Auteur Topic: [Aflevering 6] Opdracht 3 - klifspringen  (gelezen 4324 keer)

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
[Aflevering 6] Opdracht 3 - klifspringen
« Gepost op: 24-04-2022, 21:09:36 »
Bespreek hier alles over de derde opdracht van aflevering 6.
« Laatst bewerkt op: 24-04-2022, 23:16:23 door Heinz »

Offline Allalin

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - ...
« Reactie #1 Gepost op: 24-04-2022, 21:48:58 »
Overzicht van het rad met wat er te verdienen viel.

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - ...
« Reactie #2 Gepost op: 24-04-2022, 22:09:12 »
De opdracht die we al kennen sinds Tsjechië in Nederland. Mooi om het te koppelen aan zo'n gewaagde sprong. Het viel op dat een aantal bij het rad wel heel lang aan het lezen waren voor min 1000 als antwoord. Ook wat Manu deed: controleren of de raddraaier wel alles juist had onthouden was heel geslepen en kandidaats in mijn ogen.

Want als mol wat boeit het nu als een springer de pasvragen verdiend? Helemaal niks. Liever een kandidaat die jou verdenkt er daardoor sneller uit met een onwetende kandidaat er nog in.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - klifspringen
« Reactie #3 Gepost op: 24-04-2022, 22:37:59 »
Mooie opdracht, jammer van het zure einde met Anke. De mol heeft de deelnemers knap goed ingeschat: het wantrouwen tussen Sven en Yens, Uma die altijd voor de pasvragen gaat enzovoort. Ik denk dat we de mol bij Sven en Yens moeten zoeken, hun actie zet immers de toon.

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - klifspringen
« Reactie #4 Gepost op: 24-04-2022, 22:41:05 »
Ik vind het ook wel heel naar dat zo'n groot ongeluk zo makkelijk heeft kunnen gebeuren. Ik kan me heel goed voorstellen dat je in de stress en onder tijdsdruk vergeet op tijd die handeling te doen waardoor het mis kon gaan. :-\\

Qua molspeuren vond ik Yens deze opdracht verdacht (het zal weer eens niet) door precies te doen wat een Mol zou doen bij +1000 euro: hier een beetje vaag over doen zodat je niet geloofd wordt. Toch heb ik nog steeds het gevoel dat het bij Yens er te dik op ligt en dat hij niet de Mol is maar een slimme speler.

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - klifspringen
« Reactie #5 Gepost op: 24-04-2022, 22:57:05 »
Tja, we hebben het dit seizoen helaas al gehad over hoe makkelijk achteraf praten is. Toch stel ik me ook vragen over hoe opportuun die attractie was als element van een molopdracht. Het lijkt ook wel een mogelijkheid dat die laatste instructie van de man op het platform Anke meer in de war bracht dan wat anders.

En dan Sven die onmiddellijk doorheeft dat er iets ernstig mis is terwijl Gilles er wat verstrooid bij staat, geen al te fraai beeld van de makers hoor. Wel lekker eerlijk dat ze dat zo in de uitzending gooien.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - klifspringen
« Reactie #6 Gepost op: 24-04-2022, 23:03:51 »
Totaal niet eens met dat het de makers of de instructeurs enigszins is aan te rekenen of dat hun reactie vreemd is . Dit is een ongeluk wat kan gebeuren. De instructie is volledig duidelijk en dat die man het nog een keer uitlegt is omdat Anke dat vraagt.  Anke heeft waarschijnlijk in een reflex het touw vastgepakt nadat de val al was ingezet of het touw te laat losgelaten en daardoor komt er enorme druk op die arm .

Dit is ook niet Ankes fout, dit is gewoon een vervelend ongeval .

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - klifspringen
« Reactie #7 Gepost op: 24-04-2022, 23:09:36 »
Wellicht dat de tijdsdruk (die er normaal natuurlijk niet is als iemand daar gaat springen) nog heeft meegespeeld in het veroorzaken van het ongeval (meer stress dan gewoonlijk)
Wit is ook een kleur!

