Auteur Topic: Aflevering 5 - opdracht 2 - Liegen of waarheid  (gelezen 51971 keer)

Offline MoleLove

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - Liegen of waarheid
« Reactie #80 Gepost op: 1-02-2015, 01:48:59 »
Ik vond het wel raar dat aan het eind van de opdracht, Chris in gedachte op een hoop zand zat. Een mol met zijn molshoop? ?? >:D

Offline Loebas

• Forumlid
« Reactie #81 Gepost op: 1-02-2015, 01:54:43 »
Ik vond het wel raar dat aan het eind van de opdracht, Chris in gedachte op een hoop zand zat. Een mol met zijn molshoop? ?? >:D
Zo'n grote molshoop had hij niet, als je kijkt in het begin schuift hij alleen de toplaag er af... niet actief aan het graven m.i.
Omnia vincit amor

Offline Leek

• Forumlid
« Reactie #82 Gepost op: 1-02-2015, 08:51:41 »
En nu zet ik mijn Moeke in:
"Die 6 kan ook een 9 zijn!", vertelde ze mij vanavond...

Ik ben gaan kijken...
Chris trekt kaarten 12 en 9.
Maar ...die 9 zou je kunnen omdraaien...zou een 6 kunnen zijn.
Hij zegt ook specifiek; "getal 9"...? @21.13

Marlijn trekt 6 en 8...je ziet alleen 8 (daar is die gallige 8 weer) maar géén 6. @21.18
Alleen bij Marlijn zie je maar 1 cijfer; de 8. Zou zij de 9 hebben getrokken....?
En in Hemelsnaam; wat kan dit betekenen?

Kunnen hierdoor de vragen en/of antwoorden anders zijn geweest van Chris en Marlijn?

*Ik ga er een nacht over slapen*

Vond het ook opvallend dat alleen van Marlijn maar 1 kaartje in beeld kwam en juist het kaartje met de 6 er op niet. Zou dus kunnen zijn dat de 6 en 9 inderdaad verwisseld zijn. Maar wat daar dan achter steekt, weet ik zo ook niet.

Offline MeisterJaeger

• Forumlid
« Reactie #83 Gepost op: 1-02-2015, 10:35:51 »
Ik zit er nu al een flinke tijd over na te denken maar ik blijf dit maar een hele vage opdracht vinden.

De 14 vakken komen overeen met de 14 vragen die gesteld werden, dus afhankelijk van de hoeveelheid goede antwoorden mocht er dus tussen de 0 en 14 vakken uitgegraven worden. Het exacte verband tussen de nummers van de vakken en de gestelde vraag wordt niet helemaal duidelijk. Uiteindelijk mogen de kandidaten 7 gaten uitgraven. In deze 7 gaten vinden ze niets.

Opvallende dingen:
De volgorde waarop de vakken bepaald worden: Carolina mag eerst (waarom?!)
De vakken lijken blind getrokken te worden.
Verband tussen de vragen en de nummers is niet zo duidelijk.
Zoals hierboven, Rik lijkt 'iets' weg te scheppen, toevallig in een hoekje van het veld, dus kan redelijk onopvallend.

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat als er bijvoorbeeld 4 x 500€ te vinden was. Deze toevallig alle 4 in de vakken lagen waar ze niet mochten graven. Als er 1 grote geldsom ergens lag is het wel goed mogelijk dat deze in één van de vakken lag waar ze niet mochten graven.

Offline KeyW

• Forumlid
« Reactie #84 Gepost op: 1-02-2015, 10:55:23 »
14 vragen... Er zijn 14 mollen geweest tot nu toe. Kan iemand hier iets mee misschien?

Offline Mosquito

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 'ziende blind'
« Reactie #85 Gepost op: 1-02-2015, 12:24:57 »
Meest logische en moeilijkste voor de kandidaten is om het geld in die vakken te leggen die 'open' gaan door de vraag over wie hun mol is goed te beantwoorden.

Moeilijk voor de kandi's omdat ze zo openlijk hun verdenkingen moeten spuien...

Dus dan valt zeker het goede antwoord van dhr. Zegers op. Maar graaft hij nou ook daadwerkelijk dat 'wie is de mol' vakje open..of die op die andere vraag bij hem.
'Ook een fijne dag verder...’

