Auteur Topic: [kandidaat] Thomas  (gelezen 13119 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Thomas
« Reactie #20 Gepost op: 24-03-2023, 23:47:17 »
Ik weet natuurlijk niet hoe bekend die Matteo is, maar hij heeft in heel wat series gespeeld.
Ik denk dat de kans heel klein is dat in een groep van 3 random Vlamingen er niemand bij zit die Matteo niet zou kennen. Zeker als die 3 random Vlamingen uitverkozen zijn uit een groep van duizenden om mee te mogen doen met De Mol. Ik bedoel dat ze dan geen kandidaten uitkiezen die nog nooit een film of TV hebben gezien.

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Thomas
« Reactie #21 Gepost op: 25-03-2023, 08:18:28 »
'Wel of niet Matteo herkennen' lijkt me niet het belangrijkste criterium bij het casten van kandidaten, maar bij een diverse groep zal de kans dat niemand hem herkent klein zijn lijkt me.

Offline Molshoop_

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Thomas
« Reactie #22 Gepost op: 25-03-2023, 09:15:57 »
99% van de Vlamingen kent Matteo Simoni.




Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Thomas
« Reactie #23 Gepost op: 25-03-2023, 10:02:44 »
'Wel of niet Matteo herkennen' lijkt me niet het belangrijkste criterium bij het casten van kandidaten, maar bij een diverse groep zal de kans dat niemand hem herkent klein zijn lijkt me.
Klopt, maar dat zei ik ook niet.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Thomas
« Reactie #24 Gepost op: 25-03-2023, 16:21:21 »
Ik weet natuurlijk niet hoe bekend die Matteo is, maar hij heeft in heel wat series gespeeld.
Ik denk dat de kans heel klein is dat in een groep van 3 random Vlamingen er niemand bij zit die Matteo niet zou kennen. Zeker als die 3 random Vlamingen uitverkozen zijn uit een groep van duizenden om mee te mogen doen met De Mol. Ik bedoel dat ze dan geen kandidaten uitkiezen die nog nooit een film of TV hebben gezien.

Natuurlijk kenden ze Matteo Simoni allemaal. Wat niet wil zeggen dat niemand voor het lookalike verhaal zou zijn gegaan. De Mol moest later - indien nodig - doordrukken dat 'Steve' Matteo was, om het geld uit de pot te houden. Dan kun je er maar beter als eerste over beginnen in jouw groep. Krijg je die twee kandidaten misschien makkelijker mee en kan de productie het als een molactie framen.

Leïla en Comfort zijn niet de meest uitgesproken kandidaten. Althans, dat lijkt zo in de edit. Ik vind de samenstelling van groep 1 interessant.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Thomas
« Reactie #25 Gepost op: 25-03-2023, 16:31:45 »
Iedereen in Vlaanderen die geïntegreerd is in de maatschappij kent Matteo.

Offline Mosquito

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 'ziende blind'
Re: [kandidaat] Thomas
« Reactie #26 Gepost op: 27-03-2023, 14:52:19 »
Er is verwarring of de afstand is gezegd door Thomas, we zien hem in beeld met de porto tien meter zeggen, maar of de zendknop is ingedrukt...?
'Ook een fijne dag verder...’

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Thomas
« Reactie #27 Gepost op: 28-03-2023, 15:27:52 »
Hij is voor mij tot hiertoe de grootste kanshebber om de mol te zijn.

1. Hij benoemt als eerste dat Steve lijkt op Matteo, zonder zijn naam te noemen. "Je lijkt heel hard op diene acteur, euhm, allé, die Limburgse acteur", maar laat dan de anderen het antwoord geven. Beetje raar, als je al weet dat het om de Limburgse acteur gaat, dan lijkt het me wel dat je ook op zijn naam kan komen, maar bon. Wat ik vooral raar is, is dat dit zowat het eerste was dat hij zei tegen Matteo.
Dan, wanneer Matteo zichzelf door de mand laat vallen zegt hij: je had dat moeten volhouden, ik had mij daar geen vragen meer bij gesteld.
Typisch molgedrag lijkt me: iets in de groep gooien, je er dan je handen afhouden en dan, nadat de proef toch mislukt is zeggen dat hij het best had kunnen volhouden.

