Allereerst denk ik dat Lijst Mol weinig kans van slagen heeft. Immers het enige wat de leden gemeen hebben is dat ze WIDM een mooi programma vinden, dus alleen bij het gezamenlijk kijken naar de TV levert de keuze van het programma dat bepaalde periodes vrijdagavond wordt uitgezonden zal
dat geen twisten opleveren, maar daarmee houdt het denk ik op.
Een charismatische leider zou voor wat stabiliteit kunnen zorgen. (Misschien zou Angela het kunnen doen, uiteraard wel met het juiste (charismatische) kapsel. Je trekt dan gelijk heel wat feministen natuurlijk (de eerste vrouwelijke lijsttrekker) en ze is al bekend.
)
Maar dit is wel een erg leuk topic! (die niet mag wegzakken)
Ik wil nog even inhaken op (wederom) de AH-zaak. Daarover heb ik de volgende opmerkingen:
Deze zaak is kilometersbreed in de pers gekomen, terwijl er best nog veel meer vergelijkbare dingen zijn gebeurd. Dat deze zaak zo in het nieuws is gekomen is heeft natuurlijk alles te maken met wat er in Venlo gebeurd is. Anders had deze zaak echt nauwelijks de krant gehaald. Wat ik wil zeggen is dat naar mijn idee het OM en de hele maatschappij wordt gemeten aan de hand van deze ene zaak terwijl die juridisch gezien helemaal niet interessant is.
Om er toch inhoudelijk op deze zaak in te gaan; ik vind dat het OM prima heeft gehandeld om deze zaak voor de rechter te brengen. Voorzover ik de informatie die heb kan beoordelen is daar alle aanleiding toe. Wat ik niet snap ik de geweldige commotie die puur en alleen het feit dat
het OM gaat vervolgen. Er is nog helemaal geen rechterlijke uitspraak geweest! Het OM zie ik eigenlijk alleen als een starre organisatie die zaken die dat verdienen onder de rechter brengt.
Zo hoorde ik in de media dat
het OM een totaal verkeerd signaal geeft aan de samenleving.Maar het OM is er helemaal niet om
signalen af te geven! Dat is aan de rechter,
die moet o.a. luisteren naar signalen uit de samenleving.
Kort gezegd zijn de volgende situaties mogelijk:
-De 2 AH medewerkers zijn veel te ver gegaan.
-De 2 AH medewerkers zijn te ver gegaan, maar niet verwijtbaar.
-De 2 AH medewerkers zijn niet te ver gegaan.
-In het eerste geval zal de rechter de medewerkers veroordelen, het OM heeft dan juist gehandeld door de zaak onder de rechter te brengen.
-In het 2e geval zal de rechters de medewerkers niet veroordelen, het grijze gebied over het handelen van de medewerkers is opgehelderd. Het OM heeft juist gehandeld de zaak onder de rechter te brengen en weet in het vervolg ook beter waar de grens ligt, wat hen helpt komende vergelijkbare zaken te beoordelen of ze die al dan niet zal gaan vervolgen.
-Voor het 3e geval geldt precies hetzelfde; alleen dan zal de rechter zeggen dat het OM niet goed bezig was om deze zaak te gaan vervolgen, wat tot gevolg heeft dat het het OM in komende vergelijkbare zaken niet tot vervolging zal over gaan, immers de rechter zal dan weer tot dezelfde uitspraak komen.
Of een van de verdachten ook een strafblad heeft of niet of zelfs nog in proeftijd zit is ook helemaal niet interessant; voor mensen met én zonder strafblad geldt hetzelfde wetboek van strafrecht. Dat is pas van belang voor toekennen van de straf. Het maakt iemand met strafblad/in proeftijd niet ''schuldiger'' dan iemand zonder. Er zal alleen minder coulant geoordeeld en/of een grotere straf opgelegd worden.
...