Poll

Had de mol hier een rood scherm mogen krijgen?

Ja, ik vond het een geslaagde twist.
27 (34.6%)
Ja, maar we hadden in de aflevering meer informatie moeten krijgen over de spelregels.
25 (32.1%)
Nee, maar met andere spelregels of bij een ander spel zou de mol wel een rood scherm kunnen krijgen.
11 (14.1%)
Nee, de mol zou nooit een rood scherm moeten kunnen krijgen.
15 (19.2%)

Totaal aantal stemmen: 78

Auteur Topic: Kan de mol een rood scherm krijgen?  (gelezen 27837 keer)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #120 Gepost op: 30-04-2023, 19:38:31 »
Over dat recente buitenlandse seizoen waarin de mol een rood scherm kreeg (zonder namen):
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
...óf niet!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #121 Gepost op: 30-04-2023, 19:50:41 »
Mag ik zeggen dat ik blij ben dat we volgende week zondag eens en voor altijd het bewijs krijgen dat de mol wel degelijk een rood scherm kan krijgen? Hebben we meteen een bewijs dat we in kunnen lijsten.
En het maakt soortgelijke proeven in de toekomst eerlijker, omdat kandidaten na een test niemand af kunnen strepen op basis van een rood scherm. En het voor ons leuker om naar de mol te speuren.

Offline Soes

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #122 Gepost op: 30-04-2023, 21:53:55 »
Mag ik zeggen dat ik blij ben dat we volgende week zondag eens en voor altijd het bewijs krijgen dat de mol wel degelijk een rood scherm kan krijgen? Hebben we meteen een bewijs dat we in kunnen lijsten.
En het maakt soortgelijke proeven in de toekomst eerlijker, omdat kandidaten na een test niemand af kunnen strepen op basis van een rood scherm. En het voor ons leuker om naar de mol te speuren.

Wat voor bewijs bedoel je? Ik volg je niet.

Online Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #123 Gepost op: 1-05-2023, 00:35:42 »
Ik denk zeker dat de mol hier de test moest maken en zelf mocht kiezen of ie voor de slechtste ging of niet. In mijn visie heeft de mol daarvoor gekozen en is het ook nog eens gelukt.
Maar in welk opzicht is het eerlijk dat de mol gewoon zelf kan kiezen om de laagste score te halen? Dan hebben de andere kandidaten helemaal geen schijn van kans meer en is de hele uitleg van voordien totaal overbodig en misleidend voor zowel hen als ons als kijker. Dan vind ik een scenario zoals MartinJ hier al enkele keren aanhaalde veel plausibeler en beter, al vind ik het nog altijd eerlijker als er toch iets gecommuniceerd was over de mogelijkheid dat de mol hier een rood scherm krijgt.

Dat is om zoveel redenen niet waar. Ik zei al, het begon al met die telefoon waar Lieselot later razend spijt had te hebben gedrukt. Les van deze serie, helemaal doordrenkt: trap niet in dit soort lokkertjes. Doe je het toch, dan zit je op de blaren.
Zou je meer van die "zoveel redenen" dan eens willen opnoemen, want daar volg ik je niet echt in... Het is inderdaad meermaals dit seizoen voorgekomen dat kiezen voor jezelf gepaard ging met een risico, maar telkens werd dat dan ook expliciet benoemd. Nog maar eens een bewijs van de open communicatie die normaal geldt bij De Mol. Net daarom vind ik deze opdracht en twist dan wat uit de toon vallen. Hier werd niets vermeldt over een mogelijk risico, net als dat niet het geval was bij de vrijstelling die aan het einde van de 7de aflevering kon verdiend worden.

Heinz had het al over de rode telefoon die daar werd gebruikt.
Maar wat heeft dat met deze opdracht te maken? De rode telefoon linken aan deze opdracht is een aanname die jij maakt, maar die eigenlijk in niets verband houdt met deze opdracht.

En in alle gevallen moet je rekening houden met dat de mol ook een rood scherm kan krijgen, anders kun je immers de opdracht gevoeglijk wel schrappen, want dan zit er een zekere kandidaat bij het spul. Dat kan niet. Elke deelnemer nu nog in het spel moet wel de mol kunnen zijn.

