Poll

Had de mol hier een rood scherm mogen krijgen?

Ja, ik vond het een geslaagde twist.
27 (34.6%)
Ja, maar we hadden in de aflevering meer informatie moeten krijgen over de spelregels.
25 (32.1%)
Nee, maar met andere spelregels of bij een ander spel zou de mol wel een rood scherm kunnen krijgen.
11 (14.1%)
Nee, de mol zou nooit een rood scherm moeten kunnen krijgen.
15 (19.2%)

Totaal aantal stemmen: 78

Auteur Topic: Kan de mol een rood scherm krijgen?  (gelezen 27855 keer)

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #80 Gepost op: 23-04-2023, 19:07:11 »
Echter wordt de suggestie wel door Gilles gewekt dat het een strategie zou kunnen zijn om de test vol op 1 in te zetten zodat als je rood krijgt je dat én recht kan zetten én dan iemand uit kan sluiten. “Een interessant dingetje”
En als er 2 dat doen op de verkeerde mol gaat er toch 1 naar huis, dus als je er goed over nagedacht hebt lijkt me dat toch geen goede keuze (of je moet zeker zijn van je mol, maar dan zou vol op 1 inzetten toch waarschijnlijk al gebeuren).

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #81 Gepost op: 26-04-2023, 14:52:44 »
Ik blijf bij mijn eerdere analyse:

Gilles heeft niet expliciet gezegd dat de Comfort nog steeds de mol kan zijn. Zoals hij dat eerder bij Noah en Jens wel deed.
Sommige kandidaten verdenken comfort nog. Maar het is dus alleen de speculatie van de kandidaten, die in beeld is gebracht.

Comfort was mijn wensmol en ik vond haar ook best verdacht. Maar ik ga haar om deze reden echt definitief uitsluiten.

Ik ga hier toch weer op terug moeten komen. ::hypocriet::

Nog steeds vind ik dat een kandidaat die (grotendeels) juist zit op Mol Comfort niet verward mag worden door het rode scherm voor de mol.
De enige kleine uitweg die ik zie, is dat de makers na het doornemen van de testresultaten en de biechten tot de conclusie kwamen dat niemand Comfort echt verdacht. Dat moet dan het groene licht zijn geweest voor het toneelstuk van Comfort.
Ik ben het er uit principe nog steeds niet mee eens, maar het is een klein kiertje naar de Comfort tunnel.



Offline marivwae

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #82 Gepost op: 26-04-2023, 15:06:48 »
Ik ga hier toch weer op terug moeten komen. ::hypocriet::

Nog steeds vind ik dat een kandidaat die (grotendeels) juist zit op Mol Comfort niet verward mag worden door het rode scherm voor de mol.
De enige kleine uitweg die ik zie, is dat de makers na het doornemen van de testresultaten en de biechten tot de conclusie kwamen dat niemand Comfort echt verdacht. Dat moet dan het groene licht zijn geweest voor het toneelstuk van Comfort.
Ik ben het er uit principe nog steeds niet mee eens, maar het is een klein kiertje naar de Comfort tunnel.

Ik heb weinig problemen met het misleiden van kandidaten die eventueel al op Commy zaten. Dat is het spel en de spelers weten dat de mol daar eventueel kan zitten. Mocht de mol daar niet kunnen zitten moet je het spel niet spelen.
Ik heb meer moeite met te geloven dat de makers van de mol die tweedeslechtste kandidaat dan geen eerlijke kans geven. Maar goed, dat is voor interpretatie vatbaar. Je kan stellen dat de echt slechtste kandidaat dan naar huis is en dat dat fairder is dan wanneer de tweedeslechtste kandidaat naar huis moet. Ik mag het daar niet mee eens zijn, door de hele opbouw naar de opdracht toe, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan.

En ik vond het in het seizoen van Duitsland ook in eerste instantie niet kunnen dat een mol 10.000€ uit de pot kan halen, maar achteraf werd daar een uitleg aan gegeven waar ik best vrede mee kon nemen. Ik was het nog steeds niet 100% eens met de omvang van het bedrag, maar ze hadden de mol toen buitenspel kunnen zetten.
I was blind but now I can see

