Auteur Topic: De Mol in de media (2022)  (gelezen 11701 keer)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
De Mol in de media (2022)
« Gepost op: 17-02-2022, 12:35:36 »
Deel hier alles over De Mol in de media  ::vergroot::

Er worden doorheen het seizoen verschillende artikels bijgehouden op 1 pagina: HIER. Ook bereikbaar vanaf de homepagina.

Ook interviews worden bijgehouden op 1 pagina: HIER. Ook bereikbaar vanaf de homepagina.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2022)
« Reactie #1 Gepost op: 16-03-2022, 08:38:19 »

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: De Mol in de media (2022)
« Reactie #2 Gepost op: 16-03-2022, 15:43:29 »
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2022)
« Reactie #3 Gepost op: 20-03-2022, 16:36:43 »
Ik ga ze hier niet allemaal kopiëren maar salb heeft op wieisdemol.be weer een boel prachtige artikelen gedeeld, echt leuk om te lezen, zie: https://forum.wieisdemol.be/viewtopic.php?f=95&t=5178

Dat Knack-artikel... 5 maanden lang heeft 50 man aan de trailer(!) gewerkt. ::rofl:: ::respect::

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Mol in de media (2022)
« Reactie #4 Gepost op: 20-03-2022, 18:05:54 »
 ::oink::

Wauw. En dat alleen voor de trailer.

Offline E-ri-Q

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media (2022)
« Reactie #5 Gepost op: 27-03-2022, 16:48:53 »
Ik weet niet of dit hetzelfde interview is als wat Heinz geplaatst heeft, maar aangezien die betaald was, hier een gratis te lezen interview met Magda, Gilles en Elisabeth.

https://www.demorgen.be/tv-cultuur/ex-mollen-getuigen-ik-heb-mensen-een-mes-in-de-rug-gestoken-maar-ik-vond-het-niet-erg~b86f56e7/

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2022)
« Reactie #6 Gepost op: 29-03-2022, 20:23:04 »
HUMO:

Afvallers'De Mol'

Toon en Jens geëlimineerd: ‘Ongelofelijk bedankt, maar ook wel fuck you’

Twee afleveringen en al evenveel plottwists: het tiende seizoen van ‘De mol' stelt niet teleur. Nadat Jens als eerste kandidaat ooit zijn comeback maakte, werden er deze aflevering niet één, maar twee kandidaten geëlimineerd. En helaas speelde ook hier Vlaanderens favoriete schrijnwerker een hoofdrol, want samen met Toon moest hij het toneel verlaten. Maar niet getreurd, want daardoor krijgt u twee interviews voor de prijs van één.

Mathijs Minten
maandag 28 maart 2022

 HUMO Was jij, net zoals heel kijkend Vlaanderen, verrast door de comeback?

TOON «Ik geloofde het eerst niet, maar ik was enorm content dat hij die tweede kans kreeg. Als kijker had ik vorig jaar echt te doen met hem, ik zag toen al dat hij een topkerel was en ik was dolgelukkig dat wij een match waren. We waren sowieso al twee handen op één buik dus er werd veel en goed gelachen.»
HUMO Jullie leken zo zeker van jullie stuk, en dan kwam er toch dat rode scherm.

TOON «Onbegrijpelijk. We hadden een sublieme tactiek bij de vragen. Als je dan keek naar Yens en Manu (Emanuelle, red.), waar het serieus rammelde, was ik ervan overtuigd dat we naar de volgende aflevering konden. Ik schrok dan ook ongelooflijk bij het rode scherm, maar ik gun het de rest allemaal enorm hard! Ze hebben het gewoonweg beter gedaan dan Jens en ik. En samen naar huis reizen en het verlies samen verteren was dan weer een mooie troost. We hadden veel aan elkaar en ook nu beleven we dit samen.»
HUMO De overige twee weken ben je dan gaan uitzitten bij je grootouders.

TOON «(lacht) Klopt, daar onderduiken was al een even groot avontuur als ‘De mol’. Ik had mijn bomma gebeld vanuit Zaventem dat ik eraan kwam. Op de luchthaven van Lanzarote had ik nog speciaal koekjes gekocht voor haar, die heeft ze achterin de kast verstopt zodat de andere kleinkinderen ze zeker niet zouden vinden. De bomma zat dus mee in het complot.»
HUMO Kwestie van voorbereid te zijn op onze eigen deelname, welke strategie werkt niet om de mol te ontmaskeren?

