Dumoulin kan in juli een lekkere zonvakantie gaan boeken. Maar 31 individuele tijdritkilometers in de Tour en heel veel bergen. Hieronder even een korte beschrijving per rit.
Etappe 1: Langs de kust in de Vendeé, dat kan waaien daar.
Etappe 2: Saaie vlakke sprintrit
Etappe 3: Een veel te lange ploegentijdrit van 32 km.
Etappe 4: Saaie vlakke sprintrit
Etappe 5: Prachtige heuvelrit door Bretagne naar Quimper
Etappe 6: Rit met explosief einde op de Mur de Bretagne
Etappe 7: Saaie vlakke sprintrit
Etappe 8: Saaie vlakke sprintrit
Etappe 9: De gehele finale van Parijs-Roubaix (Op Carrefour na), maar dan in de Tour. 23 km aan kasseien. Ter vergelijking: In Roubaix is dit 52 km.
Rustdag
Etappe 10: Prachtige korte bergrit met een nieuwe col (grindweg) en een mooie afsluitende combinatie Col de Romme en de Col de Colombiere
Etappe 11: Prachtige nog kortere bergrit (108 km) met de Bisanne (HC) en de Cormet de Roselend. Finish bergop op La Rosiere (die ken ik niet).
Etappe 12: Klassieke alpenrit. Madeleine, Croix de Fer, Alpe D'Huez.
Etappe 13: Saaie vlakke sprintrit
Etappe 14: Explosief bergop naar Mende.
Etappe 15: Overgangsrit naar Carcassonne
Rustdag
Etappe 16: Mooie, relatief eenvoudige bergrit naar Bagneres de Luchon met als laatste col de Portillion.
Etappe 17: Spektakel! Een rit van 65(!!!!) kilometer en 3 cols van buitencategorie. Peyragudes, Col d'Azet en de zwaarste col van de Pyreneeen (Nu nog onverhard) Col du Portet.
Etappe 18: Saaie vlakke sprintrit naar Pau
Etappe 19: Mooie klassieke pyreneeenrit over de Aspin, Tourmalet en de Aubisque.
Etappe 20: Een tijdrit met heel veel korte venijnige klimmetjes (30 km).
Etappe 21: Parijs.
Mijn conclusie: Mooi parcours. Iets teveel vlakke ritten in het begin (bergen komen echt pas laat). In de bergen wel veel variatie. Klassieke cols en nieuwe cols. Korte en lange ritten. Zoals het hoort lekker afwisselend. Ik vind een ploegentijdrit altijd maar stom, zeker met deze afstand (vrij lang). Had liever een korte vlakke tijdrit gezien ipv een ploegentijdrit (misschien ook wat chauvinistisch)
Over chauvinisme gesproken: Ik denk niet dat we zolang Bardet op topniveau fietst een Tour met veel tijdritkilometers hoeven te verwachten