Dat gold in Nederlandse edities bijv. voor Tim, Paul, Richard, ik heb nog wel even op ze gezeten ook als mol, juist omdat me het zo leuk leek. Maar dit laatste is natuurlijk wel een spelopvatting ja.
Daar ben ik het ook niet echt mee eens, want dit is nog nooit eerder voorgekomen in de Vlaamse versie. Ik had er geen problemen mee gehad moest er voor deze eliminatie niets verteld zijn aan de kandidaten en dat er pas achteraf werd meegedeeld dat de afvaller een kans kon krijgen om terug te komen. Hier gebeurde dat wel en werd de kandidaten daardoor geen eerlijke kans gegund als het werkelijk de mol was die in de DeLorean terecht kwam. De vergelijking met de Nederlandse serie of eender welke andere versie vind ik ook niet relevant, wat dat is een andere reeks. Deze zijn zelfs allemaal ontstaan uit de Vlaamse reeks, die sowieso zo dicht mogelijk bij het oorspronkelijke format blijven.

Offline keesisdemol

  • winnaar WIDM-pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #124 Gepost op: 1-05-2023, 01:50:38 »
Ik zie Belgische makers er ook wel voor in om Comfort het juist niet te laten weten dat ze een rood scherm zou krijgen. Dan is het hele acteerwerk na het rode scherm wel een stuk knapper.

Het past helemaal in de trend van de eerste 3 afleveringen, waar er onverwachte dingen gebeuren.

 

Offline 22mol

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #125 Gepost op: 1-05-2023, 03:02:56 »
Kunnen we gewoon met z'n allen concluderen dat de Mol onder bepaalde omstandigheden een rood scherm kan krijgen. Met voorwaarde nummer 1: de mol gaat nooit naar huis.

Ik zie hier de discussie een beetje door elkaar heen gaan, vooral vanwege de initiële vraag van dit topic. Ja gilles heeft een worst voor gehouden in aflevering 4 dat een kandidaat evt vragen kan herstellen. Nee dit is niet eerlijk als dit al gepland was voor de Mol een rood scherm te krijgen. En toch is en blijft dit De Mol. Niets is wat het lijkt. Zeker met de rode draad van dit seizoen. Vrijstellingen kiezen? Straf! Pasvragen? Straf! Risico nemen, delorean? Beklijvend!

Kan comfort de mol nog zijn? Ja, kan, maar ik denk het niet persoonlijk gezien de omstandigheden van de opdracht. Ik geloof eerder in een eerlijke kans voor de kandidaten. Maar als ze er ingeluisd werden zou ik ook niet raar vinden.

We gaan het hopelijk zien volgende week.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #126 Gepost op: 1-05-2023, 08:27:38 »
Er zijn ook kandidaten geweest die wel goed gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheden die de test bood.
Toos: Ik heb binnen de vijf seconden mijn beslissing genomen omdat ik een beetje wachtte op dit moment, tot deze opportuniteit zich voordeed.
Lancelot: Ik heb een tactiek waarbij ik op twee mensen ga inzetten, en daarbij ook van het systeem gebruik wil maken om iemand voor eens en voor altijd uit te sluiten.

Dat hadden andere kandidaten ook kunnen doen. Dus zo oneerlijk was het niet, je kon er groot voordeel uit halen. Voorwaarde was wel dat je Comfort al in het vizier had.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #127 Gepost op: 1-05-2023, 09:21:19 »
Mijn conclusie is dat als Gilles zegt dat alle zeven een test gaan invullen, dat dan ook alle zeven een test gaan invullen. Het kan niet dat de mol in mogelijkheden beperkt wordt in een opdracht. En voor de rest zal er wel een uitleg zijn en die horen we nog wel.

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #128 Gepost op: 1-05-2023, 10:01:00 »
Dat hadden andere kandidaten ook kunnen doen. Dus zo oneerlijk was het niet, je kon er groot voordeel uit halen. Voorwaarde was wel dat je Comfort al in het vizier had.

Sterke redenering en met Toos (op Commy) en Lancelot (twijfel tussen drie?) 2 goede voorbeelden.
Als je de mol niet in het vizier denkt te hebben, kan je hier maar beter het lot niet tarten en een dubbel risico nemen (laatste of voorlaatste worden). Wie dat toch zou doen, ligt er terecht uit. (Niet dat Leila haar strategie had aangepast)

Helemaal De Mol.


Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #129 Gepost op: 1-05-2023, 17:13:17 »
Wat voor bewijs bedoel je? Ik volg je niet.
Een Engels gezegde luidt: "the proof of the pudding is in the eating". Ik weet niet of hier een goed Nederlands equivalent voor is. Wat ik (uiteraard) bedoel is dat zondag zal blijken dat Comfort de mol is en dat bewijst het dus. Of heb ik de ironische ondertoon gemist...