Offline sonjatexel

• Forumlid
« Reactie #86 Gepost op: 1-02-2015, 12:27:08 »
in het bestandje staan alle veldjes, wie waar graaft en welk veldje welke vraag was, misschien hebben we er iets aan.

Offline cumbercookie

• Forumlid
« Reactie #87 Gepost op: 1-02-2015, 15:57:32 »
JA, ik heb net de herhaling gezien op tv ( en een stuk of 5 x teruggespoeld) , heb o.a. dit gevonden;
vakjes die open mochten; 1,4,6,7,9,10, 12. (goeie antwoorden)

margriet; kaartje nr nr 1= (welk schaaltje had de mol gepakt in de dagoba? je zag haar 11 aanklikken, maar ze ZEI schaaltje 12) antw 1 mocht WEL open. Dus ze sprak de waarheid. Maar Ajoued had bakje 12 !!! dus ze liegt!! Dus ze wordt gematst!! De Mol??? Hoeft nooit naar huis..
nr 2= ze zegt dat het de waarheid is. (dat ze Viktor als Mol de laatste keer had ingevuld. maar dat vakje mocht NIET open!! ) dus ze loog.

In de dagoba;
martine had schaaltje 1, ajoued bakje 12, carolina bakje 5, viktor bakje 7 , rik bakje 10, marlijn bakje 9, chris bakje 6. En Margriet had iets positiefs..maar wilde niet zeggen van welk schaaltje/bakje...
En Marlijn kwam NA margriet. die liep rechtsom.. en zei dat bakje 12,11,10 al leeg waren. Dus; Margriet had bakje 11 leeggehaald. En bij de test aangegeven dat DE MOL bakje 11 had leeggehaald. Dus....  ze is zelf de mol  ::oink::  (want vakje 1 mocht wel open gegraven worden, ookal loog ze over die vraag).

Offline hoelahoep

• Forumlid
« Reactie #88 Gepost op: 1-02-2015, 16:49:04 »
margriet; kaartje nr nr 1= (welk schaaltje had de mol gepakt in de dagoba? je zag haar 11 aanklikken, maar ze ZEI schaaltje 12) antw 1 mocht WEL open. Dus ze sprak de waarheid. Maar Ajoued had bakje 12 !!! dus ze liegt!! Dus ze wordt gematst!! De Mol??? Hoeft nooit naar huis..

Ze kan natuurlijk prima gespreid hebben en op dat moment gedacht hebben dat Ajouad mogelijk de mol kon zijn. Dus dat antwoord in de test kan prima de waarheid zijn geweest.

Dat de montage echter bakje 11 laat zien is wel opmerkelijk..

Offline BigBoots

• Forumlid
« Reactie #89 Gepost op: 1-02-2015, 17:21:42 »
Dat de regie sommige dingen niet laat zien, dat is begrijpelijk. Maar verkeerde info voorschotelen is ronduit kwalijk. Laat de mol maar mollen..
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline damveen

• Forumlid
« Reactie #90 Gepost op: 1-02-2015, 17:26:53 »
Ik neem inderdaad niet aan dat de regie gaat knoeien met de beelden, of zou de regie stiekem de mol zijn haha? ;D
OT: leuke opdracht!

Offline belg

• Forumlid
« Reactie #91 Gepost op: 1-02-2015, 17:29:04 »
(...)
Volgens Art mag er gegraven worden in de vakjes 1,4,6,7,9,10 en 12

Ik heb de vakindeling nog eens nader bekeken en er klopt inderdaad iets niet.
Er zijn maar 2 vakken waarin gegraven mag worden die naast elkaar liggen en dat zijn 9 en 10.
(...)

Vak 6 en 7 liggen ook naast elkaar, en dan klopt het wel: Rik graaft in 7 (zijn eigen vak), Martine naast hem in 6.
« Laatst bewerkt op: 1-02-2015, 17:32:04 door belg »

Offline Rat

• Forumlid
  • 罗本是卧底
« Reactie #92 Gepost op: 1-02-2015, 17:30:34 »
Ik heb de vakindeling nog eens nader bekeken en er klopt inderdaad iets niet.
Die linker rij is volgens mij anders on dan in jou overzicht. Volgens mij klopt dat gewoon, met de goede antwoorden.