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - klifspringen
« Reactie #8 Gepost op: 24-04-2022, 23:09:55 »
Totaal niet eens met dat het de makers of de instructeurs enigszins is aan te rekenen of dat hun reactie vreemd is . Dit is een ongeluk wat kan gebeuren. De instructie is volledig duidelijk en dat die man het nog een keer uitlegt is omdat Anke dat vraagt.  Anke heeft waarschijnlijk in een reflex het touw vastgepakt nadat de val al was ingezet of het touw te laat losgelaten en daardoor komt er enorme druk op die arm .

Dit is ook niet Ankes fout, dit is gewoon een vervelend ongeval .

Eens, maar de Du(i)vel kakt dit jaar wel op één grote hoop.  ::zwaaisip::
Woosie down?

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - klifspringen
« Reactie #9 Gepost op: 24-04-2022, 23:11:48 »
Het is blijkbaar een gekend risico anders zou die kerel immers niet telkens zeggen dat ze het touw naar links moeten gooien.

Wat Anke trouwens ook van plan leek, maar het spijt me zeer, als ik vraag of ik het touw van me weg moet werpen en hij zegt: eerst springen en dan werpen, dan gaat dat ervoor zorgen dat ik het wat langer vasthou dan ik aanvankelijk van plan was.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - klifspringen
« Reactie #10 Gepost op: 24-04-2022, 23:12:27 »
Ik snap wel dat je een touw vast pakt als vorm van vastigheid in zo'n stresssituatie.

Vergeet niet; dit hele spel van de mol verhoogt de stress. Dus mensen met angst die normaal niet springen doen dat nu mss wel. Dan kan zo'n ongeluk wel sneller gebeuren
You'll never walk alone

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - klifspringen
« Reactie #11 Gepost op: 24-04-2022, 23:15:20 »
Ik snap wel dat je een touw vast pakt als vorm van vastigheid in zo'n stresssituatie.

Vergeet niet; dit hele spel van de mol verhoogt de stress. Dus mensen met angst die normaal niet springen doen dat nu mss wel. Dan kan zo'n ongeluk wel sneller gebeuren

Als ik Anke goed inschat was ze sowieso wel gesprongen. Toen die instructies over het wegwerpen van het touw zo nadrukkelijk de montage bleken te hebben gehaald voelde ik al nattigheid. Een onfortuinlijk ongeval (al zal menigeen terugdenken aan Janine Abbring).
Woosie down?

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - klifspringen
« Reactie #12 Gepost op: 24-04-2022, 23:15:38 »
Er was inderdaad ook tijdsdruk zoals ik al zei, dat kwam er ook nog eens bij. Emanuelle bijvoorbeeld had mogelijk wel gesprongen als die tijdsdruk er niet was. Als Emanuelle in een opwelling besloten had toch de laatste seconde te springen was ze mogelijk ook niet meer zo helder om de instructies nog goed op te volgen. (Emanuelle die ook weleens nooddeuren en kokers opent terwijl ze weet dat dat niet mag. ;))

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - klifspringen
« Reactie #13 Gepost op: 24-04-2022, 23:17:34 »
Er was inderdaad ook tijdsdruk zoals ik al zei, dat kwam er ook nog eens bij. Emanuelle bijvoorbeeld had mogelijk wel gesprongen als die tijdsdruk er niet was. Als Emanuelle in een opwelling besloten had toch de laatste seconde te springen was ze mogelijk ook niet meer zo helder om de instructies nog goed op te volgen. (Emanuelle die ook weleens nooddeuren en kokers opent terwijl ze weet dat dat niet mag. ;))

Anke - met Yens - was juist degene die zich niets aantrok van de tijdsdruk en al binnen enkele seconden sprong, toch?
Woosie down?

