Auteur Topic: [Aflevering 9] De reünie  (gelezen 6127 keer)

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 9] De reünie
« Reactie #20 Gepost op: 17-05-2021, 00:12:36 »
Ik ben stiekem niet blij verast, maar ook niet zwaar teleurgesteld.
Het niveau waarop de Vlaamse mol presteert is torenhoog en de mol heeft zeker in dat klimaat gepresteerd. Veelal kleine dingetjes, maar wel met een heel hoog "a-ha"-betrap gehalte. Ga er maar aan staan.

Vond het een beetje lijken op Jan Versteegh's manier van mollen. Effectief en vermakelijk.  ::ok::

Ik vond de  verborgen aanwijzingen maar een beetje slap... Enkel die met de hondenfrequentie was wel geinig.

Die montage aan het einde heb ik voor het eerst geskipped dit jaar, omdat ik daar altijd verdrietig van wordt dat het voorbij is, en dat wil ik niet. (Zeker omdat het het einde van het molseizoen is) :\'(
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline keesisdemol

  • winnaar WIDM-pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] De reünie
« Reactie #21 Gepost op: 17-05-2021, 00:17:18 »
Aaaaa ::oink::

Wat een geweldig seizoen, qua deelnemers/sfeer en productie met afstand mijn favoriete seizoen ooit gemaakt in welke reeks dan ook.

Hoe zit hebben neergezet, terwijl we in een pandemie zitten, is werkelijk ongelofelijk ::ok::

Lennart, wat een fantastische mol en leuk om te zien dat Sven ook zeer verdacht werd onder de kandidaten ipv Philip. Dit maakt het in mijn opzicht nog mooier ::ok::

Martijn zou het ook fantastisch gedaan hebben, daar ben ik zeker van. Zou moeiteloos zich in deze groep hebben aangepast.

Eigenlijk best raar dat we niet hebben gekeken (zover ik weet ) naar de aanvaller en kandidaat die het verste van elkaar afstonden (en lennart die compleet naar links gaat mijn geweer in alle shots)  ::rofl:: . Dit is natuurlijk heel logisch achteraf gezien.

Ook leuk dat Wim Hof werd genoemd, pionier op dit gebied. Ik doe zijn methoden een aantal maanden en het is ongelofelijk hoe dit je leven kan verbeteren en ik raad het aan iedereen aan. (wel niet doen als je onderliggende hartziektes hebt).
« Laatst bewerkt op: 17-05-2021, 00:18:54 door keesisdemol »

Offline Nick_Theunis

  • Winnaar De Mol pool 2020 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The eagle has landed. Upsilon Gamma.
Re: [Aflevering 9] De reünie
« Reactie #22 Gepost op: 17-05-2021, 01:05:18 »
Wat een prachtig seizoen was het weer, met een topmol.  ::respect:: ::confettie:: Geweldige finale, echt genoten! Nu weer afkicken (enige troost; heb de POOL nu 2x op rij gewonnen!), wordt weer zooo lang wachten..
« Laatst bewerkt op: 17-05-2021, 01:09:25 door Nick_Theunis »
'Stroop of stroom..' 'Stroom of stroop?' 'Stroom.' 'Met een m?' 'Doe dan maar stroop.' 'Met een p?' 'Ja!' 'Ik denk dat je drop bedoelt' 'Ooh ja....'

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] De reünie
« Reactie #23 Gepost op: 17-05-2021, 07:53:42 »
Ik vraag me af hoe Martijn thuis de afleveringen heeft gekeken. Hij wist al wie de mol was. Zou hij tijdens het kijken alleen naar Lennart hebben gekeken?

Wel grappig dat ze op dezelfde dag geboren zijn  ::jaja::
Wit is ook een kleur!

