Auteur Topic: Aflevering 5 - opdracht 2 - Liegen of waarheid  (gelezen 51949 keer)

Offline Juuls247

• Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - Liegen of waarheid
« Reactie #100 Gepost op: 1-02-2015, 18:38:48 »
Heb net de opdracht terug zitten kijken en als Art vraagt of niemand iets gevonden heeft zeggen ze nee, waarop Margriet de schep in het zand wil steken en ergens op tikt en daarna pas haar schep opnieuw in het zand steekt.

Alleen lijkt het me dat kandidaten na de opdracht in elkaar's kuil gaan kijken?? Zo niet, dan zou het best kunnen dat er toch ergens iets lag wat spontaan over het hoofd werd gezien
Goeie! Dat zou heel goed kunnen denk ik....
Meer L

Offline DylanS

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #101 Gepost op: 1-02-2015, 20:11:19 »
Stel het geld ligt in slechts één van de vakken. De mol weet dan natuurlijk in welk vak, het 'geldvak'. Voor mij zijn twee situaties dan het meest logisch:

1. De mol krijgt een envelop met het 'geldvak' en zal de twee vragen onjuist beantwoorden, dit om te voorkomen dat er in het 'geldvak' gegraven mag worden.
2. De mol krijgt geen envelop met het 'geldvak', en kan met gemak twee vragen goed beantwoorden. Het zorgt er zelfs voor dat de kandidaten in meer vakjes moeten graven, waardoor er nog meer chaos zal ontstaan. Dit zorgt ervoor dat er minder kans is dat het geld gevonden word.

Als je hier vanuit gaat komt je voor situatie 1 uit op Martine, die beide antwoorden fout beantwoordde. Ik ben alleen even kwijt wie beide vragen goed had.

Uiteraard is het slechts een aanname, de mol kan namelijk ook denken ik doe er één goed en één fout. Of de mol is zijn/haar antwoorden van de test vergeten. Echter, dit lijkt mij het meest logisch.

Offline Avogadro

• Forumlid
  • Iene miene mutte
« Reactie #102 Gepost op: 1-02-2015, 21:19:49 »
Omdat ze als tweede ging was er minder kans dat ze een kaart trok waar het geld lag.

Dat is onder de veronderstelling dat de Mol weet welke kaart ie moet trekken. En dat betwijfel ik. Dan maakt de volgorde niet uit.

Offline DylanS

• Forumlid
« Reactie #103 Gepost op: 1-02-2015, 21:28:33 »
Chris mocht als vijfde trok kaart 9 en 12 en beantwoordde ze alle twee goed. Er mocht in beide vakken gegraven worden. Omdat hij als vijfde kaarten trok was er helemaal geen invloed over de te trekken nummers. Er mocht in beide vakken gegraven worden. Als hij de mol is kan hij op deze manier helemaal geen invloed meer uitoefenen op de opdracht.Als hij dan ook nog beide vragen goed beantwoord is de kans dat er geld gevonden wordt nog groter.

Als je ervan uit gaat dat Chris weet dat in de vakken die corresponderen met zijn kaarten geen geld ligt, waarom zou hij dan geen twee goede antwoorden geven? Hij zou als verklaring kunnen geven dat het één extra vak is om in te graven en dit voor extra chaos kan zorgen, omdat er meer en sneller gegraven moet worden.

Voor de duidelijkheid: Ik zit totaal niet op Chris als mol, juist op Martine (en Margriet). Maar ik dacht er gewoon over na wat voor de mol het voordeligst is om te doen.

Offline siz

• Forumlid
« Reactie #104 Gepost op: 1-02-2015, 21:47:20 »
Maar Art zegt toch: ' Dit zijn niet toevallig de nummers van de vragen die jullie goed beantwoord hebben' of iets van die strekking. Het gaat mij om het woordje niet. Er zou dus best eens geen verband kunnen bestaan tussen vragen en vakken.

Offline DylanS

• Forumlid
« Reactie #105 Gepost op: 1-02-2015, 21:55:05 »
Maar Art zegt toch: ' Dit zijn niet toevallig de nummers van de vragen die jullie goed beantwoord hebben' of iets van die strekking. Het gaat mij om het woordje niet. Er zou dus best eens geen verband kunnen bestaan tussen vragen en vakken.

Lijkt me raar als er geen verband is. Waarom zouden ze dan die kaartjes moeten trekken? Dit zal niet voor de vragen zijn, want dan heeft iedereen wel heel toevallig een kaartje met de vraag: 'Wie is de mol?'
Ik denk wel dergelijk dat de kaartjes van de personen verband hadden met de vakken. Anders kan de productie bepalen welke vakken ze krijgen en zo zorgt de productie er eigenlijk voor of er geld word verdient ja of nee.