TOON «Ik pakte alles heel rationeel aan. Elke opdracht probeerde ik systematisch te analyseren: Wie stond waar? Waar zou ik willen staan als Mol? Wat is er fout gegaan? Door wie is de opdracht mislukt? Helaas kon ik die laatste vraag vaak beantwoorden met m’n eigen naam (lacht).»

Achteraf gezien denk ik dat ik te analytisch was en te weinig m’n buikgevoel heb gevolgd. Maar goed, als je er op buikgevoel uit ligt, wijd je het achteraf allicht aan te weinig logica.»
HUMO Heb je je ervaring als scoutleider kunnen inzetten tijdens het programma?

TOON «Absoluut. Ik speel al sinds m’n zesde elke zondag spelletjes bij de scouts. Bij de opdrachten kwam dat natuurlijk van pas, maar het heeft me helaas niet geholpen om de mol te ontmaskeren. Eigenlijk is die molreis één groot scoutskamp, met een iets ander budget. Daar zouden we serieus wat haringen voor moeten verkopen (lacht).»
HUMO Als jongste telg mocht je ook nog eens je verjaardag vieren tijdens de reis.

TOON «Het was al zot dat ik mocht meedoen met ‘De mol’ en dan viel mijn verjaardag ook nog op de eerste draaidag, dat is nog tien keer zotter! Dat zal ik over twintig jaar nog vertellen. Het ijs was gebroken en we feestten tot een kot in de nacht. Wanneer ik in mijn bed gekropen ben, weet ik zelfs niet. Horloges of smartphones zijn verboden tijdens het spel.»

 HUMO Heb je al een beter zicht op wie de mol is?

TOON «Honderd procent zeker Marcel! Ah, maar die kennen jullie zeker nog niet? Wacht maar tot aflevering 4 (lacht).»
HUMO Heb je veel over jezelf geleerd tijdens de trip?

TOON «(denkt na) Het lijkt me voor mijn medemens verstandig dat ik nooit nog een gerecht met kaneel bereid.

»Ik ben ook heel grote fan van de ‘Mol’-memes en ik denk dat die kaneelscene mij er toch een paar kan opleveren, dus het was het waard.»

 HUMO Jens, jij was dé verrassing van dit seizoen. De vraag die iedereen zich stelt: had je echt niets in de gaten?

JENS «Echt niet, het was een complete verassing! Mijn vrouw Shana heeft alles stiekem geregeld en zelfs mijn koffer gemaakt. Nu ik erbij nadenk, misschien sta ik toch een beetje te naïef in het leven.»
HUMO Zelfs toen je via Lanzarote naar Frankfurt moest vliegen werd je niet achterdochtig?

JENS «Ik vond dat echt absurd, maar dacht dat ze me gul wilden compenseren voor de overboekte vlucht. Pas toen ik van taxi moest wisselen terwijl we maar vijf minuten moesten rijden, begon ik te twijfelen. En terwijl de chauffeur alles regelde, moest de fotograaf die erbij zat plots ‘naar het toilet’. Om eerlijk te zijn dacht ik toen dat die twee een affaire hadden (lacht).»
HUMO En dan die verdomde klok, heb je er nooit in gekeken?

JENS «Ik heb wel eens het hokje van de vogel opengedaan, maar de achterkant nooit. Het is trouwens niet zo dat die vrijstelling er gewoon in lag, zoals je op tv zag. Er was een speciaal compartiment uitgefreesd en weer weggewerkt. Echt vakmanschap, dat wel, want zelfs als schrijnwerker kon ik het bijna niet zien (lacht).»
HUMO Het is bij je vertrek triestig gesteld met de groepspot. Amper 6.000 van de mogelijke 26.600 euro verdiend.

JENS «We zitten inderdaad met een heel sterke mol. Ondertussen liepen we al meer dan 20.000 euro mis, ma how seh!»
HUMO Ik zag die eliminatie nooit aankomen, Toon en jij leken zo zeker.

JENS «Ik viel bijna van m’n stoel ! We waren echt 99% zeker dat we deze eliminatie zouden overleven. We hadden een fantastische tactiek: veel spreiden en op ja-nee-vragen antwoordde ik altijd ja en hij altijd nee. Maar het mocht niet baten.»

