Het blijft een raar verhaal ja. Toch kom ik alles afwegende nu bij Yens uit als Mol. Dan denk ik in het geval van de koppelopdracht inderdaad dat hij hoopte dat Manu "nee" op zou schrijven en dat hij zelf "nee" opschrijven te opvallend zou vinden. Mogelijk heeft Yens daarom expres niet duidelijk uitgelegd dat op elkaar invullen sowieso onverstandig was in dit scenario. (Zou Gilles dit eigenlijk wel expliciet uitgelegd hebben?)
Precies dit. Als Manu hem verdenkt, dan is dat als kandidaat toch alleen maar beter. Hij heeft er als kandidaat geen belang bij om Manu wat dat betreft van gedachte te laten veranderen. Wie de mol is blijft bij een test altijd onzeker. Wat wel zeker is dat degene die gekoppeld is aan de mol een groen scherm krijgt en dat maak je haar dus duidelijk.
Daar komt nog bij dat het argument dat hij gebruikt volgens mij weinig hout snijdt. Want als de mol niet wordt bevrijdt, dan zijn er in ieder geval 2 kandidaten minder bij het feest wat a) €400 kost, b) de leeftijd van Dolly Parton verborgen houdt wat belangrijk is voor de code en c) onzekerheid geeft over het aantal kinderen. Bij de ketting heeft de mol al 4 kandidaten gekozen waarbij de kans groot is dat ze meteen de "vrijstelling" zullen pakken, dus hier is de kans al groot dat er 3 kandidaten blijven zitten zonder dat de mol hierbij zit. Door onder de grond te blijven kunnen er dus makkelijk 5 kandidaten ontbreken op het feest, wat ook gebeurde.
Wordt de mol wel bevrijdt dan heb je effectief dezelfde situatie als dat de mol bij de taart begon. De mol heeft dan invloed bij het verdere verloop en kan bijvoorbeeld een of meerdere roosjes laten verdwijnen.
Het is dus helemaal niet ongunstig als de mol zichzelf laat opsluiten in het graf en daarom kun je Yens niet afschrijven als mol.