2. Het linedancen: Bij de verdeling werpt Thomas op dat hij wel een goed evenwicht heeft. Uiteindelijk kiest hij toch voor het dansen. Dat opwerpen dat hij een goed evenwicht heeft doet hij denk ik niet zomaar. Uiteraard wil hij bij de dansers terechtkomen, maar moest hij toch in de groep van de slackline terechtkomen kan hij zich misschien door deze opmerking wel op de laatste positie plaatsen en alsnog 3000€ verspelen.
Op locatie zegt hij als eerste dat hij goed kan dansen. Zijn positie is daarmee al veilig gesteld om als laatste te dansen. Hij gaat hier dan ook vrij snel in de fout.

3. Bij het bevrijden van Lieselot wil hij eerst Lieselot zo snel mogelijk bevrijden en lost (dacht ik) als eerste de hint op. Goed voor de mol, want dan heeft Lieselot nog niet veel tijd gehad om de blok op te heffen om geld te verdienen. Wanneer het toch allemaal wat te lang duurt omdat ze de sleutel niet vinden en er wat discussie ontstaat stelt hij plots de vraag of de groep haar wel wil bevrijden. Wanneer er dan uiteindelijk toch enige consensus is om haar te bevrijden gaat hij mee met Toos om haar te bevrijden. Goed voor een mol, want dat oogt naar Lieselot en de andere kandidaten als de sympathieke Thomas die voor het geld gaat. In werkelijkheid was het vooral Toos en Lancelot die haar echt willen bevrijden en niet Thomas.

4. Bij het inboedelwerpen vertraagt hij het bevrijden van Harry door juiste antwoorden terug fout te leggen. Toos was eigenlijk goed bezig. Hij legde direct 9 van de 12 voorwerpen goed. Dan ging Thomas er zich mee moeien en duurde het nog wel een hele tijd vooraleer alles goed lag. Zo lag de pijpsleutel al van het begin goed, maar Thomas zegt "dit is geen sleutel hé, dit is een klem", waardoor er een discussie ontstaat: dat kost ook weer tijd. Wanneer Harry uiteindelijk bevrijd wordt, wordt hij, onder andere door Thomas, onvoldoende ingezet. De constructie die hij maakte met Conny was dan ook nog eens lamentabel in elkaar gezet, zo bleek na de test van Ruben.
Later, wanneer Ruben zand en stenen op het wankele bouwwerk had gelegd besluit Thomas om het net te verplaatsen. Uiteraard valt het net uiteen en moeten ze het weer herstellen. Veel tijd om er terug zand en stenen op te gooien om het te verstevigen is er niet meer. Conny vraagt nog eens om Harry in te zetten (met nog iets meer dan 3 minuten op de klok), maar Thomas wimpelt dat idee af: "utututut, we zijn goe bezig"
Ik denk dat het oorspronkelijk de bedoeling was van Thomas om ervoor te zorgen dat de constructies niet af geraakten nog voor de trein er was. De kandidaten op de trein beweren ook dat Thomas de afstand niet heeft gemeld over de walkietalkie. Dan toont men het beeld dat hij het wel degelijk doorgeeft...maar misschien drukte hij toen gewoon de knop van de walkietalkie niet in.

5. Bootcamp: Direct neemt Thomas weer de leiding voor het verdelen van de groepen. Hij vraagt wie de 3 krachtigsten zijn en stapt dan zelf al naar voor. Puur op basis van Fysieke proeven zou ikzelf eerder denken aan de fitte jongere kandidaten: Toos, Ruben en Comfort. Op basis van kracht eerder aan Lancelot, Toos en Ruben. Thomas past voor mij niet echt in het rijtje, maar hij besluit zelf wel weer, zonder enig overleg dat hij bij de krachtigste kandidaten moet komen (dus ook de kandidaten die normaal het minst snel zullen moeten afgelost worden)
Heeft Thomas hier echt bijgedragen aan het doen slagen van de proeven? Ok, hij volmaakte het aantal situps, maar dat was ook makkelijk en hij scheen er toch wel wat moeite mee te hebben. Bij de push-ups was het vooral dankzij een sterke Commy. Zij deed al zoveel push-ups dat Thomas er niet al te veel meer moest doen, dus moeilijk te mollen daar. Hij werd bij het lopen wat buitenspel gezet door Samya en Lieselot, omdat ze hem tamelijk snel wisselden en daarna Commy lieten lopen.