 HUMO Heb je ondanks die teleurstelling toch nog wat opgestoken op reis?

JENS «Dat zeven meter naar beneden duiken veel moeilijker is dan je denkt (lacht).

»En hoe hard ik mijn dochter kan missen. Ik heb de laatste maanden keihard gewerkt en die vakantie naar de Moezelstreek was bedoeld om wat verloren tijd in te halen. Ik had ook geen afscheid kunnen nemen omdat ik niet wist dat ik weg zou blijven. Op de terugvlucht heb ik wel wat tranen gelaten omdat ik mijn dochter zo erg miste, en Shana natuurlijk ook.»
HUMO Dan was het vertrek toch niet zo erg als het leek, want het was wel al je tweede keer?

JENS «Dat viel eigenlijk best mee, juist omdat ik geen verwachtingen had, heb ik er volop van kunnen genieten.»
HUMO Je vrouw was zeker dat jij de mol niet was, was de rest van je omgeving dat ook?

JENS «Absoluut niet. Ik kreeg toch veel opmerkingen van vrienden en familie. Maar gelukkig had ik opnieuw veel werk de voorbije weken, waardoor ik vooral veilig op mijn werf zat. En ik ben het intussen wel gewend om te zwijgen (lacht).»
HUMO Vorig jaar deed je de legendarische uitspraak: ‘Liever meedoen aan ‘De mol' dan de lotto winnen’. Zou je nu toch niet liever één van elk hebben in plaats van twee deelnames?

JENS «Avontuur primeert nog steeds absoluut op de financiën! Dus een volmondige ‘nee’. Geef mij maar ‘De mol’.

»Dus bedankt, bedankt, bedankt aan heel de ploeg om me nog eens de kans te geven. En ook wel een beetje fuck you: me zo voor de zot houden! (lacht)»

https://www.humo.be/tv/toon-en-jens-geelimineerd-ongelofelijk-bedankt-maar-ook-wel-fuck-you~b59a46fe/
« Laatst bewerkt op: 29-03-2022, 20:29:44 door Heinz »

Offline Yakke1992

  • Forumlid
Re: De Mol in de media (2022)
« Reactie #7 Gepost op: 7-04-2022, 01:02:40 »
Beste vage kennissen!
Hopelijk kijkt iedereen naast De Mol ook weer naar Het Molletje, de hilarische parodie van De Ideale Wereld!

(Bevat spoilers van de afvallers!)



Offline Allalin

  • Forumlid
Re: De Mol in de media (2022)
« Reactie #8 Gepost op: 11-04-2022, 05:40:49 »
De NOS bericht vanmorgen:" Belgische Mol kan het niet meer aan, en stapt uit "Wie is de Mol?"

https://nos.nl/artikel/2424690-belgische-mol-kan-het-niet-meer-aan-en-stapt-uit-wie-is-de-mol

Offline Allalin

  • Forumlid
Re: De Mol in de media (2022)
« Reactie #9 Gepost op: 11-04-2022, 05:50:32 »
RTL Nieuws opent vanmorgen met: "De Mol in Belgische Wie is de Mol? bezwijkt onder druk en stapt op.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5301151/belgische-mol-kan-druk-niet-meer-aan-en-stapt-uit-de-mol


Offline Allalin

  • Forumlid
Re: De Mol in de media (2022)
« Reactie #10 Gepost op: 11-04-2022, 05:54:24 »
Artikel in de Telegraaf: "Begische Mol kan druk niet meer aan en stapt uit de Mol."

https://www.telegraaf.nl/entertainment/10461096/belgische-mol-kan-druk-niet-meer-aan-en-stapt-uit-de-mol

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2022)
« Reactie #11 Gepost op: 11-04-2022, 08:17:45 »
Voortaan graag samenvoegen tot één bericht ipv meerdere berichten onder elkaar te posten. :)

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Mol in de media (2022)
« Reactie #12 Gepost op: 11-04-2022, 08:45:37 »
HUMO Heb je al een beter zicht op wie de mol is?

