Van wat ik in de interviews die ik heb gehoord en gelezen, klinkt het alsof Comfort op voorhand wist dat ze 6 op 20 zou scoren. De makers hadden haar ook min of meer verboden om lager dan dat te scoren, dus het is dan de vraag hoe je dat kunt regisseren. Het meest eerlijke lijkt me nog dat Comfort de test in zou vullen op een fictieve verdachte
Dat haal ik er helemaal niet uit. Gilles vertelt juist dat alles eerlijk is verlopen, dat betekent: gewoon ook de test maken, gewoon ook dezelfde fouten kunnen maken als de kandidaten.
Wat je laatste punt betreft, dat zal niet gebeurd zijn. Waarom? Zij is de mol. Zij kan daar op varen tijdens het maken van de test. Ze hoeft van mij niet kunstmatig wat anders te doen.
De mol wist op voorhand dat deze opdracht eraan zat te komen en kon zich dus deze aflevering extra bewust zijn over dingen die later in de test zouden kunnen gevraagd worden.
Er worden toch ook dingen gevraagd die in aflevering 1 bijv. zijn gebeurd? De mol schrijft meestal niet driftig in het molboekje en doet niet aan stampen om alles te onthouden.
Maar natuurlijk heeft de mol een natuurlijk voordeel dat groot is. Ik leg alleen uit dat dit niet gelijk een kleutertoets groep 3 is, maar weldegelijk een echte test, en we weten niet waar ze op gekoerst heeft, wellicht echt op 6, dan is ze met vlag en wimpel geslaagd, wellicht koerste ze op 5 of 7 of 8, hoe dan ook hing alles af van hoe de kandidaten de test maakten en hing het hier niet van haar af.
De uitslag van 6 maakt wel duidelijk dat zij het in het midden liet of ze de auto in moest of niet, vermoedelijk liever niet dan wel, dus ze was bij de uitkomst ook echt verrast.