Ongeloveloos. Wat een programma. Hartverwarmend, ontroerend, spannend én geestig. De Mol zou verplichte kost moeten zijn op iedere filmacademie en tijdens elke redactievergadering in Huiversum. Ik ben blij dat ik niet Rick McCollough ben, want ik zou genadeloos aan de drank raken.
Zoals verscheidene medeforummers viel het me op dat er her en der een loopje met de geschiedenis werd genomen om alle rafelige eindjes aan elkaar te knopen, maar de Vlamingen kunnen bij mij ook dit potje achteloos breken zonder dat ik er een wenkbrauw over optrek.
Het volgende zal me niet in dank worden afgenomen, maar het enige haakje waaraan ik me maar - niet al te diep - aan blijf verwonden is de keuze voor Philippe als mol. Een schat van een jongen, die ik elke avond zou willen uitlaten en borstelen tot zijn vacht glom, maar gewoon een onfortuinlijke molkeuze. Men heeft althans bij mij de indruk niet kunnen wegnemen dat ze, hem nog van verleden jaar kennende,
per se als mol wilden hebben. Dat idée fixe heeft voor oogkleppen en derhalve ongelukken gezorgd. Ik vond de geestelijke en fysieke instorting van Philippe in retrospectief werkelijk schrijnend om te zien.
Als ik alles goed begrepen heb, is Philippes van nature reeds aanwezige onzekerheid in een stroomversnelling gekomen nadat hij door Bert werd betrapt op het praten in zijn slaap, waarna hij niet meer durfde en kon ontspannen. Slaapgebrek is sowieso ondermijnend, maar al helemaal in die rol. Had de productie geen manier kunnen vinden om iedereen, al was het maar voor een paar nachten, een eigen kamer te geven zodat deze last van Philippes schouder was gevallen? Het was toch een fluitje van een cent geweest om - ik pluk dit al schrijvende uit mijn nek - te veinzen dat één van de crewleden positief was getest op corona, en dat alle kandidaten uit voorzorg enkele nachten apart moesten slapen in afwachting van de zelftests die helemaal uit Madrid moesten komen? Bert, reeds omgepraat door Uma, had de link met Philippe ongetwijfeld niet gelegd.
Maar goed, het is gelopen zoals het is gelopen. Dat maakt het extra bijzonder dat dit seizoen in weerwil van alle tegenslagen toch zo'n enorme televisiebeleving is geworden, waarvoor ik de makers ten diepste dankbaar ben.