TOON «Honderd procent zeker Marcel! Ah, maar die kennen jullie zeker nog niet? Wacht maar tot aflevering 4 (lacht).»
Wat Toon hier heeft gezegd, slaat dat op het vertrek van Philippe?  ::oink::
Tell me what your telescope says

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2022)
« Reactie #13 Gepost op: 11-04-2022, 09:09:13 »
Hij zegt dat het 100% zeker Marcel is? Marcel is niet de naam van de interviewer, dat is Mathijs. En had er dan niet een komma tussen zeker en Marcel gemoeten? Kortom: lijkt me een grapje. En toeval dat hij aflevering 4 noemt.


HUMO:

Wat een seizoen, wat een programma! Gooi uw volgepende molboekjes maar in de stoof, want de nieuwste primeur in ‘De Mol’ is er één die zelfs de productie niet kon plannen; ‘De Mol’ was heel eventjes molloos! Een tweede vrijwillig vertrek in evenveel weken, maar dit keer met gigantische consequenties. Vooral voor Philippe (35), want hij wordt plotsklaps de eerste ontslagnemende mol uit de geschiedenis.

PHILIPPE «Eigenlijk begon de achteruitgang al tijdens de tweede dag, of nacht liever gezegd. Je kan alles tot in de puntjes voorbereiden, maar helaas niet wat je doet in je slaap. Ik lag bij Bert in bed, en schoot plots wakker met zijn ogen op me gebrand. ‘Gij weet toch dat ge praat in uw slaap?’ Ik was doodnerveus. Daarna citeerde hij me perfect: ‘Oh nee, drieduizend euro in de groepspot, ik heb het verkloot.’»

HUMO Kan je je daar slaapdronken nog uitpraten?

PHILIPPE «Ik verschoot me een ongeluk natuurlijk, maar heb het snel over een andere boeg proberen gooien. ‘Ja zeg, ik ben keicompetitief en ik wou 6000 euro in de pot, maar Nele saboteerde de boel heel de tijd.’ (lacht)

»Sindsdien was ik dus superbang om in slaap te vallen en probeerde ik de volgende nachten de hele tijd wakker te blijven. Het ging zelfs zo ver dat ik op een bepaald moment op het toilet een dutje ging doen en doortrok als ik wakker werd.»

HUMO En andere kandidaten klaagden al over de vermoeidheid op de trip.

PHILIPPE «Exact, dus dat heeft het er natuurlijk niet gemakkelijker op gemaakt. Ik kreeg een panische angst om fouten te maken, waardoor ik mezelf alleen maar verdachter voelde. Het spookte de hele tijd door mijn hoofd dat iedereen me door had, terwijl dat absoluut niet zo was, maar ik geraakte gewoon niet uit die tunnelvisie. En dat hakte echt hard in op mijn gezondheid, zo erg dat ik niet eens een nagel meer kreeg ingeslagen (lachje).

»Als je in een marathon honderd meter voor de streep valt, sleep je jezelf er nog over. Maar als je kramp krijgt nog voor je over de helft bent, stop je er best mee. Dus dat heb ik ook gedaan. Een kinesist gaat altijd tot op het bot, (lacht) maar verder ook niet.»

HUMO Nele vertelde me dat ze uitstekend werd begeleid bij haar exit, dat zal bij jou niet anders zijn geweest?

PHILIPPE «De hulp die ik van het team kreeg was gewoonweg hartverwarmend. Dit was voor niemand een makkelijke keuze, maar we hebben sámen besloten mijn gezondheid boven het entertainment te plaatsen.»

GILLES DE COSTER «Dit was het moedigste dat ik de mol ooit zag doen.»

PHILIPPE «Alles bleef ook geheim tot nu, dus ik kon hier alleen met de crew over praten, en dat is ook gebeurd. Ik kreeg vaak berichtjes van hen om te horen hoe het met me ging, daar genoot ik extreem van. ‘De Mol’ is zoveel meer dan alleen een programma.»

null Beeld sbs
Beeld sbs
HUMO Er valt ongetwijfeld een zware last van je schouders nu de aflevering eindelijk werd uitgezonden.

PHILIPPE «Ik ben héél blij dat mijn vrienden het weten en ik gewoon terug op café een Duvelke kan drinken of een barbecueke kan doen terwijl we met z’n allen met voldoende humor, maar zeker ook voldoende knuffels en gezelligheid terugkijken op mijn avontuur.