6. Algemeen: De reacties van Thomas. Thomas die dolenthousiast is als Conny en Commy bij de loopopdracht over de lijn komen. Het geld is toch verdiend, dus kan je maar beter enthousiast reageren. Bij het inboedelsmijten ging hij dan weer op handen en voeten zitten van miserie/lachen wanneer ze op de trein er alles naast smijten.

Ik heb er nog een paar op mijn verdachtenlijstje staan, maar hij staat wel met stip bovenaan.
« Laatst bewerkt op: 28-03-2023, 17:13:29 door marivwae »
I was blind but now I can see

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Thomas
« Reactie #28 Gepost op: 28-03-2023, 16:07:09 »
Ter aanvulling :-)

Net nog eens de opdracht van het patattenkanon gezien.

Het is Thomas die als eerste zegt: "moeten we nog patatten gaan halen?" wanneer er nog maar één aardappel ligt. Als hij de mol is weet hij natuurlijk dat Samya en Lieselot onderweg zijn en dat ze zich dus moeten haasten om zoveel mogelijk geschilde aardappelen af te vuren.

Er is ook iets raars bij de montage. Thomas en Comfort moeten als laatste schieten en ze moeten dus nog 1 doel raken.
We zien dan een Thomas die een patat afvuurt, dan een shot van de kandidaten in slow motion die het traject van de aardappel volgen en dan uiteindelijk een shot van het doel dat geraakt wordt. Als kijker denk je dan: Thomas heeft de aardappel op het doel geschoten. Kuddos voor Thomas.
Maar wanneer ze het vieren komt Thomas van rechts in beeld (dus de kant waar de loop van het kanon staat) en Commy komt van links naar de groep gelopen (dus daar waar gemikt wordt). Ik denk dus dat Commy de aardappel tegen het doel heeft geschoten en niet Thomas. Maar dat de montage het anders doet uitschijnen.

Ik zou het in een gifje steken mocht ik weten hoe dat moet :-p


I was blind but now I can see

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Thomas
« Reactie #29 Gepost op: 28-03-2023, 16:22:12 »
Sterke punten over Thomas! Maar wat betreft de winnende patat: de groep kijkt bewonderend/juichend naar rechts, daar waar Thomas staat, niet naar links waar Comfort staat.

Ik denk ook niet dat de makers ons op deze manier zouden misleiden. (En denk ook aan de afgevallen kandidaten die dit op tv zouden zien en wisten dat het eigenlijk Comfort was die raak schoot, die weten dan meteen hoe en waarom we zo bedonderd worden.)

Edit: plaatje erbij


Bewondering naar rechts (waar Thomas staat, links Comfort)

Edit: hier is nog een gifje:

« Laatst bewerkt op: 28-03-2023, 16:28:59 door Heinz »

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Thomas
« Reactie #30 Gepost op: 28-03-2023, 16:34:14 »
Heb het net nog even herbekeken en ga mee met Heinz. De montage zou dan wel héél opzichtig misleidend bedoeld zijn (we zien met nog een kleine minuut op de teller éérst Comfort fout schieten en daarna Thomas bij de patattenschieter waarna er met nog 30 tellen op de klok raakgeschoten wordt). Dat maakt dat de kijker per definitie er vanuitgaat dat dat door Thomas gedaan is (en het zou ook vreemd zijn mocht Comfort twee maal achter elkaar geschoten hebben).

Of het raakschieten van het laatste doel per definitie Thomas af te strepen maakt als Molkandidaat? Ik denk van niet. Er ging een gigantische bak met geld verdiend worden, of hij nu die laatste keer raak schoot of niet - nog even een heldhaftig laatst doeltje meepakken - why not? We weten niet hoeveel patatten hij evt hiervoor heeft kwijtgespeeld van de geschilde bijvoorbeeld. Ook kan hij natuurlijk per ongeluk een doel raken  ::hypocriet:: dat zou mij nog kunnen overkomen als Mol....

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Thomas
« Reactie #31 Gepost op: 28-03-2023, 17:03:47 »
Met klokken hou ik bij de mol meestal geen rekening omdat het wel héél vaak gebeurd dat er net iets binnen de laatste seconde (op de klok) gebeurt. Zo'n aftelklok wordt er ook maar in de montage op gezet, dus nooit zeker of dit wel echt klopt. In dit geval weten we wel zeker dat het niet klopt, want we zien Thomas op seconde 39 op de knop van het patattenkanon drukken en pas op 30 seconden raakt de patat zijn doel. Dat moet dan toch het traagste patattenkanon ooit zijn? Zeker omdat de eerste patat die werd afgeschoten door Lancelot, waarbij we de loop en het doel in één shot zien, er minder dan een seconde over doet.
Ik denk dat ze dat vaak gebruiken als tool om dingen spannender te maken.

