Auteur Topic: [Aflevering 9]  (gelezen 5485 keer)

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #40 Gepost op: 16-05-2022, 12:40:18 »
Ik kreeg het idee dat het artikel dat Philippe had gelezen over dat de Mol die praat in zijn slaap het ergste is, een onbewuste zelf-sabotage moment was. Bert activeerde dat artikel dat in Philippe's achterhoofd genesteld was en dat maakte hem vanaf dat moment kansloos in dit geval. Toen was er echt een Domino-effect. Het verschil van Philippe eerste twee dagen en erna is zo ontzettend groot!
Ik denk wel dat hij een goede Mol had kunnen zijn.

Mooi om te zien hoe Uma er toch een aantal goed om de tuin had geleid, jammer voor Anke dat ze niet haar finaleplaats kon verzilveren.

Hoewel er dus blijkbaar toch af en toe een klein loopje is genomen met de gebeurtenissen (las ik in dit topic), vind ik hoe alles opgelost is en de behoorlijke openheid van zaken echt heel erg mooi.
Toch een ontzettend memorabel seizoen dit!
No Milk today???

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #41 Gepost op: 16-05-2022, 13:39:58 »
Ik vind 'het lukte hem niet een punaise in zijn band te duwen dus zag ie t niet meer zitten'  een wat simplistische samenvatting van de situatie, al vond ik het beeld wat de uitzending schetste ook wel een beetje zo over komen. Vond de hele Phillip situatie beter in beeld komen in de aflevering zelf waar het gebeurde.

Offline DeMol!

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de Mol 2015 - > Sri Lanka
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #42 Gepost op: 16-05-2022, 14:13:37 »
Ik vind 'het lukte hem niet een punaise in zijn band te duwen dus zag ie t niet meer zitten'  een wat simplistische samenvatting van de situatie, al vond ik het beeld wat de uitzending schetste ook wel een beetje zo over komen. Vond de hele Phillip situatie beter in beeld komen in de aflevering zelf waar het gebeurde.

Ik denk persoonlijk dat het iets anders zit. Ik vermoed dat de punaise niet behoorde tot het oorspronkelijke plan van de makers. Ik denk dat men de punaise heeft ingezet om Philippe letterlijk en figuurlijk in het zadel te helpen, aangezien hij toen al niet meer zo lekker in zijn vel zat.

Waarom? De punaise zou Philippe moeten helpen om te mollen, zodat hij weer wat zelfverzekerdheid kon opbouwen. Als dit het geval is, zou Philippe dit natuurlijk ook begrepen hebben. "De punaise behoorde niet tot het plan, maar nu ineens wel. Ze willen me vast een handje helpen.", zou hij gedacht hebben. Als zelfs dát plannetje mislukt, werkt zoiets voor een vermoeide, onzekere Mol natuurlijk averechts. Niet lang na deze proef was het helaas afgelopen.

Philippe is tijdens de voorbereiding goed gebrieft. Als de punaise tot het oorspronkelijke plan behoorde (wat mij overigens sterk lijkt), zou Philippe toch wel weten waar de bochtige en rechte stukken waren, zodat hij weet waar hij de punaise in de band kan steken? In de reünie gaf hij aan dat hij na zijn eerste poging geen kans meer kreeg, omdat het daarna één recht stuk naar zijn finishlijn was.

Ik denk echt dat het een laatste strohalm van de productie was om Philippe weer op het rechte pad te krijgen. Hiermee hoopten ze dat hij zijn vorm uit aflevering 1 en 2 weer op kon pakken en uit de negatieve sleur konden krijgen.

Het is en blijft speculeren en we zullen hoogstwaarschijnlijk dit nooit te weten komen van de makers, omdat ze (mocht het waar zijn) Philippe gaan verdedigen. Het enige dat we weten is dat Philippe veel pech heeft gehad. Het seizoen had er heel anders uit kunnen zien als Bert en Uma in aflevering 2 naar huis moesten en daardoor niemand in het spel wist van Philippe zijn verspreking.

Maar ja, achteraf is mooi wonen.