»Het gaat ook al een stuk beter met me sinds de uitzending. Het heeft even geduurd, maar ik heb de draad weer opgepikt en gewoon even alle prestatiegerichte dingen op de achtergrond gezet. Normaal liep ik deze maand een marathon, maar daar voelde ik me nog niet klaar voor. Ik heb even wat tijd nodig en die pak ik ook.»

HUMO ‘Kom hier, klasbak!’ De reacties van je medekandidaten op je vertrek waren ronduit ontroerend.

PHILIPPE «Dat was het mooiste moment uit heel mijn avontuur. De steun die ik van iedereen kreeg na mijn beslissing. Stuk voor stuk fijne mensen met het hart op de juiste plaats.»

GILLES «Chapeau ook voor die zes anderen. Ze sloten Philippe meteen als vriend in hun armen en vergaten het spel volledig. Ik denk ook dat dat het afscheid veel verteerbaarder maakte voor hem.»

null Beeld sbs
Beeld sbs
HUMO Je was opvallend genoeg de minst verdachte kandidaat, amper 5% was je op het spoor, als ik het internet geloof althans.

PHILIPPE «Écht? Ja, dat is verwarrend natuurlijk. Alles ging eigenlijk heel vlot, alleen voelde dat zo niet.»

GILLES «Wij waren werkelijk in de wolken met Philippe, één van de sterkste mollen van de afgelopen jaren. Maar het is ook een trend, de beste mollen kampen altijd met de grootste twijfels. We kregen hem gewoon níet overtuigd wat een briljante mol hij was»

HUMO Dat is ook duidelijk te zien aan de groepspot voor en na je dip.

PHILIPPE «Klopt, op een bepaald moment ging het voor mij niet meer, en dan zag je dat de groepspot serieus toenam, de groep daardoor sterker werd, en ik steeds verzwakte. Dat werkte elkaar natuurlijk in de hand, ik kwam niet meer op de juiste posities terecht en kon mijn spel niet meer spelen.»

GILLES «Als je ziet hoe hij die rozen van de taart stal in de eerste aflevering, of alle eieren vernielde op een manier dat zelfs de cameramannen het niet door hadden. Die minieme acties deden hele opdrachten mislukken, dat was impressionant.»

HUMO Je vernielde die eieren bewust?!

PHILIPPE «Vast en zeker. Er stond een hevige wind, dus het enige wat ik moest doen was die zak juist tegen de wind zetten en meespelen: (roept melodramatisch) ‘oh nee, stomme wind.’ Die actie was absoluut mijn hoogtepunt.»

HUMO Maar die punaise in dat wiel, dat zag je niet meer zitten?

PHILIPPE «Jawel, dat was zelfs gelukt. pshhht, heel die band liep leeg, maar niet snel genoeg! Plots stond Bert langs me, dus moest ik wel doortrappen. Zo’n koersfiets is toch degelijker gemaakt dan ik dacht (lacht).»

null Beeld sbs
Beeld sbs
HUMO Je vertrek kreeg niet de wow-factor die we gewend zijn bij ‘De Mol’.

GILLES «Dat was ook de bedoeling, we vonden het niet gepast om Philippes gezondheid te misbruiken en zijn vertrek als een schok te brengen. Als je goed oplet, merk je dat de hele aflevering eigenlijk dat ene moment aankondigt.»

HUMO Het was ongetwijfeld ook niet de hele tijd kommer en kwel, waar kijk je nu al nostalgisch op terug?

PHILIPPE «Zeker niet, ik heb me fantastisch geamuseerd en heb er nog geen seconde spijt van gehad. Wat me eeuwig zal bijblijven is de cactusproef (schatert). Daar heb ik zo hard gelachen met Nele.

»Maar vooral die groep blijft mooi. Fijne mensen, met allemaal peper in hun gat. De avonden waren heel plezant en zelfs van de overwinningsfeestjes heb ik kunnen genieten. Ook al had ik daar niet zo veel aan (lacht).»

HUMO Maar één ervan zal de rest moeten verraden. Jij kent ze allemaal als de beste, wie zie jij als jouw opvolger?

PHILIPPE «Iedereen zou dat op zijn eigen manier goed doen. Ik heb na mijn vertrek mijn mening één keer gegeven, maar ook niet meer dan dat. Ik wou liever niet betrokken zijn bij de keuze. Zo kan ik zelf ook gewoon kijken en mollenjagen.»

