Auteur Topic: Aflevering 4  (gelezen 125881 keer)

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Aflevering 4
« Reactie #400 Gepost op: 2-02-2012, 14:11:30 »
Ik vind de rol van Anne-Marie en Hadewych niet erg doorslaggevend door dit resultaat. Het zijn natuurlijk vrouwen die op de emotie zitten van 'iedereen moet door', waarbij groen stemmen de enige optie is. Liesbeth begint heel overtuigd met groen, trekt daar anderen in mee en gaat dan ineens verwarring zaaien. Resultaat: twee rood-stemmers en zij gaat natuurlijk weer op groen zitten.

Vast en zeker is er voor elke tunnelvisie wat wils. En toch vind ik Liesbeth's molstrategie hier het beste uit de verf komen.

Offline jumper

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4
« Reactie #401 Gepost op: 2-02-2012, 14:17:51 »
De onderhandelingen zijn recht te praten voor elke kandidaat als Mol
Daar ben ik het ook wel mee eens, al lijkt een verklaring bij de een wat logischer in elkaar te zitten dan bij de andere - zie Lautjuh.
Voor mij is de crux: wat heeft zich afgespeeld tussen Tim en Annemarie? Zij spreken eerst uit dat zij elkaar niet vertrouwen, en komen dan toch samen tot groen. Waarom?! Als we daar achter kunnen komen zou veel duidelijk kunnen worden.

Offline Miek37

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4
« Reactie #402 Gepost op: 2-02-2012, 14:59:46 »
Liesbeth List had geen relatie met Ramses Shaffy, ze was een van de zeer weinigen met wie hij het bed juist niet ingedoken is. Sterker nog, Ramses was homo.
Ik ben afgelopen zondag naar Ramses de musical en waar je natuurlijk wel gelijk in hebt is dat Liesbeth en Ramses iets speciaals hadden samen.


Liesbeth List was gisteren te gast bij Ali B's op volle toeren, dus is Ali B de Mol!  ::tandpastasmiley::

Offline Eddie_V

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #403 Gepost op: 2-02-2012, 15:07:16 »
Daar ben ik het ook wel mee eens, al lijkt een verklaring bij de een wat logischer in elkaar te zitten dan bij de andere - zie Lautjuh.

Ja maar daar ben ik het helemaal mee eens. Het is makkelijker te verklaren dat Tim of Liesbeth de Mol is in dit verhaal dan hadewich of Anne marie.

Maar we weten niet de echte volgorde van de gesprekken.
we weten niet de volledige inhoud van de gesprekken.
we weten niet welke voorkennis de mol had.

Voor hetzelfde geld zat de mol lekker mee te kijken/luisteren met andere gesprekken en kon dus met een gerust hart bij groen blijven (anne-marie/hadwich)

Ikzelf zit overigens in een Tim tunnel, maar ik wil me niet te veel blind staren op deze onderhandelingen, al is het heel verleidelijk als je in een Liesbeth of Tim tunnel zit

Offline jumper

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4
« Reactie #404 Gepost op: 2-02-2012, 18:15:44 »
Maar we weten niet de echte volgorde van de gesprekken.
Voor wat het waard is: we weten de echte volgorde van de gesprekken zeer waarschijnlijk wel. Als Annemarie en Hadewych elkaar spreken hebben ze al met Tim en Liesbeth gesproken. Als Frits met Liesbeth praat leest hij de stukken -zo te zien althans- voor het eerst. De volgorde die wij zien lijkt dus te kloppen. Voor de rest heb je volkomen gelijk.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Aflevering 4
« Reactie #405 Gepost op: 2-02-2012, 19:10:41 »
Voor wat het waard is: we weten de echte volgorde van de gesprekken zeer waarschijnlijk wel. Als Annemarie en Hadewych elkaar spreken hebben ze al met Tim en Liesbeth gesproken. Als Frits met Liesbeth praat leest hij de stukken -zo te zien althans- voor het eerst. De volgorde die wij zien lijkt dus te kloppen. Voor de rest heb je volkomen gelijk.

En minstens zo belangrijk: we weten niet hoe lang elk gesprek duurde. Wij zien echt maar een flard van wat er besproken is.