Offline eilandgek

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] De reünie
« Reactie #24 Gepost op: 17-05-2021, 09:13:09 »
Fantastisch seizoen!! Terwijl ik me andere jaren vaak stoor aan al het gekakel en haantjesgedrag van de extraverte kandidaten (die allemaal, letterlijk, van zich willen laten horen), was de groep echt zó goed samengesteld dit jaar. Nu was er meteen wel een zware opdracht, maar ook daarna was er gelijk veel meer "rust".
De mol? Een paar zaken vond ik extreem verdacht, o.a. de "euh" aan het flatgebouw, de nar in het sprookjesboek... Toch zat ik niet volledig op zijn spoor.
Het geeft mij wel een beetje een dubbel gevoel dat hij door geen enkele kandidaat verdacht werd. Dat komt zo een beetje "saai" over. Anderzijds kan ik ook niet ontkennen dat hij geen risico heeft genomen, na het zien van de aflevering gisteren! En hij had geluk met m.n. Sven en Philip, die door hun niet altijd even handige acties de deelnemers/kijkers op het verkeerde spoor zetten.
Hints niet overdreven veel misschien, maar na Nederland met WIDM wordt nu ook door steeds meer Vlamingen fanatiek gespeurd, dus als het programma nog langs blijft bestaan zal dat eerder minder dan meer worden. De hondenpieptoon heeft bij ons thuis niet gewerkt maar was wel leuk bedacht. Ook het vliegen over de plaats Mol vond ik wel grappig. Is dat ooit ergens gevonden?
Al met al topserie: lekker gevarieerd, doorheen de volledige serie super gespeeld met het thema "Duitsland", en top dat het toch is gelukt in coronatijden!

Edit: Er werd heel snel over de ex aequo tijdens de finale heengegaan, maar ik vond dat wel een héle grote verrassing!
Arme Sven... (had hem graag iets meer gehoord deze aflevering!)
« Laatst bewerkt op: 17-05-2021, 09:22:57 door eilandgek »

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 9] De reünie
« Reactie #25 Gepost op: 17-05-2021, 09:56:44 »
Fantastisch seizoen!! Terwijl ik me andere jaren vaak stoor aan al het gekakel en haantjesgedrag van de extraverte kandidaten (die allemaal, letterlijk, van zich willen laten horen), was de groep echt zó goed samengesteld dit jaar. Nu was er meteen wel een zware opdracht, maar ook daarna was er gelijk veel meer "rust".

Maar ze hadden misschien wel wat betere molspeurders mogen selecteren. Waarom twijfelde helemaal niemand aan Lennart en kwam hij overal mee weg? Grotendeels zijn verdienste, maar een kritische fanatieke molspeurder had toch minstens een paar vragen op Lennart ingevuld?

Offline lunatic1985

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] De reünie
« Reactie #26 Gepost op: 17-05-2021, 09:58:11 »
Goede uitzending, al mis ik de reden waarom Annelotte 10 min voor aanvang van de test van mol veranderde.

Belachelijk dat de productie voorstelde om wat geld te gaan verdienen, omdat de pot zo laag stond.
Echt complimenten dat Lennart daar tegenin ging. Met ook nog eens zo'n toffe molactie om meteen eeuuuh te zeggen.

Bijzonder knap hoe Lennart zich in het maisveld zo ontspannen en onverdacht weet op te stellen naar de groep toe, terwijl de individuele belangen en spanning behoorlijk groot moeten zijn geweest.

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 9] De reünie
« Reactie #27 Gepost op: 17-05-2021, 09:59:43 »
Belachelijk dat de productie voorstelde om wat geld te gaan verdienen, omdat de pot zo laag stond.

Het is wel een realiteit waar we bij het molspeuren rekening mee moeten houden. Waarschijnlijk ook daarom dat Lennart bij de sprookjesopdracht (inclusief het "spookhuis") niet of amper molde.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] De reünie
« Reactie #28 Gepost op: 17-05-2021, 10:42:31 »


Bijzonder knap hoe Lennart zich in het maisveld zo ontspannen en onverdacht weet op te stellen naar de groep toe, terwijl de individuele belangen en spanning behoorlijk groot moeten zijn geweest.

Ja, maar hier faalde de groep wel. Je moet toch rekening houden met mol Lennart na deze opdracht als je eens nadenkt waar de mol het liefst wil staan.

Zeker in deze opdracht was dat van cruciaal belang. Dan moet je gewoon Lennart, Annelotte en Jasmien in je achterhoofd houden. Dat is blijkbaar niet gebeurd

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 9] De reünie
« Reactie #29 Gepost op: 17-05-2021, 11:33:32 »
Ja, maar hier faalde de groep wel. Je moet toch rekening houden met mol Lennart na deze opdracht als je eens nadenkt waar de mol het liefst wil staan.

