Auteur Topic: Aflevering 5 - opdracht 2 - Liegen of waarheid  (gelezen 51965 keer)

Offline Regis Filia

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - Liegen of waarheid
« Reactie #120 Gepost op: 2-02-2015, 21:03:38 »
Als ik naar Viktor kijk, dan zou er zowel in vakje 4 als in 5 gegraven moeten worden. Dit is echter niet het geval.

Aantal juiste antwoorden:

Carolina 1.       
Margriet 1
Rik 1 of 2
Chris 2
Marlijn 1
Viktor 2

Viktor had 1 vraag goed beantwoord en dus mocht alleen in vakje 4 gegraven worden en in niet vakje 5.
Chris was de enige die twee vragen goed had beantwoord en Martine had ze allebei fout beantwoord.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline jayah

• Forumlid
  • 🤭🤭
« Reactie #121 Gepost op: 2-02-2015, 21:35:30 »
Viktor had 1 vraag goed beantwoord en dus mocht alleen in vakje 4 gegraven worden en in niet vakje 5.
Chris was de enige die twee vragen goed had beantwoord en Martine had ze allebei fout beantwoord.

Aanname was dat het antwoord op vraag 20 wel/niet gelogen was al naar gelang de kandidaat dat zelf in de biecht aangaf. Dit heb ik ook nog nagekeken in de test van aflevering 4. Viktor zei dat hij niet gelogen had. En waarom zou hij daarover liegen in de biecht?
De andere vraag was 30-50% en ook dat was goed. Dus heeft hij volgens mij 2 vragen goed beantwoord.

Offline hoelahoep

• Forumlid
« Reactie #122 Gepost op: 2-02-2015, 23:24:14 »
Ik kan alleen maar denken hoe lang de pauze moet zijn geweest tussen het geven van de antwoorden en het daadwerkelijke graven :P (ze moeten toch checken wie de waarheid zegt of gelogen heeft)

Offline Perijn

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Molloot sinds 19-11-99
« Reactie #123 Gepost op: 2-02-2015, 23:43:29 »
Ik kan alleen maar denken hoe lang de pauze moet zijn geweest tussen het geven van de antwoorden en het daadwerkelijke graven :P (ze moeten toch checken wie de waarheid zegt of gelogen heeft)

Productie weet welke vragen er worden gesteld en wat de kandidaat daarop heb geantwoord op de test. Dit is dus in mum van tijd geregeld. Alleen als de vakken overeenkomen met de papiertjes kost het eventjes om dat uit te zoeken, maar echt niet meer dan 10 min denk ik.
Nos Iungat Ambulare // WIDM-Pool :: 2015 | #297 :: 2016 | #105

Offline Traveljunkie

• Forumlid
« Reactie #124 Gepost op: 3-02-2015, 00:52:39 »
Wat is de dieper liggende gedachte achter het feit dat de kandidaten eerst kaartjes moeten trekken en pas daarna de vragen krijgen (en niet net andersom)? Ik geloof namelijk niet dat de vragen gekoppeld zijn aan de kaart- of vaknummers, maar aan personen. Al is er wel één vraag die er wat mij betreft qua moeilijkheidsgraad bovenuit steekt. Vrijwel alle vragen kunnen met een enkele naam of een enkel getal worden beantwoord, maar om nu meerdere voornamen uit een paspoort gereed te hebben... Vreemd genoeg is het onvolledige antwoord door Rik op die vraag wel goedgekeurd... Wat doet Rik trouwens op 27:39-27:41???

Offline jayah

• Forumlid
  • 🤭🤭
« Reactie #125 Gepost op: 3-02-2015, 01:14:44 »
Wat is de dieper liggende gedachte achter het feit dat de kandidaten eerst kaartjes moeten trekken en pas daarna de vragen krijgen (en niet net andersom)? Ik geloof namelijk niet dat de vragen gekoppeld zijn aan de kaart- of vaknummers, maar aan personen. Al is er wel één vraag die er wat mij betreft qua moeilijkheidsgraad bovenuit steekt. Vrijwel alle vragen kunnen met een enkele naam of een enkel getal worden beantwoord, maar om nu meerdere voornamen uit een paspoort gereed te hebben... Vreemd genoeg is het onvolledige antwoord door Rik op die vraag wel goedgekeurd... Wat doet Rik trouwens op 27:39-27:41???

Las ergens dat Rik iets onder het zand verstopt, maar volgens mij zou het evengoed zo  kunnen zijn  dat hij juist nog een keertje checkt of hij niets over het hoofd ziet.

Offline tumtum

• Forumlid
« Reactie #126 Gepost op: 3-02-2015, 01:39:18 »
Ik ben bang dat we nooit achter het fijne van deze opdracht zullen komen tot de ontknoping.