Offline Lester

  • Forumlid
  • -
Re: Aflevering 4
« Reactie #406 Gepost op: 2-02-2012, 19:22:45 »
en wat nou als frits en liesbeth allebei groen hadden gestem omdat ze allebei wouden f*cken..
dan heeft OF Annemarie OF Hadewych toch rood gestemd. Dat zou echt een geniale mollenstreek zijn  8)

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #407 Gepost op: 2-02-2012, 20:00:19 »
Ja maar daar ben ik het helemaal mee eens. Het is makkelijker te verklaren dat Tim of Liesbeth de Mol is in dit verhaal dan hadewich of Anne marie.
Ik wil zo graag niet makkelijk  :-[

Ik wil zelfs graag alsnog dat Soundos de Mol is.
Nou, dat is helegaar niet makkelijk! :)
Heel moeilijk zelfs!

Veel plezier vanavond allen, nog een half uurtje! ;
Omnia vincit amor

Offline Exspecto

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Ik zoek naar het onverwachte"
Re: Aflevering 4
« Reactie #408 Gepost op: 2-02-2012, 21:30:57 »
Gaat iemand de hele aflevering achterste voren terug luisteren? (Titel; van achter naar voor)
"Tunnelvisie vermoordt je inzicht"

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: Aflevering 4
« Reactie #409 Gepost op: 12-02-2012, 22:10:42 »
Net nog even aflevering 4 teruggekeken. Een aantal dingetjes die me nog zijn opgevallen tijdens het snorkelen.

Anne-Marie hamert erop dat ze een 'ik ga op reis en ik neem mee' spelletje ging spelen met Hadewych, zodat ze na elke foto het lijstje met namen herhaalden. Als ze twijfelen over de vader van Tim werkt dat lijstje tegen ze, want ze kiezen liever iemand die ze nog niet hadden (Liesbeth) dan om wat te veranderen en een nieuw lijstje uit het hoofd te leren. Het lijstje herhalen lijkt een goed idee maar werkt daardoor tegen ze. Een molactie van Anne-Marie?

Als de mol weet dat Marit meeluistert heeft het expres herhalen van het (foute) lijstje ook het effect dat Marit dit lijstje onthoudt en gebruikt, wat ze inderdaad ook doet. Ook dit zou een molactie van of Anne-Marie of Hadewych kunnen zijn.

Wat dan weer tegen Liesbeth en vooral Tim spreekt is dat zij juist niet uitspreken dat Tim op de verkeerde plek staat. Als Tim dit hardop had gezegd, ook al was het maar om het nog een keer aan Liesbeth duidelijk te maken dat hij daar niet hoort te staan, had Marit dit ook kunnen horen en er wat mee kunnen doen. Heeft Tim doelbewust deze informatie achtergehouden?
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Aflevering 4
« Reactie #410 Gepost op: 15-02-2012, 17:21:46 »
Toch nog even over de onderhandelingen.
1) De opdracht was lang niet zo spectaculair geweest als de pot gewoon gelijk was gebleven, toch? Ik kan me best voorstellen de productie de Mol om deze reden wat extra informatie heeft gegeven.

2) Liesbeth en Frits spreken af voor rood te gaan. Liesbeth verdenkt Frits. Misschien denkt Liesbeth wel: 'Ja, de Mol heeft nu een kandidaat overtuigd rood te stemmen, nu kan hij gewoon voor groen gaan, geen geld in de pot.' En stemt vervolgens toch voor groen. (De Mol om de tuin leiden.)

Zoals je merkt probeer ik mijn tunnel een beetje te verdedigen :)
...óf niet!

Offline wateenIDee

  • Forumlid
Speltheorie (uit aflevering 4)
« Reactie #411 Gepost op: 16-02-2012, 22:13:30 »
Ik hoop dat dit de juiste plek is om deze theorie te posten. Ik wilde toch nog even eea op een rij zetten over het onderhandelspel in aflevering 4. Als je de feiten (die we te zien kregen) nl. op een rij zet is er maar 1 mol mogelijk (mits deze mee onderhandelde). Je kunt namelijk voor iedere potentiele mol de uitkomst voorspellen, omdat de mol probeert zoveel mogelijk geld uit te pot te krijgen:

Als mol=hadewich (wat natuurlijk niet zo is):
hadewich spreekt liesbeth en annemarie
- 2 maal afspraak iedereen groen
- zij stemt rood, want ze denkt dat iedereen verder groen stemt
- echter tim, frits en liesbeth spreken af rood
uitkomst: 4 rood, 1 groen

Als mol=annemarie
annemarie spreekt liesbeth en tim
- 2 maal afspraak iedereen groen
- zij stemt rood, want ze denkt dat iedereen verder groen stemt
- echter tim, frits en liesbeth spreken af rood
uitkomst: 4 rood, 1 groen

Als mol = frits (wat natuurlijk niet zo is)
frits spreekt liesbeth en tim
- 2 maal afspraak iedereen rood
- hij stemt rood want hij denkt dat de anderen ook rood stemmen, daarmee gaat er het meeste geld uit de pot
uitkomst: 3 maal rood, 2 maal groen