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #83 Gepost op: 26-04-2023, 16:57:37 »
het toneelstuk van Comfort
Ik zie dit topic voor het eerst. Het is grappig, jij vond haar best verdacht maar gaat haar om deze reden echt definitief uitsluiten. Ik het omgekeerde, ik sprong juist in de tunnel om haar rode scherm. Uiteindelijk is dit gewoon een opdracht om geld en zit zij in de beste molpositie om het bedrag zo laag mogelijk te houden. Dat er kandidaten zijn die zo dom zijn van strategie te veranderen is aan hun. Ik heb in een ander topic al gezegd dat ik dat zelf nooit zou hebben gedaan, want word je eennalaatste dan lig je eruit, en je weet uiteindelijk toch nog niets, want als je erin blijft kan het ook met een bar slechte test gewoon op tijd zijn geweest.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #84 Gepost op: 26-04-2023, 17:26:49 »
Ik bedoelde juist, dat ik terug moet komen op mijn eigen eerdere stelling. Ik sluit Commy niet meer definitief uit. Ik heb weer een klein gaatje in de deur van de tunnel gevonden. Ik kruip dus terug door het sleutelgat!

Commy it is.


« Laatst bewerkt op: 26-04-2023, 17:31:18 door annebeestje »

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #85 Gepost op: 26-04-2023, 17:35:29 »
Maar waarom zoek je een uitweg? Ik denk niet dat de makers na het doornemen van de testresultaten en de biechten tot de conclusie kwamen dat niemand Comfort echt verdacht. Ik denk dat ze echt wel flink werd verdacht, en het geel/groen bij de bus bewijst het.

De kandidaten waren al gewaarschuwd op het allereerste moment, namelijk bij het drukken op de telefoon. Lieselot en Toos vielen in die val. En het hele seizoen horen we niet anders hoe fout het is voor zo'n zogenaamd voordeel te gaan want het werk tegen je in het gezicht. Niets is wat het lijkt. En dit seizoen speciaal is een voordeel een nadeel.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #86 Gepost op: 26-04-2023, 17:56:34 »
Dan was het vast ook niet voor niets dat de telefoon rood was. ::vergroot::

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #87 Gepost op: 26-04-2023, 18:46:51 »
Ach so, Lo!
Jij ziet het verwarren van de kandidaat die goed zit op de mol als de consequentie van het risico dat die kandidaat nam voor het te weinig spreiden?
Zo kun je het inderdaad ook zien, maar volgens mij zat het precies andersom in elkaar. Gilles gaf aan dat risico nemen nu juist kom. En Gilles liegt niet.

Nou ja, met verschillende argumenten komen we nu toch bij dezelfde mol uit!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #88 Gepost op: 26-04-2023, 19:10:32 »
Ja alles kan natuurlijk... op de rode telefoon drukken kon ook. Maar ze gaan niet deze opdracht -want het is gewoon een opdracht- fabriceren waarin de mol het rode scherm niet krijgen zal. Dan kun je veel te gemakkelijk een kandidaat strepen. Ik denk dat Commy zelf gekozen heeft om als laatste te eindigen, want er zat voor haar een leuke molactie in: het geld wegspelen. En mogelijk wat verdenking wegspelen. Een andere mol had het wellicht laten zitten. Maar als kandidaat moet je er altijd rekening mee houden dat daar de mol een rood scherm krijgt. En er is een rode draad deze serie, met de rode telefoon enzo, dus hoe aanlokkelijk ook: wees voorzichtig. Ik weet niet of Gilles al wist wat de mol ging doen maar ik denk dat zijn tekst al vast stond.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #89 Gepost op: 26-04-2023, 19:14:01 »
Ja, de mol kan een rood scherm krijgen. Dat het in internationale edities al eens is gebeurd is daar het bewijs van. Het concept dat ze verkopen aan het buitenland zitten een aantal regels bij, waaronder bijvoorbeeld dat er nooit twee mollen mogen zijn. Maar dat de mol een rood scherm kan krijgen is nooit een regel geweest en dus mogelijk.