»Ik weet natuurlijk al iets meer dan jullie: welke opdrachten er nog komen, en welke posities het interessantst zijn voor de mol. Maar voor de rest wil ik gewoon zoals iedereen vanuit mijn zetel speuren.»

GILLES «Die nieuwe mol is inderdaad belangrijk voor het vervolg, maar in deze aflevering wilden we daar graag bijzaak van maken en de focus op de mentale gezondheid van Philippe leggen. Het enige wat je moet weten is dat er een nieuwe, onvoorbereide mol is, die iedereen al kent als kandidaat. Het wordt dus goed uitkijken wie zich anders zal gedragen. En voor iedereen die Philippe op het spoor was: dit is een unieke kans om twee op twee te halen.»

HUMO Ik ga ondertussen voor één op twee!
« Laatst bewerkt op: 11-04-2022, 17:07:59 door Heinz »

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2022)
« Reactie #14 Gepost op: 11-04-2022, 16:46:07 »
Nederlandse mollen na Vlaams Wie is de Mol-drama: zware last maar vooral ook leuk

https://nos.nl/artikel/2424774-nederlandse-mollen-na-vlaams-wie-is-de-mol-drama-zware-last-maar-vooral-ook-leuk
Door Rob Willems

Het was nog nooit vertoond in de Vlaamse en Nederlandse Wie is de Mol?. Een mol die het spel voortijdig verlaat. Philippe Minguet zag het niet meer zitten en stopte. Oud-mollen in Nederland kunnen het zich voorstellen: "Als mol kan je het spel maken of breken."

Minguet stapte gisteren in de vierde aflevering uit het spel. Zijn kamergenoot had hem gezegd dat hij in zijn slaap had gepraat en vanaf dat moment dacht Minguet dat iedereen hem doorhad. "Ik was mezelf volledig kwijt". Uit de zes overgebleven deelnemers wordt nu een nieuwe mol gekozen.

In tegenstelling tot de Nederlandse versie, waar BN'ers aan meedoen, doen er in de Vlaamse versie 'onbekende' spelers mee. Acteur Patrick Stoof was de mol in Nederland 2011. Hij kan zich voorstellen dat het voor Minguet te zwaar is geworden: "Zeker voor mensen die nooit op tv komen. Zo'n set hangt vol met camera's. Als je daar niet aan gewend bent, is dat een extra druk die daarbij komt kijken." Bovendien is volgens Stoof de Vlaamse versie een stuk spannender, met heftigere opdrachten dan de Nederlandse: "Dat speelt wellicht ook mee."

Jeroen Kijk in de Vegte, de mol in het jubileumseizoen in 2020, herkent de druk, zei hij vanochtend op NPO Radio 2: "Elke mol heeft het idee dat het op zijn voorhoofd staat dat hij het is. Maar ik vind dit wel een heftig verhaal." Toch heeft hij naar eigen zeggen nooit overwogen te stoppen.

Presentator Milouska Meulens was in 2006 de mol. Zij ervoer die rol ook als een "zware last": "Je hebt het gevoel dat je het programma kan maken of breken en dat het programma op jouw schouders rust. De druk is enorm; stel dat je ontdekt wordt?"

Voorafgaand aan het spel wordt iedereen goed voorbereid. "Je krijgt een gesprek met een psycholoog, waarin wordt getest of je er klaar voor bent. Als die zegt dat iemand niet geschikt is als mol, kan die er een streep door zetten", zegt Stoof.

Volgens Mark Versteden, maker van de podcast Trust Nobody over de Vlaamse en Nederlandse Wie is de Mol?, ondergaan potentiële mollen allerlei testen: "Fysiek, mentaal en psychologisch. Over het algemeen zijn de makers goed in het uitzoeken van geschikte mollen."
Begeleiders om "uit te huilen"

Ook tijdens het spel worden mollen begeleid, zegt Versteden: "Elke aflevering' biechten' de kandidaten. Op die momenten heeft de mol een gesprek met begeleiders. Die vertellen dan over de kandidaten en de opdrachten." Volgens Stoof is er dan ook een begeleider bij wie je kan "uithuilen": "Daar heb ik veel gebruik van gemaakt en daar heb ik veel aan gehad." Stoof zegt dat hij verder veel steun had aan zijn medekandidaten: "Dat worden na drie weken ook je vrienden, maar je kan er natuurlijk niet je grote geheim mee delen."