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - klifspringen
« Reactie #14 Gepost op: 24-04-2022, 23:19:21 »
Ik zou die sprong nooit gewaagd hebben. Weet wel zeker dat ik uit reflex namelijk hetzelfde zou doen: in een vrije val van 3 seconden instinctief het touw blijven vasthouden als nu ja houvast. Dan kun je wel tot tien keer te horen krijgen boven: gooi dat touw naar links van je af. Maar ja iets met rationeel vs op gevoel handelen.

Je hebt de vrije val, de adrenaline kick en door de vrije val een situatie die een reflex triggert. Hetzelfde als Janine over kwam met de sprong. In the heat of the moment uit reflex het verkeerde doen wat slecht uitpakt.

Blijft gewoon zuur en zeker nu ze nog steeds met de gevolgen kampt. Denk niet dat de tijdsdruk bepalend was geweest. Als het een super bekende spot is om daar een sprong te maken dan gaat dat ongetwijfeld niet iedereen af as intended.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - klifspringen
« Reactie #15 Gepost op: 24-04-2022, 23:20:35 »
Anke - met Yens - was juist degene die zich niets aantrok van de tijdsdruk en al binnen enkele seconden sprong, toch?

Hm, daar heb jij weer gelijk in. :P

Hoe dan ook, vreselijk naar ongeluk.

(Ik stap liever in een hele hoge achtbaan als ik iets engs wil doen. Dan kan je tenminste lekker in een stoeltje zitten zonder dat je iets verkeerds kan doen. Maar ja, ook dan kun je ongelukken nooit helemaal uitsluiten natuurlijk.)

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - klifspringen
« Reactie #16 Gepost op: 24-04-2022, 23:21:59 »
Ze zal niet de eerste zijn die dat touw vastpakt toch?

Ik durf veel thrill dingen (bv alles in een pretpark en abseilen enzo) maar spring dingen aan een touw niet. Na vandaag blijft dat zeker zo.
You'll never walk alone

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - klifspringen
« Reactie #17 Gepost op: 24-04-2022, 23:22:34 »
(Ik stap liever in een hele hoge achtbaan als ik iets engs wil doen. Dan kan je tenminste lekker in een stoeltje zitten zonder dat je iets verkeerds kan doen. Maar ja, ook dan kun je ongelukken nooit helemaal uitsluiten natuurlijk.)

Dat is sowieso leuker natuurlijk, al ben ik ook gek van zulke momenten van korte thrill. 8)
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - klifspringen
« Reactie #18 Gepost op: 24-04-2022, 23:24:24 »
Ik denk dat we vergeten dat er waarschijnlijk een hele veiligheidsinstructie is , die geheel buiten de tijd is die we in beeld zien om te springen .  Dus bv de tijd gaat in op moment dat ze op dat platform gaan staan , maar van te voren hebben ze een duidelijke instructie gehad.

De makers nemen hierin echt geen onverantwoord risico en ook de uitbater van die springplek wil geen onverantwoord risico nemen.  Echter blijft het feit overeind dat je met mensen, angsten, reflexen etc te maken hebt en een ongeluk in een klein hoekje kan zitten . Vreselijk naar en heel vervelend om te horen dat Anke er na maanden nog steeds last van heeft .

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - klifspringen
« Reactie #19 Gepost op: 24-04-2022, 23:33:19 »
Ik denk dat we vergeten dat er waarschijnlijk een hele veiligheidsinstructie is , die geheel buiten de tijd is die we in beeld zien om te springen .  Dus bv de tijd gaat in op moment dat ze op dat platform gaan staan , maar van te voren hebben ze een duidelijke instructie gehad.

Je ziet Anke nog om bevestiging vragen net voor ze afspringt, daar zit geen cut meer. Dus hoe duidelijk de instructies daarvoor ook waren, ze wou zich er toch nog van verzekeren.