Zeker in deze opdracht was dat van cruciaal belang. Dan moet je gewoon Lennart, Annelotte en Jasmien in je achterhoofd houden. Dat is blijkbaar niet gebeurd


Och, als je ziet hoe zelfs hier - comfortabel gezeten op de bank, achter de buis - menigeen ondanks de kraakheldere analyses rondom die eerste opdracht dat gewoon niet zo zag, dan mag je niet verbaasd zijn dat 9 kandidaten dat ook niet zagen.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] De reünie
« Reactie #30 Gepost op: 17-05-2021, 11:36:59 »

Och, als je ziet hoe zelfs hier - comfortabel gezeten op de bank, achter de buis - menigeen ondanks de kraakheldere analyses rondom die eerste opdracht dat gewoon niet zo zag, dan mag je niet verbaasd zijn dat 9 kandidaten dat ook niet zagen.

Ik bedoel ook niet dat ze het moesten zien, maar hem wel in de gaten houden.

Ik vond het geen exacte wetenschap dat de mol hier zou staan, maar toch een groot molpunt erbij!

Zeker als je ziet dat hij als eerste zegt: ik wil in linke 3. Tis niet dat hij daar toegewezen werd door een ander.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 9] De reünie
« Reactie #31 Gepost op: 17-05-2021, 11:57:08 »
Bovendien ben ik vanaf nu ook voor een vergelijkingsverbod met de Nederlandse versie. Uit humanitaire overwegingen welteverstaan: het zou gewoon zielig zijn.


Inderdaad, dat Nederlandse programma is zozeer afgedreven van het oorspronkelijke idee (dat zoveel beter is!) dat een vergelijk onderhand zinloos wordt. Het is bijna als met talen: oorspronkelijk was Nederlands een Duits dialect; inmiddels zijn het twee verschillende talen. Verwant, maar toch heel anders.

De reünie was geweldig. Wat een mooie groep mensen. En Lennart die aan het eind stil werd: prachtig om te zien.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Aflevering 9] De reünie
« Reactie #32 Gepost op: 17-05-2021, 20:38:56 »
Het is wel een realiteit waar we bij het molspeuren rekening mee moeten houden. Waarschijnlijk ook daarom dat Lennart bij de sprookjesopdracht (inclusief het "spookhuis") niet of amper molde.

Ja, klopt. Het minder mollen bij het spookhuis en de sprookjes zorgde er toch voor dat ik mezelf definitief heb ingemetseld in de Sven-tunnel. O ja, Sven was natuurlijk ook heel mols bij de bomstoel (vond ik dan).  >:D
Voor mij wel een goede reminder om ook verder te kijken dan dat: de mol haalt misschien meer geld binnen dan ik zelf logisch zou vinden... En moet ik mijn allereerste indrukken meer laten meewegen; die komt vaak toch wel richting de mol, maar zowel bij De Mol als bij Wie is de mol ben ik daar van afgestapt.  ::schaam:: (dat de mol hoog op mijn schot-voor-de-boeg lijst staat, maar dat ik degene toch te snel afstreep)

Dus te weinig mol-vibes bij Lennart... Alhoewel ik Lennart mega-verdacht vond bij de hypnose-opdracht (selectief gehypnotiseerd  ??? ) Het toch wel erg raar was dat hij zomaar een vliegtuig liet neerstorten... Een graai van 10.000 uit de pot toch ook niet echt kandidaats... De twee net-niet-volle glazen... Meer dan 1 minuut de adem in kunnen houden...
Hartstikke verdacht allemaal, maar ja: je doet daar niks mee.  ::rofl::