Of het gewenst is, is een andere vraag. Ik zou zeggen liever niet. Maar het zou mij zeker niet verbazen als het wel een keer gebeurd (en ik denk op dit moment dat het dit seizoen is gezien mijn verdenking op Comfort ;D)
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Online Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #90 Gepost op: 26-04-2023, 19:53:19 »
Ja alles kan natuurlijk... op de rode telefoon drukken kon ook. Maar ze gaan niet deze opdracht -want het is gewoon een opdracht- fabriceren waarin de mol het rode scherm niet krijgen zal. Dan kun je veel te gemakkelijk een kandidaat strepen. Ik denk dat Commy zelf gekozen heeft om als laatste te eindigen, want er zat voor haar een leuke molactie in: het geld wegspelen. En mogelijk wat verdenking wegspelen. Een andere mol had het wellicht laten zitten. Maar als kandidaat moet je er altijd rekening mee houden dat daar de mol een rood scherm krijgt. En er is een rode draad deze serie, met de rode telefoon enzo, dus hoe aanlokkelijk ook: wees voorzichtig. Ik weet niet of Gilles al wist wat de mol ging doen maar ik denk dat zijn tekst al vast stond.
Ik blijf het toch echt wel heel oneerlijk vinden voor de andere kandidaten als de mol gewoon kon kiezen om laatste te zijn, want dan was de hele opbouw ernaartoe enorm misleidend voor de anderen. Normaal kunnen kandidaten de mol een hak zetten door samen te werken bv., maar hier zouden die dan geen schijn van kans gemaakt hebben om in de auto terecht te komen als de mol dat gewoon zelf mag kiezen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #91 Gepost op: 27-04-2023, 01:32:11 »
Ja alles kan natuurlijk... op de rode telefoon drukken kon ook. Maar ze gaan niet deze opdracht -want het is gewoon een opdracht- fabriceren waarin de mol het rode scherm niet krijgen zal. Dan kun je veel te gemakkelijk een kandidaat strepen. Ik denk dat Commy zelf gekozen heeft om als laatste te eindigen, want er zat voor haar een leuke molactie in: het geld wegspelen.
Dat zal moeten blijken in de slotaflevering. De Mol is een keihard spel dus het is zeker mogelijk. Ik ben toch meer voor een wat zachtere aanpak waar ik in dit topic al veel over heb geschreven. Het staat voor mij als een paal boven water dat de mol niet alleen een rood scherm kan krijgen maar dit ook heeft gekregen. En ik juich dit erg toe. Al was het alleen maar om in de toekomst meer van dit soort opdrachten te kunnen doen en de mol (zoals normaal) een groen scherm te geven, zonder hiermee de kandidaat die rood krijgt af te kunnen strepen als mol.
Een ander gevolg is dat voor toekomstige kandidaten zal gelden: trap niet in 'voordeeltjes' die je krijgt voorgeschoteld, maar blijf gewoon goed nadenken en 'trust nobody', ook de makers niet.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #92 Gepost op: 27-04-2023, 10:24:52 »
In de mol 2019 afl. 4, in de eerste opdracht verfbom kreeg Eva een rood scherm maar ze was niet de echte afvaller en zij kon geld uit de pot halen door pasvragen te nemen.
In die hoedanigheid kan de mol wel een rood scherm krijgen en ik verdacht Eva toen ook.

Dit hier is een heel andere zaak. Er is duidelijk vooraf gezegd dat de kandidaat met het rode scherm de kans krijgt zijn test te verbeteren.
« Laatst bewerkt op: 27-04-2023, 10:51:43 door Luc »

Online mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #93 Gepost op: 27-04-2023, 12:28:57 »
In de mol 2019 afl. 4, in de eerste opdracht verfbom kreeg Eva een rood scherm maar ze was niet de echte afvaller en zij kon geld uit de pot halen door pasvragen te nemen.
In die hoedanigheid kan de mol wel een rood scherm krijgen en ik verdacht Eva toen ook.

Dit hier is een heel andere zaak. Er is duidelijk vooraf gezegd dat de kandidaat met het rode scherm de kans krijgt zijn test te verbeteren.
En als Leïla de echte afvaller was had ze recht op die kans en dan was de uitleg van Gilles een leugen.
Dus in dit geval, nee, de mol kan hier niet het rode scherm hebben. Ik streep Comfort door.

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #94 Gepost op: 27-04-2023, 12:37:57 »
De test als slechtste proberen te maken zou (met de nadruk op zou) naar mijn idee alleen maar interessant kunnen zijn als je zeker weet dat je de enige bent die dat gaat proberen, maar zelfs dan loop je nog 't risico de op 1 na slechtste te zijn en alsnog naar huis te gaan.

Met andere woorden de "worst" die Gilles ze voor houdt zou wel 's niet zo lekker kunnen zijn, er wordt niet voor niets bij gezegd dat ze er goed over na moeten denken (of i.i.g. gevraagd of ze er goed over nagedacht hebben)...


In dat licht zou een rood scherm voor mij (ook in dit geval) wel kunnen.


Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #95 Gepost op: 27-04-2023, 12:57:57 »
Ik denk dat niemand bewust de test het slechtst zou willen maken, maar dat neemt niet weg dat dit de ideale ronde zou kunnen zijn om alles op één persoon te zetten. Immers: áls je dan een rood scherm krijgt, weet je 100% zeker dat deze persoon het niet is. Als je spreidt over te veel mensen, loop je de kans dat je wel degelijk deels goed zat, maar niet goed genoeg.
...óf niet!

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #96 Gepost op: 27-04-2023, 13:58:09 »
Misschien een beetje verkeerd verwoord door mij, maar door de keuze om alles op 1 persoon te zetten, kun je alsnog de 1 na slechtste worden en er dan alsnog uitvliegen.
Is dat dan een verstandige keuze (het risico waard) als je nog niet zeker bent van je mol?
Als je wel zeker van je mol bent ga je toch wel vol op 1 persoon...

Offline Miem

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #97 Gepost op: 27-04-2023, 16:24:43 »
Ik denk dat de Mol een rood scherm kan kijken, mits de omstandigheden daarvoor juist zijn.
In deze opdracht was dit niet het geval.

In het algemeen maakt het helemaal niets uit wat de Mol in zijn test invult, omdat hij toch wel doorgaat. Hij kan kiezen om alles op zichzelf in te vullen, maar ook te doen of hij een kandidaat verdenkt en alles daarop inzetten. Al doet hij er een uur over en vult helemaal niets in, het maakt geen verschil.

Ik snap niet hoe men er nu opeens bijkomt dat dit hier anders is. Logistiek is dit ook niet mogelijk. Maar goed, stel dat de Mol de test het slechtste invult en daardoor een rood scherm krijgt. Je kan (met je eigen kinderfoto) minimaal 2 vragen verdienen. Moet de Mol dan zorgen dat hij precies 2 vragen meer fout heeft dan degene met de meeste fouten? En wat nou als er meer verschil tussen zit? Gaat de productie dan nog even melden 'he joh, Mol, je moet minimaal 3 foto's goed raden, en als de groep je niet helpt moet je je voorkennis gebruiken, want anders moet je naar huis?' Nee, zo werkt het niet.

Hoe moeten ze dat ooit in de laatste aflevering uit gaan leggen? 'Niets is wat het lijkt'?
Terwijl de kandidaten dan niet eens de mogelijkheid hadden om het eerste rode scherm te krijgen, waarmee ze veel meer risico liepen dan wat de opdracht suggereert.

Het klopt dat De Mol veel lagen en twists toevoegt, maar ze liegen nooit over de randvoorwaarden.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #98 Gepost op: 27-04-2023, 17:11:14 »
Hoe moeten ze dat ooit in de laatste aflevering uit gaan leggen?
Daarvoor moet je nog 10 dagen geduld hebben

Maar ze liegen nooit over de randvoorwaarden.
Als dat zo is dan kan Gilles niet tellen als hij expliciet alle 7 de kandidaten succes wenst.
Verder zijn over dit onderwerp alle standpunten wel uitentreuren besproken.

Offline Miem

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #99 Gepost op: 27-04-2023, 18:34:14 »
Als dat zo is dan kan Gilles niet tellen als hij expliciet alle 7 de kandidaten succes wenst.
Dat heeft niets te maken met de spelregels/randvoorwaarden. Dat gaat over dat Gilles alle kandidaten gelijk behandelt, waardoor de Mol niet opvalt.

Dit gaat erover dat spelregels niet zomaar aangepast kunnen worden zonder dat de spelers dit weten.

Zoals bij de bunkeropdracht. De kandidaten denken dat je in de bunker moet zijn voor de pasvragen omdat dit in het krantenartikel/de opdracht benoemd wordt. Als dan ineens zou blijken dat deze toch boven liggen, zonder dat deze informatie beschikbaar zou zijn, wordt het spel oneerlijk. Er wordt dan onjuiste informatie gegeven over de regels/voorwaarden van het spel. Je kan dan als speler niet meer vertrouwen op wat er gezegd wordt en het spel wordt onspeelbaar.
In het graanveld, paar seizoenen terug met de 2 Mollen, kon de Mol afvallen/rood scherm krijgen. Dat kon toen omdat beide Mollen hier vanaf wisten, zij kende de spelregels.


Als de Mol in dit seizoen een rood scherm had kunnen krijgen, had die informatie beschikbaar moeten zijn. Er is niets dat ook maar suggereert dat de spelregels rondom de testresultaten van de Mol veranderd zouden zijn.