Zo had Martine nummer 3 en 13 (volgens mij), ze beantwoordde ze allebei fout en in deze twee vakken mocht dan ook niet gegraven worden.

Offline Siets95

• Forumlid
« Reactie #106 Gepost op: 1-02-2015, 21:56:25 »

Niet toevallig = bewust. Art zegt dus dat de nummers van de vragen overeenkomen met de vakken waarin ze mogen graven. Er is dus zeker wel een verband en geen sprake van willekeur.

Offline KVilsteren

• Forumlid
« Reactie #107 Gepost op: 1-02-2015, 22:35:02 »
Maar is het bij blind kaarten trekken erg relevant of de mol weet waar het geld ligt? Volgens mij handelt de mol pas als de kaarten getrokken zijn (en daarom is m.i. de volgorde van trekken ook niet zo relevant).

Offline hagriddler

• Forumlid
  • carpe f*cking diem !
« Reactie #108 Gepost op: 1-02-2015, 22:49:49 »

Niet toevallig is dus geen toeval maar opzet.
De nummers corresponderen dus met de vragen die goed beantwoord zijn.

Wat als die tekst met opzet zo is bedacht zodat wij inderdaad deze betekenis veronderstellen, terwijl ze eigenlijk bedoelen :
Dit zijn niet : toevallig de nummers van de vragen die jullie goed beantwoord hebben
carpe f*cking diem !
莫尔·内森

Offline Lodewijk14e

• Forumlid
  • Talpaphaga fuscus
« Reactie #109 Gepost op: 2-02-2015, 01:33:36 »
Op 25:44 zie je heel even het testscherm in beeld waarop Marlijn de vraag beantwoord: "wat is de bijnaam van de mol?"
Grappig om nu ook die van de anderen te weten,....want dit kwam in aflevering 4 verder niet in beeld of aan de orde.

Ajouad = AJ
Carolina = Caro
Chris = (dus) Kukelpapa
Margriet = (dus) Spruitje
Marlijn = Lijntje
Martine = Pien
Rik = (dus) Muis
Viktor = Vik.

Pien was de enige bijnaam die overbleef voor Martine want de rest sprak wat mij betreft voor zich,...
Zie er verder geen hint in of zo, tenzij iemand iets met Pien en Martine kan,...
Ik heb het ook wel eens mis,...

Offline Juuls247

• Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
« Reactie #110 Gepost op: 2-02-2015, 05:16:02 »
Volgens mij mol je hier op 2 manieren, en dan ga ik ervan uit dat de Mol weet in welk vak de beloning ligt:
1) je zorgt dat je de juiste kaarten trekt, en dan fout antwoord geeft
2) je zorgt dat je in het vak met de beloning gaat staan mocht deze bij de toegestane vakken zitten uiteindelijk, en het wegmoffelt

Ik hoop, en denk, dat de productie hier niet de kaarten markeert o.i.d. Dus dan goed opletten wie opeens in een ander vak wilt gaan staan, of dat gewoon doet in de chaos.

EDIT: Carolina en Martine zijn als eerste met kaart trekken. Daarbij pakt Martine eerst aan de rechterbuitenkant (tweede) een kaart. Als ik als productie een kaart zou markeren of afspreken zou ik de kaart ook aan de buitenkant doen (tweede) omdat onderzoek uitwijst dat mensen die vaak niet als eerste pakken en kans zo groter is dat deze overblijft. En Carolina en Martine nemen beiden het voortouw bij de schop pakken en vakken uitkiezen. Mocht er dus nog een beloning in de vakken zijn die Art noemt, dan nemen zij de lead. Dus zeer verdacht in mijn ogen. Martine gaat daarbij ook nog "graven", en kan zo ook makkelijker iets wegmoffelen weer onder het zand mocht daar wel iets liggen.
« Laatst bewerkt op: 2-02-2015, 05:18:31 door Juuls247 »
Meer L

Offline tureluurs

• Forumlid
« Reactie #111 Gepost op: 2-02-2015, 13:09:45 »
Misschien denken we veel te ver door. De nummering was van te voren niet aangebracht en de produktie kon nog alle kanten op daarmee. Je kunt van de andere kant af gaan nummeren, en nog in spiegelbeeld, dat is dus al 4 mogelijkheden. nu was er genummerd in een rechte lijn 2x, maar je kunt ook heen en weer in een rechte lijn of in de breedte nummeren. Kortom:veel variaties.
Hoe meer vragen naar eerlijkheid beantwoord, hoe kleiner de kans dat de produktie de nummering zo kon leggen dat er in het vak van de schat niet gegraven mocht worden. Zo kun je het ook bekijken.