Gezien recente ervaringen waarschijnlijk ook dan niet :-(

NB - Ik ga er nog steeds vanuit dat de vragen horen bij de kaartjes en die weer bij de vakken, omdat dat het meest aannemelijk lijkt en imho ook gesuggereerd wordt. Alleen weten we niet welke van de twee kaartjes bij welke vraag hoort. Voor gevalletje Viktor zal toch wel ergens een verklaring zijn. Viktor was wel vaker vergeetachtig :-) Of de montage heeft een fout gemaakt. Maar of we ooit achter de waarheid komen ... ik vrees van niet.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2015, 01:44:07 door tumtum »

Offline Leek

• Forumlid
« Reactie #127 Gepost op: 3-02-2015, 02:36:06 »
Volgens mij is het toch allemaal niet zo heel moeilijk. Elke deelnemer neemt 2 kaartjes en krijgt 2 vragen waarbij 1 algemene testvraag en de wie is de mol vraag. Welke vraag bij welk nummer hoort weten we niet, maar de cijfers op de kaartjes horen wel bij de vakjes waar gegraven kan/mag worden.
De nummers van de kaartjes zijn dus vooraf niet aan een specifieke vraag gekoppeld, maar aan een vakje in het zand. Sterker nog, ik denk dat vooraf al duidelijk is welke vragen de deelnemers krijgen (ongeacht welke nummers ze nemen) en wat de antwoorden zouden moeten zijn.

Ik vraag me wel af of er verschil is in de getallen 6 en 9. Aangezien we de 6 van Marlijn niet te zien krijgen. Dus hierin zou ook zo maar een foutje gemaakt kunnen worden.

Offline tumtum

• Forumlid
« Reactie #128 Gepost op: 3-02-2015, 02:48:24 »
Volgens mij is het toch allemaal niet zo heel moeilijk. Elke deelnemer neemt 2 kaartjes en krijgt 2 vragen waarbij 1 algemene testvraag en de wie is de mol vraag. Welke vraag bij welk nummer hoort weten we niet, maar de cijfers op de kaartjes horen wel bij de vakjes waar gegraven kan/mag worden.

Dat dus. Ik begrijp ook niet helemaal waarom deze optie door zovelen in twijfel wordt getrokken.

Offline Muldvarpen

• Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
« Reactie #129 Gepost op: 3-02-2015, 03:06:08 »
Misschien vergeten we door alle graafwerkzaamheden en kaartjesspeurwerk wel te kijken naar die andere, en vrij basale informatie uit deze opdracht: op wie zitten de kandidaten ?

Carlina zit niet op Martine
Martine zit niet op Marlijn
Margriet, wat onduidelijk. Wees zij nou zichzelf aan met schaaltje 11/12 ?
Rik zit op Marlijn (voornamen)maar later blijkt toch op Chris
Chris zit op Marlijn, met beide vragen zelfs.
Marlijn zit op Chris
Viktor zit nou ja zat op ...ook niet zeker

Dan kan het nog zo zijn dat er wat gespreid is, maar in de eerste series van de mol
kon je zo nog vrij gemakkelijk een aantal kandidaten wegstrepen.
Gezien de namen zou je zo aan Marlijn of Chris denken.

Ondenkbaar mi is Marlijn heeft met de 500 euro en met de schilderijenopdracht bewezen te goed gescoord.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2015, 03:23:36 door Muldvarpen »

Offline Loebas

• Forumlid
« Reactie #130 Gepost op: 3-02-2015, 03:54:33 »
Kijk- en waren onderzoek; wie heeft het minst diep gegraven?

*Carolina?* ::jaja::
Omnia vincit amor

Offline Eline91

• Forumlid
« Reactie #131 Gepost op: 3-02-2015, 04:02:58 »
Kijk- en waren onderzoek; wie heeft het minst diep gegraven?

*Carolina?* ::jaja::

Een mol graaft toch juist graag en diep?  ;)

Offline Loebas

• Forumlid
« Reactie #132 Gepost op: 3-02-2015, 04:04:54 »
Een mol graaft toch juist graag en diep?  ;)
Indien nodig ;)
Omnia vincit amor

Offline hoelahoep

• Forumlid
« Reactie #133 Gepost op: 3-02-2015, 08:26:15 »
Margriet is in ieder geval goed bezig geweest  ::ok:: ::rofl::

Offline Traveljunkie

• Forumlid
« Reactie #134 Gepost op: 3-02-2015, 11:18:22 »
Dat dus. Ik begrijp ook niet helemaal waarom deze optie door zovelen in twijfel wordt getrokken.

Nou tumtum, volgens mij zitten jij en Leek ook niet helemaal op een lijn hoor ;D
Jij neemt aan dat de vragen aan de kaartjes zijn gekoppeld; Leek neemt aan dat ze juist losgekoppeld zijn van elkaar. Dat de kaartjes gekoppeld zijn aan de vakken is evident. Overigens lijken de vakken nog niet te zijn genummerd als de kaartjes zijn getrokken en de antwoorden zijn gegeven. Op legio manieren en momenten kan het spel dus nog worden beïnvloed. Bovendien is niet eens  duidelijk welke vraag bij welk nummer hoort en of de antwoorden überhaupt juist zijn.