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #130 Gepost op: 1-05-2023, 17:31:24 »
Of in het Nederlands: eerst zien dan geloven.
...óf niet!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #131 Gepost op: 1-05-2023, 17:39:28 »
 ::rofl:: ::ok::

Offline Klaartje76

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #132 Gepost op: 1-05-2023, 17:39:46 »
Een Engels gezegde luidt: "the proof of the pudding is in the eating". Ik weet niet of hier een goed Nederlands equivalent voor is. Wat ik (uiteraard) bedoel is dat zondag zal blijken dat Comfort de mol is en dat bewijst het dus. Of heb ik de ironische ondertoon gemist...
Betekent de Engelse uitdrukking niet zoiets als ons Nederlandse gezegde "We zullen de proef op de som nemen"? Al is dat misschien niet exact hetzelfde, soms is de nuance van een vreemde taal moeilijk te vatten.

Maar we zijn het er over eens: zondag zullen we het zien.
Alleen door te kijken kunnen we zekerheid verwerven. Voorlopig verkeert de toestand van Commy nog in superpositie: zij is tegelijkertijd de mol en niet de mol. Als we kijken, "stort haar golffunctie in". En tegelijkertijd alle foute tunnels. :)

PS Ik vond dit een nuttige bijdrage van mezelf. :)

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #133 Gepost op: 1-05-2023, 18:05:29 »
 ;D
De mol van Schrödinger  ::rofl::
Zondag weten we of haar scherm groen of rood is.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #134 Gepost op: 1-05-2023, 19:29:55 »
Of in het Nederlands: eerst zien dan geloven.
Dat dus zeker niet. Volgens Ensie.nl: Ondervinding is het beste bewijs.
Wat @Klaartje76 zegt is denk ik wel de beste vertaling: de proef op de som nemen.
« Laatst bewerkt op: 1-05-2023, 19:33:25 door MartinJ »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #135 Gepost op: 1-05-2023, 20:48:59 »
De makers zijn het eventuele gezaag achteraf alvast voor geweest:



Op de puntjes moet "mol" komen? ;) (VAR is ongetwijfeld het goede antwoord, categorie was voetbal.)

Offline Soes

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #136 Gepost op: 1-05-2023, 20:59:17 »
Een Engels gezegde luidt: "the proof of the pudding is in the eating". Ik weet niet of hier een goed Nederlands equivalent voor is. Wat ik (uiteraard) bedoel is dat zondag zal blijken dat Comfort de mol is en dat bewijst het dus. Of heb ik de ironische ondertoon gemist...

Volgens mij bedoel je dat zondag zal blijken WIE de mol is. Geen ironische ondertoon. Voor zover ik weet is de mol nog niet bekend, dus ik begrijp je standpunt nog steeds niet.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #137 Gepost op: 1-05-2023, 21:17:25 »
De makers zijn het eventuele gezaag achteraf alvast voor geweest:



Op de puntjes moet "mol" komen? ;) (VAR is ongetwijfeld het goede antwoord, categorie was voetbal.)
::rofl:: ::rofl:: Goeie vondst!
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #138 Gepost op: 1-05-2023, 21:23:20 »
 ::rofl:: ::ok::

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #139 Gepost op: 1-05-2023, 22:42:45 »
Maar in welk opzicht is het eerlijk dat de mol gewoon zelf kan kiezen om de laagste score te halen? Dan hebben de andere kandidaten helemaal geen schijn van kans meer
Ze kan kiezen ervoor te gaan. Ze kan nog altijd de strijd verliezen. Zoals hierboven beschreven gingen diverse kandidaten voor de laagste score. Het is een eerlijke opdrachtstrijd.

De rode telefoon linken aan deze opdracht is verder wat Heinz deed (en ik vind het een mooie). Hint?!

Je mag best met een potloodstreep Commy doorhalen omwille van dit rode scherm als jij dat zo voelt hoor, dat deed ik in afl. 1 al meteen met Toos omdat die niet deelnam aan afl. 1 door die rode telefoon.

Maar met een dikke markeerstift werken kan in beide gevallen niet. Dan hadden ze deze opdrachten toch niet gehad.... je kunt gewoon geen kandidaten strepen omwille van 1 opdracht. Toos haal ik om vele andere zaken wel onderuit. En zelf vind ik het rode scherm dus een pre. Dus heel comfortabel in de Comfort tunnel  ::ok::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)