen (terzijde vind ik dat een veel groter probleem dan eender welke vrijstelling of pasvraag) wat te verdoezelen, maar kunnen we het wel nog een béétje ernstig houden alstublieft? Voor hetzelfde geld was ze bij die veiling kwaad op zichzelf dat ze niet meer had geboden. En toen Lennart haar op haar plek zette zweeg ze ook rap. Verder was ze ook nog eens lastig op hem omdat hij voor het geld wou gaan bij de domino's, en mogen we nog altijd niet weten wat ze Kevin daar heeft geflikt bij de piano.

Dat laatste ben ik wel volledig met hem eens. Godzijdank heeft Lennart het initiatief genomen om eens te laten zien wat de mol zich kan permitteren als de groep zich zo opstelt, want als Sven die vrijstelling voor € 7.600 op zak had gestoken waren we nog verder van huis. En nog eens, het zijn Gilles en de zijnen die beslissen wie er mee doet. Je kan dus op z'n minst proberen te kiezen voor mensen die de boodschap begrepen hebben in plaats van enkel op hoop te leven.  ;)

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #47 Gepost op: 19-05-2021, 22:05:43 »
Kunnen we ergens het hele interview lezen?

Ja, hier: https://be.wieisdemol.com/forum/2021/?topic=70558.msg2409633#msg2409633 (Tweede artikel in dit bericht. Aanrader om te lezen!)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #48 Gepost op: 19-05-2021, 22:51:20 »
Hij zegt het zelf, vroeger hadden de meeste kandidaten een andere houding. Dus de actuele types die hun moeder op eBay zouden aanbieden in ruil voor één pasvraagje moet je volgens mij niet gaan bepamperen door aan het spel te sleutelen. Dat lijkt me puur symptoombestrijding. Neem de oorzaak weg en kies een ander soort kandidaten, dat maakt toch deel uit van de jobomschrijving van Gilles en zijn team zeker.

Niet helemaal eens. Gedrag van kandidaten is erg contextafhankelijk. Kandidaten gebruiken ook vorige seizoenen als referentiekader. Ergens anders verwees GDC ook naar Barts keuze vorig jaar om veel geld uit te geven voor een vrijstelling. Iedereen is zich daar van bewust en weet dat uiteindelijk Bart ook gewoon vergeven werd. Dat zorgt er wel voor dat kandidaten zulke dilemma’s op een andere manier benaderen. Dan kun je wel op zoek naar kandidaten die roomser dan de paus zijn, maar dat is roeien tegen de stroom in. Je moet ook iets doen aan het spel zelf.

Bij WIDM zagen we dit jaar de eerste vier afleveringen het tegenovergestelde gebeuren: de kandidaten gingen verrassend vaak voor de pot in dit soort dilemma’s. Een belangrijke reden lag in de allereerste opdracht waar hebberigheid werd afgestraft, waardoor de kandidaten besloten zich niet zo gemakkelijk te laten verleiden (geen andere kandidaten neerschieten, Florentijn die weigerde geheime missies te raden, groep weigerde voor vierdubbele vrijstelling te gaan). Ik denk niet dat dat alleen maar was omdat de kandidaten zo braaf waren. Ze werden door de deceptie van de eerste opdracht en de sfeeromslag in de groep meegesleept.

Je kunt dus best dingen doen om hebberigheid minder aantrekkelijk te maken en dat zet kandidaten meer aan het denken te zetten. Ik was niet erg fan van de eerste opdracht van WIDM dit jaar, maar je kunt bijvoorbeeld voordelen ook weer laten afpakken / wegstrepen door de rest van de groep. Bijvoorbeeld: als het 1.000 euro kost om één pasvraag te kopen, maar degenen die daar niet voor kiezen kunnen ervoor kiezen voor 500 euro extra de pasvraag weer weg ongedaan te maken, dan denken mensen wel extra na.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #49 Gepost op: 20-05-2021, 00:37:37 »
Neem de oorzaak weg en kies een ander soort kandidaten, dat maakt toch deel uit van de jobomschrijving van Gilles en zijn team zeker. Of gaan we nog te weten komen dat de kandidaten het team om de tuin leiden tijdens de selectie om zich dan in het spel tot een heel ander type te ontpoppen? Als dat zo is moet Gilles misschien eerder op zoek naar extra collega's met de juiste competenties om dat te doorzien.
Het klinkt misschien wat tegenstrijdig maar eigenlijk zou je juist kandidaten moeten selecteren die niet tè graag mee willen doen. En kandidaten voor wie een paar duizend euro echt veel geld is zouden ook een pluspunt moeten krijgen. Niet dat ik hier pleit om maar een stelletje armoedzaaiers te selecteren, maar je snapt waar ik naartoe wil. Voor mij is dit ook het grote voordeel van het werken met onbekende Belgen i.p.v. BN-ers.
Het blijft moeilijk want je wil natuurlijk ook wel gemotiveerde mensen selecteren.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #50 Gepost op: 20-05-2021, 10:43:20 »
Je moet proberen om een persoonlijker band te creëren met het geld.

