Geeft de Belastingdienst ooit een fout toe?
Ik had (keurig op tijd, EN volledig) op 22 maart 2011 mijn aangifte verzonden. Ik kreeg daar een bevestiging van, ik keek hem naderhand nog eens na, en alles stond erin. Te betalen: 0 euro. Zoals de laatste jaren steeds het geval was.
Dit keer trof ik van de belastingdienst de bekende blauwe envelop aan tussen mijn post, toen ik terugkwam van mijn vakantie. Ik verwachtte dus een aanslag met hoofletters NIHIL. Ook weer wat ik de laatste jaren had ontvangen.
Nee, er stond dat ik 1685 euro moest betalen. Ja, leuker kunnen ze het niet maken, wel gemakkelijker, zeggen ze altijd.
Ik natuurlijk een beetje boos de belastingdienst opgebeld maandagmorgen, en een vriendelijke mevrouw nam met mij de in hun bezit zijnde aangifte door. Bleek het hele blok EIGEN WONING niet te zijn meegestuurd, dat was ik waarschijnlijk vergeten in te vullen.
Nee hoor, zei ik tegen haar, ik heb het hier op mijn scherm staan, inclusief alle leningdelen keurig uitgesplitst, het rentebedrag ook uitgesplitst per leningdeel, ik heb de WOZ opgegeven, en ook het te verrekenen (reeds ontvangen over 2010) bedrag staat in het overzicht.
Commentaar van die mevrouw: dan heeft u waarschijnlijk dit onderdeel later toegevoegd, wanneer heeft u de verzending uitgevoerd? Ja, dat zei ik dus al: 22 maart, dus ruim op tijd.
Natuurlijk begreep de dame er niets van, maar gaf me wel tips om dat te corrigeren.
Intussen een nieuwe DiGid (die uiteraard toch weer verlopen bleek te zijn) binnen gekregen,en de boel opnieuw verzonden.
Ik ging ervan uit dat het nu goed was, maar er moest TOCH nog uitstel gevraagd worden, als ik dat niet deed, moest ik die 1685 euro alsnog betalen, tenzij ik uitstel aan zou vragen.
Ik krijg nu een nieuwe voorlopige aanslag (eerst zeiden ze binnen 3 maanden), maar die zou ik nu binnen 5 werkdagen moeten krijgen. Op grond van eerdere gegevens hadden ze namelijk geconstateerd dat die aanslag toch echt niet correct kon zijn.