« Laatst bewerkt op: 17-05-2021, 20:40:31 door Tunneltelevisie »
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] De reünie
« Reactie #33 Gepost op: 17-05-2021, 21:41:52 »
Prima laatste aflevering, goed uitgelegde molacties en uitstekende mol (de beste Vlaamse mol tot nu toe). Bizar dat niemand hem maar iets voor de finale verdacht. Lennart had ik snel in het vizier vanwege de eerste opdracht maar Annelotte verdacht ik nog iets meer (en laatst begon daar Sven bij te komen). In ieder geval, petje af voor Lennart als mol.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] De reünie
« Reactie #34 Gepost op: 18-05-2021, 01:18:14 »
De montage van de vrijkomen van de aanvallers in aflevering 1 blijft vaag.
Zeker is dat de volgende aanvallers linie 2 bereiken: 1, 3, 5, 6 (Noah), 7, 9 en 10 (Martijn).
Nummer 7 is als eerste los, gevolgd door 5. Nummer 1 is als derde los.
We zien een aanvaller met blote handen als vierde een boekje pakken. Dat moet dus Noah zijn (6).
Dan zien we een vijfde aanvaller een slot openen en vervolgens door het mais lopen met nummer 10!
Daarna zien we weer iemand een slot openen en die beelden zijn identiek aan de beelden in de reveal wanneer Martijn (10) het slot opent. Huh??? Vervolgens (cut) loopt iemand door het mais en komt aan bij de boekjes. Hier pakt nummer 9 een boekje en er staat op dat moment ook iemand naast deze aanvaller die een boekje pakt. Er wordt dan gezegd dat er weer 2 boekjes weg zijn. Maar ze hebben het dan over 6 aanvallers die een boekje hebben, terwijl we er nu 7 hebben geteld. Hierna zien we ook alleen nog iemand vrijkomen (2) waar inmiddels geen boekje meer voor is. Snapt u hem, snap ik hem.

Offline ThaStayFan

  • Winnaar WIDM-pool 2024
  • Forumlid
  • De blijvende WIDM-fan
Re: [Aflevering 9] De reünie
« Reactie #35 Gepost op: 18-05-2021, 07:24:27 »
Goed gezien. Ik zeg je: de regie is de grootste mol!

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] De reünie
« Reactie #36 Gepost op: 18-05-2021, 12:50:03 »
Top afsluiting. Heeft hier iemand een hond en sloeg die af en toe aan bij de hoge tonen? Briljant :-).
Mijn hond heeft er in het geheel niet op gereageerd, ook niet toen die hoge tonen in de finale allemaal achter elkaar te horen waren. Misschien is haar hoge leeftijd (12) daar debet aan...

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] De reünie
« Reactie #37 Gepost op: 18-05-2021, 13:01:25 »
Goed gezien. Ik zeg je: de regie is de grootste mol!
Mee eens!
Martijn zegt: uiteindelijk zit ik daar nog met de laatste vijf, zes. Terwijl ze ons daarna laten geloven dat hij de laatste is die nog een boekje kan pakken en dus bij de laatste vier zit.

Lennart zegt over het afschieten van Martijn: "vanbinnen dacht ik: ik vuur nu vijftien kogels, dan zal er één raak zijn". Dit is merkwaardig vanwege het volgende.

Uit de beelden bij de reveal volgt dat Martijn de tweede is die wordt afgeschoten. Dit is de 25ste kogel die we in aflevering 1 horen en eventueel ook zien. Hier nog maar even dat rijtje kogels wat ik eerder op dit forum heb gedeeld:

Kogel 1 t/m 11 : J A L L X X A J X X X    ze zitten nu in de gracht
Kogel 12 t/m 14: L L L                    Lennart op helm
Kogel 15 t/m 20: A A X J J X              nog 5 over
Kogel 21 t/m 25: A A X X X                nog 4 over

Er zijn 10 kogels met de schutter onbekend (X) en 5 kogels die we Lennart hebben zien afschieten. Bij elkaar opgeteld precies 15 kogels. Toeval?

De laatste 15 kogels waren:
Kogel 26 t/m 32: J J X X X L X            nog 3 over
Kogel 33 t/m 37: L X X X X                nog 2 over
Kogel 38 t/m 40: L L L                    Noah rent naar auto

Lennart precies 5 kogels. Bij elkaar opgeteld kom ik dan op 20 kogels voor Lennart. Weer toeval? Dat klopt met de theorie dat Lennart 20 kogels had en Jasmien en Annelotte allebei 10. Dat zou ook betekenen dat van de eerste 25 kogels, Lennart er 15, Jasmien maar 4 en Annelotte 6 heeft geschoten. Je zou zeggen opvallend maar als kandidaat kan je ook uitleggen dat Lennart hier heel goed zijn best doet door zo fanatiek te schieten.