Als mol = tim
tim spreekt annemarie en frits
- 1 maal afspraak groen, 1 maal afspraak rood
- hij doet groen want hij weet dat annemarie, liesbeth en hadewich groen hebben afgesproken, daarmee wordt meerderheid groen
uitkomst: 1 maal rood, 4 maal groen

Als mol= liesbeth
liesbeth spreekt annemarie en frits
- 1 maal afspraak groen, 1 maal rood
- zij doet groen want zij weet dat annemarie en hadewich groen hebben afgesproken, daarmee wordt meerderheid groen
uitkomst: 2 maal rood, 3 maal groen

Volgens deze analyse moet LIESBETH de mol zijn.

Offline molvankaas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • pineapples are evil
Re: Speltheorie (uit aflevering 4)
« Reactie #412 Gepost op: 16-02-2012, 22:23:40 »
zo kan je het inderdaad ook bekijken. ik denk dat we er wel iets aan hebben maar als er ook meer een foutje bij een andere kandidaat zit, kan het weer iemand anders zijn. maar voor nu, mooi bedacht!
Geweld is nooit het antwoord, behalve bij de vraag: "wat is nooit het antwoord?"

Offline Tunnelbouwer

  • Forumlid
Re: Speltheorie (uit aflevering 4)
« Reactie #413 Gepost op: 16-02-2012, 22:39:12 »

...

Als mol = tim
tim spreekt annemarie en frits
- 1 maal afspraak groen, 1 maal afspraak rood
- hij doet groen want hij weet dat annemarie, liesbeth en hadewich groen hebben afgesproken, daarmee wordt meerderheid groen
uitkomst: 1 maal rood, 4 maal groen

Als mol= liesbeth
liesbeth spreekt annemarie en frits
- 1 maal afspraak groen, 1 maal rood
- zij doet groen want zij weet dat annemarie en hadewich groen hebben afgesproken, daarmee wordt meerderheid groen
uitkomst: 2 maal rood, 3 maal groen

Volgens deze analyse moet LIESBETH de mol zijn.

Sorry om je - op dit punt - uit je tunnel te moeten halen, maar de analyse van liesbeth is feitelijk onjuist. Zij kan namelijk niet weten dat Anne-Marie en hadewych groen stemmen, omdat zij niet met Anne-Marie praat.

Verder vergeet je een aannemelijke optie: tim denkt dat er 3x groen is afgesproken (zo verneemt hij van Frits - 'de 3 dames op groen'). Dit betekent dat hij samen met Frits nooit voor een meerderheid rood kan zorgen (op basis van de uitzending is hem niet duidelijk gemaakt dat Liesbeth naar rood is geswitcht). Aangezien Tim ook Frits als verdachte heeft genoemd kan hij dus besluiten om groen te stemmen als kandidaat. Rood of groen maakt voor de uitslag dan namelijk niet uit, waarbij hij nu de kans heeft dat er unaniem groen uit komt.

Heb dit scenario al eerder geschetst en kan het nog steeds niet uitsluiten, zelfs terwijl ik Tim wel een molletje vindt..

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Speltheorie (uit aflevering 4)
« Reactie #414 Gepost op: 16-02-2012, 22:40:40 »
Als mol=hadewich (wat natuurlijk niet zo is):

Waarom niet?


Als mol = tim
tim spreekt annemarie en frits
- 1 maal afspraak groen, 1 maal afspraak rood
- hij doet groen want hij weet dat annemarie, liesbeth en hadewich groen hebben afgesproken, daarmee wordt meerderheid groen
uitkomst: 1 maal rood, 4 maal groen

In beeld geeft Liesbeth duidelijk de indruk rood te gaan stemmen ... al is het niet helemaal duidelijk.

Je vergeet dat de Mol best gewoon gedaan kan hebben wat ze gezegd heeft, namelijk groen stemmen. Als Liesbeth dan ook groen heeft gestemd, zoals je beweert en Frits en Tim beide rood is de uitslag ook 3 groen - 2 rood. Daarnaast is er nog de mogelijkheid dat Liesbeth rood stemde en Tim groen, zonder dat dit een Molactie is. (Edit: zie reactie van Tunnelbouwer hierboven) Hoedanook is Tim hier minstens net zo verdacht als Liesbeth ... en zijn de beide groendames ook echt nog niet uit te sluiten.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Aflevering 4
« Reactie #415 Gepost op: 29-02-2012, 21:38:26 »
Ik weet niet of het al genoemd is, maar bij de bunkeropdracht is de uitleg van Art aan Frits en Liesbeth gespiegeld!
Waarom? Misschien zodat er dan twee keer 'AM' te lezen valt?
...óf niet!