Nu is doorgaan alleen een grotere kans op de pot. Je moet er een soort straf op zien te krijgen , bv door voor een deel van je bod je concurrenten een voordeel te geven.

Wat als je gaat werken met persoonlijke budgetten , voor elke opdracht is er z voor de groepspot te verdienen en x gedeeld door aantal deelnemers voor het persoonlijk budget.

Met dat budget kan je dan in een veilingsituatie bieden,, zeg Lennart 10 k , maar dat van die 10 k er 2,5 k verdeeld wordt onder de budgetten van de concurrenten .

Je ontmoedigt hiermee misschien wel teveel het nepmollen en maakt het echt mollen lastiger, mm niet eenvoudig, maar de makers zullen wel wat kunnen vinden

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #51 Gepost op: 20-05-2021, 20:27:16 »
Ik kan het hele forum volspammen met lofzang voor dit majestueuze seizoen, maar om toch ook mijn kritische feedback in één zin samen te vatten: blijf bij de kern van het programma.

Die kern is: de kandidaten proberen geld te verdienen voor de pot, maar de mol probeert dat te verhinderen. Wie het minst over de mol weet, gaat naar huis.

1) De kandidaten proberen geld te verdienen voor de pot. Het is hierboven al genoemd en het is goed dat er door de productie al over na wordt gedacht, maar gemotiveerde kandidaten zijn essentieel voor het programma. Zodra de cultuur ontstaat dat de hoogte van de pot er niet zo toe doet, komt het spelconcept in gevaar. Nepmollen lijkt nog aardig buiten de deur gehouden te worden, maar de haast vanzelfsprekende keuze voor pasvragen en vrijstellingen maakt de pot wel ogenschijnlijk minder relevant.

2) De mol probeert dat te verhinderen. En wanneer de pot minder relevant wordt, wordt ook het zicht op de mol troebeler. Al helemaal wanneer de mol er zelf een handje van heeft om af en toe niet te saboteren of bewust geld binnen te halen. Dat dit vanuit de productie wordt aangemoedigd, kan ik eerlijk gezegd niet begrijpen. Zeker een onverdachte mol moet niet afgeremd worden en de mol hoeft het zeker niet beter te doen dan de rest van de kandidaten.

3) Wie het minst over de mol weet, gaat naar huis. En dan komen we weer bij de hoeveelheid pasvragen, vrijstellingen en oneerlijke eliminaties in het algemeen. De serie begon al met een ongekend harde exit voor Jens, zonder tweede kans. Een test van vijf vragen terwijl je elkaar nog maar amper kent is voor mij te veel van het goede. En dan heb ik het nog niet gehad over de bunker: de oneerlijkste eliminatie in de geschiedenis van De Mol. In aflevering 2, met nog 10 kandidaten in het spel en na een kleine 6 proeven gespeeld te hebben is een eliminatie met een kans van 40% of net zo goed 50% om af te vallen is echt oneerlijk. En dan vind ik het ook minder leuk om naar te kijken. Natuurlijk was het nog altijd verpakt in een fenomenale opdracht en moet de mol ook een hard spel zijn, maar vergeet in de sensatiezucht niet waar het spel om draait. De eliminatie moet hoofdzakelijk gaan om wie het minst weet over de mol, niet wie het minst bereid is om het 'hard' te spelen.
« Laatst bewerkt op: 20-05-2021, 20:29:24 door Päc »
...óf niet!

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #52 Gepost op: 21-05-2021, 14:39:31 »
Ik heb geen verbeteringen, De Mol is gewoon al perfectie. Echt het allerbeste wat er op tv te zien is.

Ik heb wel één suggestie, ga nog vele jaren door met dit fantastische programma. Jullie zijn kanjers! ::bravo:: ::love::
Een van de eerste berichten in dit topic en die beschrijft mijn gevoel perfect.
De Mol is fantastisch, echt! Jammer dat je als Nederlander je niet kan inschrijven.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #53 Gepost op: 21-05-2021, 15:26:36 »
Je kan je als Nederlander wel inschrijven. Ik heb het nog nooit zekf geprobeerd, maar de vraag is al paar keer voorbij gekomen en elke keer als positief beantwoord.

Online Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #54 Gepost op: 21-05-2021, 22:18:57 »
Ik zou het jammer vinden als ze Nederlanders mee zouden laten doen. Het eigene van de Vlaamse cultuur wordt dan aangetast. Voor de goede orde: ik ben zelf Nederlander.

Is het eigenlijk niet zo dat we - niet eens zo stiekem - zouden willen dat WIDM weer voor onbekende Nederlanders toegankelijk wordt?
Maar goed, dat is feitelijk een andere discussie. Wat De Mol betreft hoop ik vooral dat de redactie van Woestijnvis het eigene weet te behouden. De Mol is een unieke parel in het Nederlandstalige tv-wereldje. Laten we dat koesteren!
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #55 Gepost op: 22-05-2021, 19:15:37 »
Ja, hier: https://be.wieisdemol.com/forum/2021/?topic=70558.msg2409633#msg2409633 (Tweede artikel in dit bericht. Aanrader om te lezen!)

