Ik stem voor 'Er is nog geen mol gekozen'
Zelden zat er zo duidelijk een thema in een seizoen, werd er zo duidelijk één twist door heel het seizoen gewoven. Maar bovendien: zelden kregen we zo'n mooi inkijkje in hoe De Mol wordt gemaakt. We zagen hoe de mol gekozen werd! Het gebeurde voor onze ogen, en toch werd het het seizoen waarop ik - en veel molloten met mij - er het meeste naast zaten van allemaal.
De beelden van de casting, het oefenen met jongleren, de ondervragingen van Gilles, de leugens over de konijnen, de briefing op het strand, het schilderij dat in het geheim gemaakt tijdens de reis werd, de telefoon van de mol die afgepakt kon worden. Ook zagen we voor het eerst het dagboek van de mol tijdens dit seizoen. Toen, en tijdens de prachtige laatste aflevering, konden we precies meebeleven hoe Elisabet haar onvoorbereide rol glansrijk op zich heeft genomen.
Deze twist heeft echt het beste uit de makers naar boven gehaald - en dat zegt veel. Eigenlijk is 'er is nog geen mol gekozen' niet één ultiem moment, maar een heel ultiem seizoen