Feit blijft wel dat de loop wel degelijk aan de rechterkant staat en het mikken gebeurt wel degelijk links. Om het te laten kloppen wat we op beeld zien moet Thomas zijn kanon afgevuurd hebben, naar rechts zijn gelopen, Commy moet dan naar links gelopen zijn en hem dus gekruist hebben, waarbij ze elkaar dan niet in de armen vliegen, om dan Thomas van rechts en Commy van links elkaar in de armen te vliegen.
Nu goed, ik ga er ook niet teveel achter zoeken, maar ik vond het vreemd, dat op een seconde (want zolang gaat de patat in werkelijkheid onderweg zijn) twee mensen totaal van positie switchen.
I was blind but now I can see

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Thomas
« Reactie #32 Gepost op: 28-03-2023, 17:20:15 »
eens dat Thomas niet 9 seconden een patat in de lucht gehouden kan hebben met dat kanon  ::rofl::

maar feit blijft dat ze benoemen dat er nog maar 50 seconden op de klok staat als ze wisselen naar de groep van Thomas en Comfort. Beiden 1x schieten in 20 seconden tijd lijkt me toch echt wel het maximum, nee?

Anders is er wel héél bewust een mislukte van Thomas uitgeknipt en een gelukte van Comfort er tussengepropt. Dat zou ik zelf niet "des De Mols" vinden. Heus niet alles haalt de montage, maar dit zou bewuste misleiding zijn.

We zien ook niet wat Thomas doet nadat hij geschoten heeft. Misschien rent hij wel naar voren, zodat hij inderdaad "rechts" in beeld komt?
Van Commy zien we nog minder toch? Die steekt die patat in de loop en gaat neem ik aan daarna weer naar achteren. WE zien haar niet naast de loop staan op t moment dat Thomas schiet. Ze is dus of bij hem gaan staan, of verder naar achter wellicht zelfs.

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Thomas
« Reactie #33 Gepost op: 28-03-2023, 17:40:20 »
we zien met nog een kleine minuut op de teller éérst Comfort fout schieten en daarna Thomas bij de patattenschieter waarna er met nog 30 tellen op de klok raakgeschoten wordt. Dat maakt dat de kijker per definitie er vanuitgaat dat dat door Thomas gedaan is (en het zou ook vreemd zijn mocht Comfort twee maal achter elkaar geschoten hebben).

Neen, we zien Comfort niet fout schieten. We zien Commy op een knop drukken en vervolgens een shot van een aardappel die net mist.
Daarna zien we een shot van Thomas die op een knop drukt en dan een shot van een aardappel die zijn doel raakt.
Nooit zien we een shot van wie er in werkelijkheid achter het kanon staat als de aardappel mist/raakt.
Bij Ruben en Lancelot zien we zo'n shot bijvoorbeeld wel vaak. Eén shot van een Ruben/Lancelot die drukt, zonder daarna over te gaan naar een closeup. Nu snap ik ook wel dat zo'n close-up en slow motions nodig zijn om het spannend te houden, maar ik blijf het een heel raar vinden dat die twee kandidaten op zo'n korte tijd totaal van positie veranderen.
I was blind but now I can see

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Thomas
« Reactie #34 Gepost op: 28-03-2023, 18:18:05 »

We zien ook niet wat Thomas doet nadat hij geschoten heeft. Misschien rent hij wel naar voren, zodat hij inderdaad "rechts" in beeld komt?
Van Commy zien we nog minder toch? Die steekt die patat in de loop en gaat neem ik aan daarna weer naar achteren. WE zien haar niet naast de loop staan op t moment dat Thomas schiet. Ze is dus of bij hem gaan staan, of verder naar achter wellicht zelfs.

Dat is waar. Het gaat me vooral op de tijd waarin dat alles dan gebeurd. De reactie van de andere kandidaten gaat wel perfect afgestemd zijn op wanneer de aardappel zijn doel raakt. Als je weet dat zo'n patat nog geen seconde onderweg is na afdrukken, dan moet Thomas gedrukt hebben en direct naar voren gespurt zijn. Maar het kan zeker.