PS: door de beloning in de vakken 4 of 11 te begraven (precies de middelste vakken), beperk je de invloeden om van links of juist van rechts af te nummeren òf om het geheel 180 graden te draaien; ik denk dus dat de beloning uit het midden ligt.
PS2: Misschien is "M acht" wel op deze aflevering van toepassing...

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #135 Gepost op: 3-02-2015, 11:29:39 »
Chris zit op Marlijn, met beide vragen zelfs.
Viktor zit nou ja zat op ...ook niet zeker.

Chris zat in ieder geval op Marlijn. Die vage biecht voor hij zijn antwoorden gaf, kan je (als Chris een kandidaat is) maar op 1 manier verklaren volgens mij: Ajouad had dezelfde verdachten. Chris moet dus na het afvallen van Ajouad geweten hebben dat hij vooral op Marlijn had ingezet. In zijn testbiechten hoor je ook dat hij van de 3 Mar's nog maar 2 overhoudt: Martine en Margriet.
Als Chris de Mol is, dan zijn al zijn biechten uiteraard niets waard. ;)

Volgens mij heeft Viktor zijn 2e vraag juist beantwoord. Viktor heeft Chris al weken als hoofdverdachte staan (volgens de biechten al zeker sinds aflevering 2) dus ik kan me inbeelden dat hij die belangrijke vraag 20 altijd invult op zijn hoofdverdachte. In zijn biecht leek hij me ook zekerder van zijn antwoord op vraag 2.
Dat betekent dan dat hij op die 1e vraag een fout antwoord gaf. Hij was namelijk ook niet echt zeker van zijn antwoord op die vraag (door al het spreiden waarschijnlijk).

Offline tumtum

• Forumlid
« Reactie #136 Gepost op: 3-02-2015, 12:50:26 »
Nou tumtum, volgens mij zitten jij en Leek ook niet helemaal op een lijn hoor ;D
Jij neemt aan dat de vragen aan de kaartjes zijn gekoppeld; Leek neemt aan dat ze juist losgekoppeld zijn van elkaar.

Volgens mij is dit een kwestie van interpretatie. Ik neem aan dat de kaartjes gekoppeld zijn aan de vakken én aan de vragen die aan een bepaald persoon zijn gesteld. Voor Viktor bijvoorbeeld vakken 4 en 5. Hij heeft één vraag goed beantwoord, dus in 4 óf 5 mag worden gegraven. Of vak 4 bij de eerste of de tweede vraag aan Viktor hoort weten we niet. En ik dacht dat Leek dat ook precies zo bedoelde.

Volgens mij wordt er ook veel te moelijk gedacht over sjoemelen van de productie met de nummering. Ik denk gewoon dat de Mol wist in welk nummer het geld lag, en dat dus ook al vast lag welk vak dat was. De Mol heeft er vrijwel geen invloed op of in dat vak gegraven mag worden. Hooguit misschien door als eerste aan de beurt te zijn met kaartjes pakken, maar dat zou erg flauw zijn, want hij wordt dan wel heel erg geholpen door Art. In dit geval bleek dus (schijnbaar) dat het goede vak er niet bij zat en dus hoefde de Mol verder niets meer te doen. Als het er wel bij had gezeten, had hij zijn best gedaan om in dat vak te gaan graven en net gedaan of hij niets kon vinden. Wat misschien overigens ook wel echt gebeurd is, vandaar het 'schijnbaar' tussen aanhalingstekens. Erg verdacht vind ik hier dus de opmerking 'Ik ga wel naar vak 9' en wellicht (heb het zelf nog niet goed gezien) een Rik die iets onder het zand verstopt.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2015, 12:56:43 door tumtum »

Offline Ling70

• Forumlid
« Reactie #137 Gepost op: 3-02-2015, 19:56:02 »
Ik weet niet of iemand anders het ook gezien heeft, maar volgens mij is Martine de enige die met haar handen gaat graven... Vind ik wel bij een mol passen!

Offline hoelahoep

• Forumlid
« Reactie #138 Gepost op: 3-02-2015, 20:47:39 »
Als de mol weet in welk vak het geld ligt, en in de vakken waar ze mochten graven lag geen geld, dan is er ook niks verdachts aan degenen die roepen "ik ga wel naar vak ..."... toch?

Offline tumtum

• Forumlid
« Reactie #139 Gepost op: 3-02-2015, 21:29:29 »
Als de mol weet in welk vak het geld ligt, en in de vakken waar ze mochten graven lag geen geld, dan is er ook niks verdachts aan degenen die roepen "ik ga wel naar vak ..."... toch?

Ik had het misschien wel iets duidelijker kunnen verwoorden, maar ik bedoelde dus ook dat dat verdacht zou zijn als het goede vak er wél bij had gezeten ... en aangezien we de opmerking toch horen, zou dat dus ook nog best het geval kunnen zijn.