Offline G-root

• Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
« Reactie #112 Gepost op: 2-02-2015, 13:34:05 »
[] De nummering was van te voren niet aangebracht en de produktie kon nog alle kanten op daarmee. []

Dit blijft lastig omdat we niet weten hoeveel er gemanipuleerd wordt. Ik hoop zelf dat de nummers er al lagen voordat de opdracht begon. Wat dat betreft kunnen we vooral de kandidaten die vroeg aan de beurt kwamen punten geven voor "beste positie voor de Mol".
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Avogadro

• Forumlid
  • Iene miene mutte
« Reactie #113 Gepost op: 2-02-2015, 14:05:20 »
Kans van 1 op 2 (eigenlijk nog hoger) dat de Mol zich niet hoeft te haasten bij het graven. Natuurlijk wel zijn/haar best doen. Margriet pakt als laatste een schep en loopt rustig naar het laatste nog niet bezette vak. Marlijn zegt dat Margriet goed bezig was bij het graven.

Offline jayah

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • 🤭🤭
« Reactie #114 Gepost op: 2-02-2015, 16:42:27 »

Als ik naar Viktor kijk, dan zou er zowel in vakje 4 als in 5 gegraven moeten worden. Dit is echter niet het geval.

Ik denk daarom dat het inderdaad zo is dat de nummers en de juiste antwoorden niet met elkaar corresponderen.
Ook denk ik dat er sowieso in 7 vakjes gegraven moest worden.

Als ik er vanuit ga dat hetgeen we hen in de voice over mbt het antwoord op hun tweede vraag horen zeggen, wel echt klopt, dan zouden er mogelijk zelfs 8 of 9 juiste antwoorden kunnen zijn gegeven.
De test in Afl.4 geeft hierover geen uitsluitsel.
Aantal juiste antwoorden:

Carolina 1.       
Margriet 1
Rik 1 of 2
Chris 2
Marlijn 1
Viktor 2

Waarschijnlijk zouden er dus altijd in 7 vakjes gegraven moeten worden, puur omdat er anders 1of meerdere kandidaten niet kunnen graven, of juist in meer dan 1 vak zou moeten graven.
Naar ik heb begrepen moet een opdracht kunnen slagen, dus in 1 van de vakjes zat iets belangrijks verstopt.
Dan zou de mol zich dus altijd moeten haasten naar het juiste vak. Carolina rent naar vak 9, Martine naar 6 en Chris naar vak 1.

Offline Mollenmania

• Forumlid
« Reactie #115 Gepost op: 2-02-2015, 20:24:17 »
En waarom heeft Art het over "een beloning" en niet over geld?

Ik denk om het te winnen iets mysterieus te houden. Net als vorig jaar met het 'in de toekomst kijken'. Het vergroot daardoor het gemaal in het hoofd van elke kandidaat. Chris (of was het Rik) hoorde je dat ook in een biecht zeggen: "Ik dacht misschien een joker of vrijstelling" of iets in die richting. Ook voor de kijker thuis is het spannender. Wel jammer dat ze de schat uiteindelijk niet hebben laten zien. Ben wel benieuwd wat er nou lag :P.

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #116 Gepost op: 2-02-2015, 20:38:03 »
Ik denk om het te winnen iets mysterieus te houden. Net als vorig jaar met het 'in de toekomst kijken'. Het vergroot daardoor het gemaal in het hoofd van elke kandidaat. Chris (of was het Rik) hoorde je dat ook in een biecht zeggen: "Ik dacht misschien een joker of vrijstelling" of iets in die richting. Ook voor de kijker thuis is het spannender. Wel jammer dat ze de schat uiteindelijk niet hebben laten zien. Ben wel benieuwd wat er nou lag :P.

Wie gaat naar het strand om even te graven? ;)

Offline Joost2

• winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
« Reactie #117 Gepost op: 2-02-2015, 20:39:05 »

Pac ging voor de junior serie ook de joker proberen op te vissen dus dan kan ie ook wel op vakantie in Sri Lanka als een Duitser heel wat kuilen graven op dat strand  ;D
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Online Pac

• Global Moderator
« Reactie #118 Gepost op: 2-02-2015, 20:49:28 »
Pac ging voor de junior serie ook de joker proberen op te vissen dus dan kan ie ook wel op vakantie in Sri Lanka als een Duitser heel wat kuilen graven op dat strand  ;D
Doe ik!
...óf niet!

Offline Mollenmania

• Forumlid
« Reactie #119 Gepost op: 2-02-2015, 20:49:42 »

;D

Ik wil best een onderzoekje doen hoor. Als iedereen nou wat geld doneert kan ik naar Sri Lanka.   ::hypocriet::