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #43 Gepost op: 16-05-2022, 14:20:40 »
Zelfs als de punaisesabotage gelukt was vind ik het maar een rare zoals het nu ging. De Mol die z'n eigen band platsteekt. Alle ogen zouden toch op Philippe gericht zijn? Ideaal was geweest als Philippe de punaise in de band van iemand anders kon steken maar doe dat maar eens ongezien.

Offline DeMol!

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de Mol 2015 - > Sri Lanka
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #44 Gepost op: 16-05-2022, 14:25:13 »
Zelfs als de punaisesabotage gelukt was vind ik het maar een rare zoals het nu ging. De Mol die z'n eigen band platsteekt. Alle ogen zouden toch op Philippe gericht zijn? Ideaal was geweest als Philippe de punaise in de band van iemand anders kon steken maar doe dat maar eens ongezien.

Zeker waar, maar je zult als productie toch iets willen bedenken waarmee je het saboteren wat makkelijker maakt. Als Philippe te laat zou binnenkomen, zou dat toch een heleboel geld schelen, wat hem wat vertrouwen zou kunnen geven.

Daarom denk ik ook dat het een last-minute beslissing was van de productie. Eentje waar niet geweldig lang over nagedacht is.

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #45 Gepost op: 16-05-2022, 14:29:05 »
Ja, dat het iets nieuws was bleek al uit de molbriefing.

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #46 Gepost op: 16-05-2022, 14:31:19 »
In die trend denk ik ook dat de keuze voor een partner als hulpmol last minute is gemaakt.
Uma was net mol geworden, en kon wel wat steun en zeker wat afleiding gebruiken.

Vond ik niet perse een hele interessante keuze, zeker niet dat de hulp-mol ook nog eens terugkwam. Liever hadden ze hier een beter plottwistje van gemaakt en iemand anders laten hulpmollen ofzo, iemand van wie je het nooit verwacht. Die Davy, het is leuk voor hem, maar niemand kent hem en voor de gewone kijker vond ik het niet zo heel boeiend.

Offline DeMol!

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de Mol 2015 - > Sri Lanka
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #47 Gepost op: 16-05-2022, 14:36:11 »
Ja, dat het iets nieuws was bleek al uit de molbriefing.

Scherp! Dan kunnen we concluderen dat het niet vooraf gepland was.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #48 Gepost op: 16-05-2022, 15:57:34 »
Zelfs als de punaisesabotage gelukt was vind ik het maar een rare zoals het nu ging. De Mol die z'n eigen band platsteekt. Alle ogen zouden toch op Philippe gericht zijn? Ideaal was geweest als Philippe de punaise in de band van iemand anders kon steken maar doe dat maar eens ongezien.
Hij deed het niet slecht als mol maar hij zat er psychisch doorheen. Om iets te laten zien zodat er een duidelijke reden was, is de punaise-fail erin gezet. Ik denk niet dat het er oorspronkelijk in zat omdat het inderdaad veel te veel de aandacht op hem zou hebben gericht. En dan kun je wel iets handigers bedenken dan een punaise, bijvoorbeeld een etsnaald.
« Laatst bewerkt op: 16-05-2022, 15:59:33 door Run »

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #49 Gepost op: 16-05-2022, 16:32:29 »
Hij deed het niet slecht als mol maar hij zat er psychisch doorheen. Om iets te laten zien zodat er een duidelijke reden was, is de punaise-fail erin gezet. Ik denk niet dat het er oorspronkelijk in zat omdat het inderdaad veel te veel de aandacht op hem zou hebben gericht. En dan kun je wel iets handigers bedenken dan een punaise, bijvoorbeeld een etsnaald.

Dit klinkt bijna alsof ze hem de punaise hebben gegeven om hem definitief te laten breken?  ::)

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #50 Gepost op: 16-05-2022, 18:02:27 »
Ik kreeg het idee dat het artikel dat Philippe had gelezen over dat de Mol die praat in zijn slaap het ergste is, een onbewuste zelf-sabotage moment was. Bert activeerde dat artikel dat in Philippe's achterhoofd genesteld was en dat maakte hem vanaf dat moment kansloos in dit geval. Toen was er echt een Domino-effect. Het verschil van Philippe eerste twee dagen en erna is zo ontzettend groot!
Ik denk wel dat hij een goede Mol had kunnen zijn.