Verder is mij nog opgevallen dat het erop lijkt dat de nummering van de aanvallers op volgorde van lengte is. Martijn (10) was de langste (2 meter) en de nummer 9, die als derde wordt afgeschoten en waarvan eerder dachten dat hij de reservemol was, is ook vrij lang. Nummer 2 was de vrouw die net geen boekje meer kon krijgen en nummer 3 de vrouw die de autosleutel te pakken krijgt. Noah had nummer 6 en is niet erg lang. Dus vermoedelijk waren nummer 1 tot 5 vrouwen en 6 tot 10 mannen.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] De reünie
« Reactie #38 Gepost op: 18-05-2021, 13:03:49 »
Ik denk dat er bij de Vlaamse mol meer in de montage gebeurt dan bij de Nederlandse mol.
Naast het gebeuren in het maisveld, zijn er meer vreemde dingen. Zoals met de graffiti, Annelotte die duidelijk niet ingaat op de koortjes van Jasmien. Dan denk ik nu: waarschijnlijk is er wat tussenuit geknipt. Want nu leek het echt heel raar dat Annelotte er niet op reageert. Dan kan Gilles zeggen dat ze het niet verstaan had, maar hoezo? Jasmien zei het toch duidelijk? Of hebben ze misschien het geluid even uitgezet?
Er wordt dus heel erg gestuurd in de montage, en geknipt en geplakt.
Ook in Nederland, maar iets minder heb ik het idee.
Bij de opdracht met de origami, waarschijnlijk heeft Lennart iets gezegd van: naar beneden vouwen, maar hebben wij dat niet gezien. Dus er worden essentiële dingen weggelaten. Het is ook niet uitgelegd bij de reunie en dat zegt al genoeg. Het is ook niet erg om het niet te laten zien, want het zou misschien te veel verklappen, maar je kunt op zijn minst Annelotte iets laten zeggen, bv dat het Lennarts schuld was. Dan laat je het aan de kijker over of ze liegt of niet.

Dus alle negativiteit over de Nederlandse mol vind ik niet terecht, de Nederlandse mol is transparanter, als je het achteraf fout hebt, sla je jezelf voor je kop terwijl bij de Vlaamse mol denk je: hmm, ik zie het nog steeds niet.  :)


Verder kreeg ik het idee dat het nooit de bedoeling was dat de reservemol zou winnen. Ik vond hem nogal zenuwachtig en daardoor niet echt geschikt als mol. De kijker moet ook niet achteraf het idee krijgen: hm, dat was een leukere of betere mol geweest! Er werd ook niet uitgelegd of ze allebei ingewerkt waren. Lijkt me niet te doen om dat met zijn tweeën te doen, dan krijg je misschien een enorme rivaliteit. Dus dat zou apart moeten, allemaal veel te ingewikkeld.
« Laatst bewerkt op: 18-05-2021, 13:28:30 door Run »

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 9] De reünie
« Reactie #39 Gepost op: 18-05-2021, 13:27:03 »
Als ze over alles uitleg moeten geven, duurt zo’n reünie 3 weken  ::rofl::

Nee wat wij gewoon vergeten is dat er heel veel dingen gewoon gebeuren in the heat of the moment.
Hoe vaak gebeurt het niet dat je zelf een stukje van he5 gesprek dat je aan het voeren bent met iemand niet goed oppakt omdat je gedachtes even me5 iets anders bezig zijn . En dan heb ik het nog over een rustig gesprek terwijl je op de bank zit, laat staan in een spel vol adrenaline waarbij je bezig bent met verschillen, runners, verdedigen, molacties etc etc.

Waar ik het wel mee eens ben is dat in de montage van de Vlaamse serie vaker Chronologie-fouten lijken te zitten. Dit zijn dus beelden die op een verkeerd moment ingemomteerd zijn, en waarvan we met het maken van een tijdslijn kunnen aantonen dat ze op een verkeerd tijdspunt zitten.  ( dat we in shot 1 persoon 1 zien duiken , en in shot 3 zien we persoon c duiken , terwijl in shot 2 persoon c met nat haar naar persoon 1 zijn duik kijkt.  Of een kaars die in shot 1 al voor75% is afgebrand en kaarsvet druppels vertoont, terwijl dat bij een later shot veel minder is).

Ik vind zoiets niet storend