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #416 Gepost op: 29-02-2012, 21:54:03 »
Die gele had ik idd al eerder benoemd, die blauwe nog niet gezien:
 ::vergroot:: ::ok::
Omnia vincit amor

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Speltheorie (uit aflevering 4)
« Reactie #417 Gepost op: 29-02-2012, 22:01:52 »

Verder vergeet je een aannemelijke optie: tim denkt dat er 3x groen is afgesproken (zo verneemt hij van Frits - 'de 3 dames op groen'). Dit betekent dat hij samen met Frits nooit voor een meerderheid rood kan zorgen (op basis van de uitzending is hem niet duidelijk gemaakt dat Liesbeth naar rood is geswitcht). Aangezien Tim ook Frits als verdachte heeft genoemd kan hij dus besluiten om groen te stemmen als kandidaat. Rood of groen maakt voor de uitslag dan namelijk niet uit, waarbij hij nu de kans heeft dat er unaniem groen uit komt.


Waarom niet?


In beeld geeft Liesbeth duidelijk de indruk rood te gaan stemmen ... al is het niet helemaal duidelijk.

Je vergeet dat de Mol best gewoon gedaan kan hebben wat ze gezegd heeft, namelijk groen stemmen. Als Liesbeth dan ook groen heeft gestemd, zoals je beweert en Frits en Tim beide rood is de uitslag ook 3 groen - 2 rood. Daarnaast is er nog de mogelijkheid dat Liesbeth rood stemde en Tim groen, zonder dat dit een Molactie is. (Edit: zie reactie van Tunnelbouwer hierboven) Hoedanook is Tim hier minstens net zo verdacht als Liesbeth ... en zijn de beide groendames ook echt nog niet uit te sluiten.
Ik lees dit nu pas (tijdens afl. 4 was ik op vakantie), maar het moet me even van het hart dat er meer mensen zijn die de onderhandelingsopdracht op deze manier zien.  ::ok:: :P

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4
« Reactie #418 Gepost op: 6-03-2012, 09:21:42 »
Nu de ontknoping over 2 dagen daar is, nog even mijn voorspelling hoe de onderhandelingsopdracht in z'n werk ging.  :P

Volgens mij heeft de mol (Anne-Marie, denk ik) kunnen meeluisteren met de andere onderhandelingen. Op die manier kon de mol een geïnformeerde keuze maken, maar wist ook zij de uiteindelijke uitslag pas bij de bekendmaking.

  • De mol hoort dat Liesbeth en Hadewych voor groen gaan.
  • De mol stuurt zelf in haar eerste gesprek ook aan op groen. (nu zitten in principe al 4 mensen op groen)
  • De mol hoort dat Liesbeth en Frits in hun gesprek de opdracht doorhebben en rood afspreken.
  • De mol moet nu in haar 2e gesprek op groen blijven aandringen om op minstens 3 groene stemmen uit te komen. Dit doet ze ook. Als Liesbeth en Frits groen hadden afgesproken, had ze hier wellicht iets anders gedaan. Het is ook mogelijk dat de mol sowieso op groen was blijven aandringen, om dan eventueel - afhankelijk van het laatste meegeluisterde gesprek - wellicht als enige rood te stemmen.
  • De mol hoort dat Frits ook met Tim afspreekt rood te stemmen, maar kan hier niets meer aan doen. De kandidaten lijken de mol (deels) te slim af geweest. (deels, omdat er natuurlijk nog altijd geen geld verdiend zal worden)


Bij de stemming is er geen reden voor de mol om rood te stemmen, dus ze stemt volgens afspraak groen.

Bij de bekendmaking verwacht de mol 3 rode en 2 groene stemmen. Vandaar dat ook Anne-Marie wel verbaasd lijkt te zijn door de uitslag, maar dan op een andere manier dan de anderen. Ze kan haar lachen niet inhouden, omdat ze deze (voor de mol gunstige) uitslag niet meer verwacht had.

Nou ja, we zullen donderdag wel zien in hoeverre dit scenario klopt. :)
« Laatst bewerkt op: 6-03-2012, 09:28:00 door Jayne »

Offline Eddie_V

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #419 Gepost op: 6-03-2012, 09:48:13 »
knip

Bij een voorspelling hoort ook wie er volgens jou dan de switch heeft gemaakt, Tim, Liesbeth of misschien wel twee of meer mensen. Kan niet wachten!