Wat dan ook wel raar is: kijk naar de wissel tussen het groepje Toos/Leïla en Thomas en Comfort.
Thomas neemt plaats achter het kanon. Exact één shot later staat hij de loop van het kanon te laden. De cut is zelfs redelijk bruut, want je ziet Commy naar de loop van het kanon lopen en het volgende shot zit Thomas het kanon te laden. Wederom, ik kan helaas geen gifs maken.
Toch een beetje raar dat, wanneer je maar 50 seconden hebt dat je dan nog de tijd neemt om te wisselen. Dit bekrachtigd misschien toch mijn idee dat er misschien wel gefoefeld is in de montage.

I was blind but now I can see

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Thomas
« Reactie #35 Gepost op: 28-03-2023, 18:43:15 »
Het zou mij als editor opzich ook niet persé verbazen als ze (desnoods bij gebrek aan voldoende verschillende hoeken) er misschien beelden van bij t schieten van een eerdere aardappel tussen hebben gestopt zonder verder misleidende intenties?

(Maar het lijstje met argumenten voor/tegen Thomas is overtuigend en ik vind hem echt érg op de achtergrond, zowel in montage als in biechts van anderen)

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Thomas
« Reactie #36 Gepost op: 28-03-2023, 21:05:47 »
Thomas blijf ik met interesse volgen.
Maar het lijkt me als mol niet erg handig om bij de fitte Comfort ingedeeld te geraken in de legerproef.
Toch bepalend om te kunnen mollen. “Commy, ik wil bij jou” wijst eerder in de richting van kandidaat Thomas die Comfort verdenkt (cfr. de portofoon bij de verdenkingen van Thomas).
Hij lijkt me ook de laatste rake patat geschoten te hebben, want de feliciterende blikken gaan in zijn richting.

« Laatst bewerkt op: 28-03-2023, 22:19:51 door Molekule »

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Thomas
« Reactie #37 Gepost op: 28-03-2023, 22:20:23 »
ik vind hem echt érg op de achtergrond, zowel in montage als in biechts van anderen
Dat vind ik ook, zeker een om in de gaten te houden. De enige die ook op de achtergrond bleef was Leila maar die plaatste zichzelf nu juist weer op de voorgrond door de autoproef te winnen. Thomas staat nu met 1 stem voor 1e in de poll. Het zou wel een beetje jammer zijn als we nu al de mol weten, dat is dan zelfs sneller dan in Nederland  ::rofl::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [kandidaat] Thomas
« Reactie #38 Gepost op: 29-03-2023, 08:49:38 »
Ik heb inmiddels een paar puntjes tegen Thomas als mol:

Bootcamp
Hij neemt de leiding bij de verdeling van de rekruten door te vragen of de 3 krachtigste naar voren willen stappen. Dit bleek niet zon goede strategie, wel goed voor de eerlijke verdeling. Mogelijk wilde hij zijn team er positief uit laten springen dankzij de fantastische inzet van Comfort, maar een team met Lancelot & Conny en Ruben samenstellen is niet zo handig.

Bootcamp
Als Samya zegt dat ze de ongeschilde aardappels moeten gebruiken, gaat hij met een pan de ongeschilde aardappels halen. Een mol zou dat niet zo gepland hebben denk ik, om te doen, het is een kandidaatse actie om dingen goed te doen.

In zijn algemeenheid doet Thomas zijn best om betrokkenheid/waardering te tonen bij zijn medekandidaten op een wat onhandige manier. Dat kan ook gewoon zijn gewoonte van een leraar zijn. Dit maakt hem minder verdacht. Maar alleen een dansfout, die een kandidaat ook gemaakt zou kunnen hebben, vind ik het verhaal 'Thomas als mol' nog erg magertjes.

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Thomas
« Reactie #39 Gepost op: 29-03-2023, 09:35:55 »
Bootcamp
Als Samya zegt dat ze de ongeschilde aardappels moeten gebruiken, gaat hij met een pan de ongeschilde aardappels halen. Een mol zou dat niet zo gepland hebben denk ik, om te doen, het is een kandidaatse actie om dingen goed te doen.

Ik stond hier juist een beetje te kijken van 'hebben ze die geschilde aardappels nou allemaal op de grond gegooid??' want dat kan ook aardappels kosten