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #93 Gepost op: 1-02-2015, 17:50:00 »
Ik had het als volgt neergekrabbeld:

Edit: spuit elf. Maar een rare opdracht blijft het. En waarom heeft Art het over "een beloning" en niet over geld?
« Laatst bewerkt op: 1-02-2015, 17:53:02 door Heinz »

Online tureluurs

• Forumlid
« Reactie #94 Gepost op: 1-02-2015, 18:00:07 »

En waarom heeft Art het over "een beloning" en niet over geld?

Dat is wel interessant ja. Je zou bijna gaan denken aan een groepsvrijstelling. Dan hoefde de mol ook niet te liegen  ;D

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #95 Gepost op: 1-02-2015, 18:04:46 »
Dat is wel interessant ja. Je zou bijna gaan denken aan een groepsvrijstelling. Dan hoefde de mol ook niet te liegen  ;D

Achteraf zegt Art wel: "Heeft iemand iets gevonden? Weer nul euro voor de pot." ::art::

Offline Juuls247

• Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
« Reactie #96 Gepost op: 1-02-2015, 18:07:30 »
Waarom zijn er rode en zwarte scheppen? Heb ik nog niemand zien zeggen. Wie pakte de zwarte schep uiteindelijk? Ik dacht Rik maar kon het niet goed zien.
Meer L

Offline Syllie10

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #97 Gepost op: 1-02-2015, 18:10:36 »
Heb net de opdracht terug zitten kijken en als Art vraagt of niemand iets gevonden heeft zeggen ze nee, waarop Margriet de schep in het zand wil steken en ergens op tikt en daarna pas haar schep opnieuw in het zand steekt.

Alleen lijkt het me dat kandidaten na de opdracht in elkaar's kuil gaan kijken?? Zo niet, dan zou het best kunnen dat er toch ergens iets lag wat spontaan over het hoofd werd gezien

Online Pac

• Global Moderator
« Reactie #98 Gepost op: 1-02-2015, 18:10:40 »
Spuit twaalf dan maar.

Ik heb alles ook nog maar eens in een schema gezet.
Vlnr. Wie, welke nummers en of vraag 1/2 goed of fout was.

(Viktor had één goed en één fout. Omdat we hem in de montage hem 30-50 zien antwoorden, denk ik dat het 'die heb ik naar waarheid beantwoord' er verkeerd in is gemonteerd. Het kan ook andersom zijn.)

Op het strand graven in deze vakken
:

En ik heb de afgelopen weken het vak Logica gevolgd, dus dat wilde ik wel even in de praktijk brengen ::tandpastasmiley::
Dus dan wil ik ermee gaan rekenen!

Daarvoor doe ik de volgende aannames:
  • Het geld zit in één vak.
  • Als Art het getal van het geld nog heeft, dan pakt de Mol dat getal altijd.
  • Heeft de Mol dat getal, dan liegt hij minstens één keer.
  • Als het vak met geld toch open blijft, dan gaat de Mol in dat vak graven (en vind niks.)
  • Viktor is niet de Mol.

Die voorwaarden gecombineerd leveren het volgende schema op:

Daaruit kun je tot nu toe concluderen:
Carolina kan alleen de Mol zijn als het geld in vak 11 zat.
Als het geld in vak 7 zat, kan alleen Rik de Mol zijn.
Als het geld in vak 8 zat, kan alleen Marlijn de Mol de Mol zijn.
Als het geld in vak 12 zat, kan alleen Marlijn de Mol de Mol zijn.
Het geld zat niet in vak 4, 5, 6 of 9.

Probleem is: dit geeft natuurlijk een vertekend beeld.
Het is niet zo dat Carolina maar een kans van één op veertien heeft om de Mol te zijn, juist omdat ze voorkennis zou kunnen hebben gebruikt. Of dat Marlijn waarschijnlijker de Mol is omdat ze laat aan de beurt was. Daarom mist er in dit schema nog een voorwaarde als "De Mol wil zo vroeg mogelijk aan de beurt" of iets dergelijks. Alleen: dat is weer moeilijk te kwantificeren in een tabel. Welke Logische Sherlock die me kan helpen? ::vergroot::
« Laatst bewerkt op: 1-02-2015, 18:13:04 door Pac-Mol »
...óf niet!

Offline Jetski

• Forumlid
  • Art is de mol!
« Reactie #99 Gepost op: 1-02-2015, 18:33:59 »
Trouwens, ik weet niet of dit al gezegd is, maar we zien ook hier weer een rode lijn.
Moeten we dat misschien toch in de gaten gaan houden?