Ben me al de hele namiddag aan 't afvragen wie ik nu eigenlijk de finale in wil. Vind het eigenlijk bijna allemaal extreem sympathieke mensen dus ergens blijft het me zelfs gelijk wie nu uiteindelijk de buit pakt. Lichtblauw, Grijs, Groen, Rood en Donkerblauw, ze hebben allemaal wel iets.
De enige bij wie de eerste indruk (niet zo positief) een beetje is blijven hangen is Loes (mama Geel). Die indruk van de eerste aflevering is bij mij eigenlijk nooit weggegaan,
het begint te komen, maar 't is al de voorlaatste aflevering nu. De montage is voor Loes dodelijk geweest, de sympathie die je bij de eerste afleveringen opbouwt voor bepaalde personen krijg je nadien maar heel moeilijk opgewekt bij de kijkers. Ik had het liever anders gezien, maarja 't is nu zo. Nu, het levert wel grappige tv op. Niet iedereen kan je liggen in zo'n programma natuurlijk. Ik hoop op een finaal charme-offensief vanavond maar ik vrees ervoor.
Wie ik het heel erg gun, die finale, is team Lichtblauw. Alleen al voor het feit dat ze daar bij die veiling het spel ietwat in beweging durfden te brengen, en daarbij een paar teams een hak hebben gezet. Plus ze waren nog nooit bij de beste puzzelaars dus het zou wel sjiek zijn om hen plots als koploper te zien. En ik vind dat echt een vree tof gezinneke, al sinds hun kinderen bekend zijn (afl. 3).
Verder sta ik er erg van versteld dat ik een ander koppel écht ben beginnen appreciëren, en dat is team Grijs. Die leken me in het begin helemaal niet zo sympathiek, had bij hen een beetje hetzelfde gevoel als bij Geel, maar dat is geleidelijk aan toch veranderd. De manier waarop ze die kinderen in het begin subtiel probeerden te ondervragen vond ik er eerst over én ergelijk, maar nu begrijp ik wel dat ze het spel héél slim hebben gespeeld, misschien wel het slimst van allemaal (wel spijtig dat ze niet wat meer geld hebben gesprokkeld want bij ex-aequo eindigen ze onderaan). Ze zijn er als gezin hoe dan ook erg positief uitgekomen. En ik vind het nog altijd bewonderenswaardig hoe Lio al die ouders fopt met haar fake antwerps/limburgs accent.
Hetzelfde geldt voor Sam (Groen) maar die gaat, zo heb ik begrepen in Antwerpen naar school (dus genoeg tijd om te oefenen).
De andere teams vind ik eigenlijk allemaal even amusant. Groen, Donkerblauw en Rood (die hun kinderen lijken dus écht wel een tweeling!) zijn wel aan mekaar gewaagd, en ik denk dat Rood van deze drie het meeste kans maakt om door te gaan. Ze verdienen het eigenlijk allemaal om door te gaan. Zij mogen van mij absoluut ook de finale halen. De beste spelers zullen het halen. Ben benieuwd wie dat zullen zijn.
Gaande op wat we nu weten hebben Rood en Grijs de beste papieren (beiden 10/14 in de laatste test). Ben ook benieuwd hoe de finale-aflevering eruit ziet, want als ze vandaag een paar kinderen gaan tonen is dat toch nefast voor de finale puzzels die de koppels gaan moeten leggen (tenzij die door alle koppels worden gevormd)? Ik had begrepen dat de 2 koppels onmiddelijk zouden weten of ze doorgaan als de deur opengaat, dus gaan de kinderen van de winnende koppels te zien zijn? Ofwel laten ze enkel kinderen zien die al zeker goed zijn geplaatst. Ik twijfel er eigenlijk niet aan dat het straks slim zal worden opgelost.
Pronostiekje: Donkerblauw en/of Geel wordt ontmaskerd.
Groen blijft altijd hangen op 7 à 8/14 dus valt af maar hun kinderen Sam en Arno worden niet door alle koppels aan mekaar gekoppeld.
Rood, Grijs en/of Lichtblauw gaan door naar de finale. In geval van ex-aequo degene met het meeste geld. Rood (€ 9950) en Lichtblauw (€ 11150) staan op kop (grijs heeft tot nu toe € 8450) dus in dat geval gaan zij door. Als Groen (€ 16900) goed puzzelt gaan zij door, want zij zijn de absolute leider qua prijzengeld.
Eén van de teams legt de puzzel bijna-compleet.
Alleen stel ik me wel vragen of de koppels nu eigenhandig achter de identiteit van de kinderen zijn gekomen, of dat ze gewoon dikke chance hebben gehad met de vele tips die hen te beurt vielen. Dat vond ik wel spijtig, dat ze zoveel alleszeggende tips verloten onder de deelnemers. Misschien hadden ze die tips wat vroeger moeten verloten, dan waren er waarschijnlijk al eerder teams gesneuveld.