Bedankt! Was ook mijn eerste reactie om daar te gaan zoeken, maar ik heb er blijkbaar over gekeken.

Niet helemaal eens. Gedrag van kandidaten is erg contextafhankelijk. Kandidaten gebruiken ook vorige seizoenen als referentiekader. Ergens anders verwees GDC ook naar Barts keuze vorig jaar om veel geld uit te geven voor een vrijstelling. Iedereen is zich daar van bewust en weet dat uiteindelijk Bart ook gewoon vergeven werd. Dat zorgt er wel voor dat kandidaten zulke dilemma’s op een andere manier benaderen. Dan kun je wel op zoek naar kandidaten die roomser dan de paus zijn, maar dat is roeien tegen de stroom in. Je moet ook iets doen aan het spel zelf.

Bij WIDM zagen we dit jaar de eerste vier afleveringen het tegenovergestelde gebeuren: de kandidaten gingen verrassend vaak voor de pot in dit soort dilemma’s. Een belangrijke reden lag in de allereerste opdracht waar hebberigheid werd afgestraft, waardoor de kandidaten besloten zich niet zo gemakkelijk te laten verleiden (geen andere kandidaten neerschieten, Florentijn die weigerde geheime missies te raden, groep weigerde voor vierdubbele vrijstelling te gaan). Ik denk niet dat dat alleen maar was omdat de kandidaten zo braaf waren. Ze werden door de deceptie van de eerste opdracht en de sfeeromslag in de groep meegesleept.

Je kunt dus best dingen doen om hebberigheid minder aantrekkelijk te maken en dat zet kandidaten meer aan het denken te zetten. Ik was niet erg fan van de eerste opdracht van WIDM dit jaar, maar je kunt bijvoorbeeld voordelen ook weer laten afpakken / wegstrepen door de rest van de groep. Bijvoorbeeld: als het 1.000 euro kost om één pasvraag te kopen, maar degenen die daar niet voor kiezen kunnen ervoor kiezen voor 500 euro extra de pasvraag weer weg ongedaan te maken, dan denken mensen wel extra na.

De kandidaten die worden gekozen zijn sowieso geen representatief staal van welke stroom dan ook, dus dat eerste vind ik in feite geen argument. Met duizenden tot een paar tienduizenden gegadigden zou je toch een overschot van alle mogelijke types moeten hebben. Barts seizoen is het enige Belgische dat ik niet heb gezien, maar ik ken wel zijn cv, zo iemand uit het spel houden tout court zou toch niet bepaald moeilijk moeten zijn. Het is flauw dat de redactie dat soort types er bewust bij neemt, omdat ze boeiende tv opleveren of wat dan ook, en dan achteraf ook wat bezorgd komt doen over de evolutie van de speelstijlen. Voor mij komt dat over als je spreekwoordelijke cake willen bewaren en opeten tegelijk.

Ik vind, als er dan toch moet ingegrepen worden in de opdrachten zelf, neem dan de mechanismen die het spel naar je gevoel bederven weer weg. Liever dat dan er nog eens een extra laagje lapmiddelen aan toe te voegen. Buiten het feit dat je spel dan stilaan een ad hoc gedrocht wordt, gaan op de duur volgens mij de kijkers ook afhaken als het te complex wordt.

WIDM heb ik nog nooit gezien, ben dus naar die eerste opdracht gaan kijken en ik vond hem nog OK. De echte jokers gingen ook wel vlot de deur uit maar als jij zegt dat dat de kandidaten heeft behoed voor verdere egoïstische bevliegingen dan vind ik het prima.

Jouw eigen voorstel vind ik op papier ook een beetje dubbel. Ik denk wel dat het effect zou hebben, daar niet van. Wat er wringt is: wanneer er toch pasvragen worden gekocht, dan zou iemand anders die ongedaan kunnen willen maken puur uit zelfbehoud, of gewoon om te mollen, maar eventueel ook vanuit een rechtvaardigheidsgevoel. En dat zoiets nobels als dat laatste de groep ook al zonodig geld moet kosten, zou ik een nare evolutie vinden.

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #56 Gepost op: 8-06-2021, 16:57:42 »
Mijn enige "kritiek" puntje is dat het soms heel duidelijk is dat de mol op een sleutelpositie zit. Denk aan hoe de mol het beste een schutter moest zijn in de eerste proef. Aan de andere kant was het heel duidelijk dat Jasmien niet de mol was gebaseerd op het feit dat ze altijd op slechte posities zat om te mollen. Daardoor word het mol zoeken iets makkelijker. In combinatie dat velen dachten dat de mol wel een man moest zijn zat enig persoon al snel op Lennart.

Tja, over dat kandidaten steeds verder gaan voor pasvragen. Misschien moeten er grotere consequenties voor die personen zijn. Bijvoorbeeld overnachten op een nare plek zoals een oud gevangenis. Dat zal ze wel leren. De makers zijn vast creatief genoeg ervoor.