Beste mede fans,
Zouden jullie voor mij een enquête willen invullen. Hierin staan een aantal vragen over voetbal. Dit heb ik nodig voor een onderzoek bij mij op school. Het kost je maar een paar minuten. Alvast bedankt!
http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=112318
Wat opbouwende kritiek voor als je nog eens een enquete maakt en een brede doelgroep verzoekt deze in te vullen.
Deze enquête en voor mij niet goed in te in te vullen... er zijn foutieve aannames bij diverse vragen, bv.:
"1 Kruis de clubs aan waarbij jij een goed gevoel hebt."
De optie: 'geen' staat er niet tussen. Er wordt aangenomen dat ik een goed gevoel krijg van een voetbalclub.
"3 Van welke club ben je echt fan, en zou je dus een sjaal willen kopen."
Wederom mis ik de optie 'geen'. Er wordt aangenomen dat ik fan ben van een voetbalclub.
"5 Vink de clubs aan waarvan je hoopt dat ze winnen in een willekeurige wedstijd."
Er wordt aangenomen dat ik hoop dat een bepaalde club iets wint... ik mis de optie 'geen' of zoiets weer.
Als je niet geïnteresseerd bent in de mensen die geen voetbal-fan zijn, kun je dat in je post zetten of de eerste vraag opstellen langs de lijn van: bent u voetbal-fan: ja, ga door naar vraag 2... nee, bedankt voor uw belangstelling, maar u behoord niet tot de doelgroep van deze enquête.
Dus
1: vermijd aannames in de vragen en/of verwerk alle opties in je antwoorden.
2: zorg dat de doelgroep van je enquête duidelijk is.
Andere zaken laat ik voor nu buiten beschouwing.
Succes.
P.S. nog een kleine toevoeging:
Zorg ook dat je vragen kloppen!
"7 Vul deze vraag alleen als je bij de vorige vraag iets anders als nee hebt ingevuld."
Er is strikt genomen helemaal geen antwoordoptie "nee" bij de vorige vraag (alleen "(bijna) nooit")