Ook Kijk in de Vegte ging tijdens het programma stiekem "in conclaaf" met de makers van het programma: "Ik heb wel wat uitlaatkleppen nodig gehad om het in mijn kop recht te krijgen."

Meulens zegt dat er tijdens het spel begeleiding is van bijvoorbeeld de productie, al heeft ze daar naar eigen zeggen niet veel gebruik gemaakt.
Tips voor de mol

Volgens Stoof is de belangrijkste voorwaarde om mol te zijn dat je het leuk vindt om te doen: "Ik geef iedereen mee om vooral veel plezier te maken, dan houd je het vol." Versteden sluit zich daarbij aan: "Volgens mij moet je dat lat niet te hoog leggen, wat de Belgische mol wel zegt te hebben gedaan. Het ergste wat er kan gebeuren is dat kijkers na afloop zeggen: 'dit zagen we wel aankomen'."

Meulens vindt ook dat je als mol vooral moet genieten van je rol: "Je mag één keer in je leven genadeloos zijn, liegen en bedriegen. Dat is zo voorbij dus geniet ervan, dan houd je het vol."

AVROTROS, die Wie is de Mol in Nederland uitzendt, wil niet inhoudelijk reageren op hoe mollen worden voorbereid en begeleid. Een woordvoerder zegt dat er geen uitlatingen worden gedaan over hoe er achter de schermen gewerkt wordt: "Dat is ook een beetje het mysterie van het programma."

"Net als bij De Mol in Vlaanderen staat lichamelijke en mentale gezondheid natuurlijk bij ons ook voorop. Om die reden begeleiden we al onze kandidaten heel intensief. Als een dergelijke situatie zich eventueel bij ons zou voordoen, dan bespreken we dat met de betrokkenen."

Offline BobW

  • Forumlid
Re: De Mol in de media (2022)
« Reactie #15 Gepost op: 11-04-2022, 17:42:12 »
Vanavond op NPO1:

Khalid & Sophie met Renée Fokker en Gilles van Bouwel te gast.
Op1 met Klaas van Kruistum, Lieven Scheire en Inge Ipenburg te gast.

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: De Mol in de media (2022)
« Reactie #16 Gepost op: 11-04-2022, 18:01:43 »
Het is wel de meeste aandacht die de vlaamse mol ooit in nederland gehad heeft  :o

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: De Mol in de media (2022)
« Reactie #17 Gepost op: 11-04-2022, 18:37:17 »
Wat een nattekrantenreactie van de Nederlandse productie wederom. Laf, anders kan ik het niet noemen. Dit was hét moment geweest om open kaart te spelen. Met hun 'mysterie'  ::ohno::.
Woosie down?

Offline Joey94

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media (2022)
« Reactie #18 Gepost op: 11-04-2022, 18:44:08 »
Ik heb ook een gek gevoel erbij dat ze hier zoveel aandacht aan besteden en ik hoop niet dat al die NL'se oudmollen de boventoon gaan voeren en het toch weer een soort BN'er-show wordt. Stiekem hoop ik juist dat het nog een beetje promotie kan zijn voor De Mol die gewoon lekker met onbekenden speelt.

En ik moet het zeggen, dat de NL'se productie benadrukt dat ze niks willen lossen over hoe de molselectie in NL gaat, geeft mij toch wel het gevoel dat de productie al ervaring heeft met een bepaalde molwissel in 2005.


Edit: Nynke de Jong brengt net even het gerucht van de wissel van 2005 in bij Khalid en Sophie, geweldig!! Sowieso een aanwinst dat Nynke daarbij zat, want ze ging mooi even promotie maken voor De Mol. Renée en ook Hila vond ik maar ongemakkelijk.
« Laatst bewerkt op: 11-04-2022, 19:53:41 door Joey94 »

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2022)
« Reactie #19 Gepost op: 11-04-2022, 20:05:11 »
Edit: Nynke de Jong brengt net even het gerucht van de wissel van 2005 in bij Khalid en Sophie, geweldig!!

Ik zag het! Ik ben benieuwd of het verder nog iets los gaat maken. :D