Het seizoen had er heel anders uit kunnen zien als Bert en Uma in aflevering 2 naar huis moesten en daardoor niemand in het spel wist van Philippe zijn verspreking.
Maar ja, achteraf is mooi wonen.

Ik vond de geestelijke en fysieke instorting van Philippe in retrospectief werkelijk schrijnend om te zien.

Ik vond de instorting van Philippe ook schrijnend om te zien, je zag het gewoon gebeuren. Hij stond vanaf afl. 1 bovenaan mijn verdachtenlijstje. Hij was goed bezig als mol.

Dat het misging kwam m.i. door een combinatie van  factoren. Philippe sprak inderdaad over het artikel waarin de makers zich uitspraken over hun vrees voor een mol die in zijn slaap praat en juist dat overkomt hem als mol en uitgerekend bij Bert die oogt als een sterke kandidaat. Bij de ontbijtsessie voor de lavaopdracht en ook later op het strand bij de opdracht met de piraat sprak de groep zich vooral uit tegen de mol. Dit bij elkaar zal zijn onzekerheid gevoed hebben.

Het seizoen zou er inderdaad anders hebben uitgezien als Bert eerder was afgevallen. En nu blijkt dat die kans best groot was........
Philippe kwam Bert vaker tegen in de opdrachten waardoor het mollen voor hem lastiger werd omdat hij al het gevoel had dat MOL op zijn voorhoofd stond. Bert die in de eerste aflevering al zegt dat hij de vrijstelling van Jens niet voor zijn eigen belang zet. Bert die zich meteen in de positie zet  in de hotelkamer en daar alles goed doet. Bert die bij de raketlancering bepaalde dat Sven naar de basis moest, Bert die op hem stond te wachten bij de wielrenopdracht. 

Verder las of hoorde  ik over een interview met de psychologe die betrokken was bij de mollicitatie en ook na de molexit  Philippe heeft begeleid. Zij vertelde dat Philippe behoefte had aan langere gesprekken na de opdrachten maar daar is tijdens het spel gewoon geen tijd voor.

De combinatie van praten in zijn slaap, slaapgebrek, sterke tegenspelers, niet meer zijn voorbereide spel kunnen spelen heeft hem onzeker gemaakt. Of dit te voorzien was?  Ik denk het niet, Philippe zei bij zijn exit dat hij dacht dat hij het wel kon en de makers dachten dat hij het aankon.


Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #51 Gepost op: 16-05-2022, 20:03:31 »
Hij zei in een interview ook wel gekscherend dat jaren in de kast zitten hem genoeg oefening heeft gegeven (qua dingen voor zich houden) maar ik zou t ook niet eens heel vreemd vinden als hier onbewust ook nog een extra trigger zou zitten. Ineens zit je weer in een positie waar je niemand om je heen echt kunt vertellen wat er door je heen gaat, je je constant buiten de groep voelt vallen.. En dus idd qua productie ook niemand hebt waar je echt even uitgebreid je hart kunt luchten. Kan me voorstellen dat dat emotioneel best heftige dingen teweeg brengt.

Offline Joff

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #52 Gepost op: 16-05-2022, 20:20:28 »
Ik vind de punaise ook maar vreemd. Zeer verdacht natuurlijk als net de mol een lekke band krijgt. De kans op een lekke band is echt niet zo groot ... overigens is het veel gemakkelijker om gewoon het ventiel open te draaien en het pinnetje in te drukken, dan is de lucht er veel sneller uit.

Een schakelprobleem ofzo was misschien ook wat geloofwaardiger geweest.

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #53 Gepost op: 16-05-2022, 21:58:42 »
Klopt het dat deze laatste aflevering bij de NPO achter de betaalmuur zit?  ???

