Mooi interview met Omtzigt.
Eens met Lucy. Goed dat Kaag zich aan haar woord heeft gehouden Ze komt vast wel terug als de formatie eindelijk rond is. is ook alleen maar logisch. Daarbij is wat Rutte gedaan heeft 10 keer erger en die zit er nog egoïstisch te zijn. Dus ik vind het goed wat ze doet
Ik denk ook niet dat kaag uit zichzelf was opgestapt, dus in hoeverre heeft kaag zich aan haar woord gehouden en in hoeverre was de situatie gewoon onhoudbaar geworden.
Terechte motie, terechte conclusie van kaag , maar wat het allemaal gaat betekenen is nog koffiedik kijken .
Wat betreft mevrouw Kaag, los van of ze wel of niet uit zichzelf is opgestapt, kan ik het waarderen dat ze haar woord gehouden heeft (wat ik eerder deze week al zei).
Dat doen niet alle politici
Het is echter onverkoopbaar en totaal onlogisch dat je zegt ik ga weg, en twee dagen later vrolijk weer gaat formeren naar een kabinet waarin zij dan waarschijnlijk als leider van de tweede partij van Nederland de vicepremier gaat worden.
Zoals Omtzigt zei: "Je kunt niet iemand de ene dag een motie van afkeuring geven en diegene de volgende dag promoten tot chef". Hij heeft het hier weliswaar over Rutte, maar in feite geldt hetzelfde voor mevrouw Kaag. Voor allebei is het gewoon ongeloofwaardig om weer te praten over een nieuw kabinet, maar daar zit dus een van de politieke pijnpunten in het systeem. Er zijn ook geen echt andere alternatieven.
Ze is nu dubbel demissionair, dan is het gewoon niet geloofwaardig om beloond worden voor je eigen falen en gedraai. Rutte had al 100x weggemoeten, eens. Die zou daar ook niet mogen zitten. Maar de lijst van verwijtbare leugens en politiek gedraai van de leider van de tweede partij van Nederland begint ook dubieuze vormen aan te nemen. Dat hele nieuwe leiderschap is een grote grap. Laat dan liever iemand anders die partij leiden en formeren, want geloofwaardig als leider van dit land is ze net als Rutte allang niet meer.
- Ze loog over of ze bij de bewuste ministerraad waarin Functie Elders werd besproken in Niger of in Nederland was (ook geen actieve herinnering aan zeker?)
- Haar houding tegenover de ChristenUnie, nota bene een coalitiepartner, is ook niet bepaald handig geweest. Kijk dat je de PVV en FvD uitsluit, oké daar kan ik inkomen als D66 want dat staat ver af van wat ze willen. Alleen de ChristenUnie zomaar uitsluiten om een coalitie mee te vormen?
- "Hier scheiden onze wegen", om dan later die uitspraak anders uit te leggen en toch maar weer met Rutte te willen gaan formeren en een akkoord te schrijven. Ze weet natuurlijk heel goed dat ze niet zonder de 30+ zetels van de VVD in een kabinet gaat komen.
- Het hele gelieg en gedraai over de
bemoeienis van D66 rondom de documentaire die over haar gemaakt is (waarom ze die überhaupt gekregen heeft? Waarom kregen pakweg Wilders, Hoekstra of Ploumen geen docu?)
- En dan ook de reden dat ze is opgestapt, haar rol in het Afghanistan dossier (
kamer te laat en onjuist informeren, waar ken ik dat van? O ja de toeslagenaffaire met Rutte. Liegen over de hulp die Frankrijk aanbood, over dat ze overvallen werd terwijl ze allang werden gewaarschuwd voor wat er stond te gebeuren, elkaar de schuld proberen af te schuiven. Kaag, Broekers-Knol en Bijleveld).
Er moet gewoon met een schone lei begonnen worden met andere, nieuwe, goede mensen die met een frisse blik weer echt vooruit kunnen. Met Rutte, Kaag en ook Hoekstra in de formatie blijven we hangen in een politieke cultuur die niet gaat veranderen. Mevrouw Kaag heeft daar zelf net zo goed aan meegedaan. Nieuw leiderschap heb ik niet gezien, wel falend leiderschap.
Aan mij kun je het in ieder geval niet verkopen dat je dan aan de formatietafel mag zitten, maar datzelfde geldt ook voor Rutte. Meer nog dan Kaag zelfs. Ik hoop van harte dat de uitkomst van dit formatieweekend is: nieuwe verkiezingen en dat Omtzigt in plaats van onafhankelijk kamerlid met een eigen partij komt en heel veel stemmen binnenhaalt zodat de veranderingen die hij noemt doorgevoerd kunnen worden.
En dan tot slot, nog los van dit hele verhaal: volgende week de volgende moties van afkeuring?
https://www.nu.nl/tech/6157597/nctv-en-minister-wisten-dat-ze-data-van-burgers-niet-mochten-verzamelen.html https://nos.nl/artikel/2398222-blokhuis-zette-omstreden-subsidie-siriz-door-ondanks-waarschuwingen Conclusie: de politiek in Nederland is een doodzieke patiënt.