Beetje vreemd dat alle afleveringen steeds een week beschikbaar waren, maar je voor deze NPO Plus nodig hebt.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Online Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #54 Gepost op: 16-05-2022, 22:00:35 »
Het volgende zal me niet in dank worden afgenomen, maar het enige haakje waaraan ik me maar - niet al te diep - aan blijf verwonden is de keuze voor Philippe als mol. Een schat van een jongen, die ik elke avond zou willen uitlaten en borstelen tot zijn vacht glom, maar gewoon een onfortuinlijke molkeuze.

Volledig mee eens. Had men maar van begin af aan Uma gekozen, dan had men Philippe leed bespaard en hadden we beslist ook een goed seizoen gehad met een Mol die uitstekend kon acteren.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #55 Gepost op: 16-05-2022, 22:35:21 »
Zoals altijd was aflevering 9 de beste aflevering van het seizoen! ::love:: Iets afgeweken van het vertrouwde format door de molwissel en de livefinale, maar zoals altijd bomvol informatie en mooie moment. Je krijgt als kijker echt het gevoel dat je het avontuur mee mag afsluiten met de groep.

Volgend jaar hopelijk weer een regulier seizoen met één mol, geen gewonden en een finale op locatie. Maar met de riemen de productie had zouden ze zo een Olympische medaille kunnen roeien ::jaja::

Wat een voorrecht om in een tijdperk te leven waarin De Mol wordt gemaakt ::bravo::
...óf niet!

Online Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #56 Gepost op: 16-05-2022, 23:35:34 »
Tevens weet ik nu wie de "Handlanger" van de Mol was. Dat bleek Umas broek Davy te zijn geweest. Hij heeft het ook fantastisch gedaan als "hulpmol".


De handlanger van de Mol was Uma's vriend. Niet een kledingstuk en ook niet haar broer.  ::rofl::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #57 Gepost op: 17-05-2022, 13:54:09 »
Echt een verademing om heel lang naar de terugblik met alle acties etc. te kunnen kijken. Het sterrenbeeld aan de gefotoshopte hemel was leuk maar achteraf zinloos, Uma haar sterrenbeeld was leuker geweest, net als haar voorstel openingszin, die fantastisch mooi bruikbaar bleek.
De zin 'Uma is de mol' als fluitzin (tòch fonetisch) was een hele mooie vond ik.

Dank dank voor dit fantastische jubileumseizoen, alles zat erin, werkelijk een genot om naar te kijken.
Wat een werkelijk fantastisch programma
 ::respect::
Hulde makers
::confettie::
dank kandidaten
::vlaglinks:: dank alle forummers voor het speuren en nababbelen ::vlagrechts::
op naar de volgende
Hasta la vista
::rits::

Offline VK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollenvanger, soms met succes.
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #58 Gepost op: 17-05-2022, 16:23:42 »
Wat mij opvalt nu het seizoen een beetje bezinkt, is dat de deelnemers qua geleverd vermaak toppers waren. Ook vergeleken met eerdere seizoenen. Wat betreft speltechnisch inzicht was het een heel ander verhaal en was het -denk ik- de slechtste groep sinds seizoen 4 (de groepen van seizoen 1-3 ken ik niet goed genoeg). Dat het speltechnisch minder was (kandidaten, inclusief de uiteindelijke prima mol, zijn vaak met heel veel mazzel na redelijk aparte, slechte keuzes in het spel gebleven) vind ik zelf een groot minpunt van dit seizoen. Voor de meeste tv-kijkers maakt de speltechnische handigheid van deelnemers niets uit en de reeks zal terecht door de producers als meer dan geslaagd gezien worden.
Ik hoop niet dat dit het begin is van een trend, maar het risico bestaat wel.
« Laatst bewerkt op: 17-05-2022, 18:40:02 door VK »
Er zijn veel tunnels die naar verdoemenis leiden

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9]
« Reactie #59 Gepost op: 17-05-2022, 19:45:48 »
Het lijkt denk ik ook nog wat erger dan het is door de 2 mollen.. dat in de 1e helft van het seizoen nog niemand op het goede spoor zat is volgens mij al wel vaker voorgekomen?