Goede morgen!!!!
Bron: Metro nieuws
'Wie is de Mol geschrokken van speurende fans'
Nog voor de kandidaten officieel bekend waren gemaakt, lagen hun namen door slim speurwerk van fans al op straat. De selectieprocedure gaat daarom op de schop.
De makers van Wie is de Mol hadden het zo leuk bedacht: in de aanloop naar de eerste aflevering op 1 januari, zou steeds een kandidaat middels een ludiek mediamoment aan het publiek worden voorgesteld. Maar nog voor de eerste naam was geopenbaard, stond de hele lijst al op internet. Althans, een vermoedelijke lijst, samengesteld door fans die via twitter en facebook het socialmedia-gedrag van BN’ers en medewerkers van het programma in de smiezen hielden. Achteraf bleek het aardig te kloppen.
Schrik
"Wij schrokken ons natuurlijk een hoedje”, zegt Wie is de Mol?-kandidatencoach Jan Peter Pellemans tijdens de perspresentatie van het programma, gisteren in Amsterdam. "Het ging gelukkig maar om een kleine groep hardcorefans wier ‘pride and joy’ het is om overal te zoeken naar clues die leiden naar kandidaten. Niet alle namen klopten bovendien, maar wij gaan wel onze maatregelen nemen.”
Die maatregel bestaat er in ieder geval uit dat potentiële kandidaten er niet meer via social media-kanalen als twitter worden benaderd voor hun deelname, iets dat Pellemans tot nu toe altijd wel deed. "Ik ga niemand meer volgen. Sterker nog: ik ga van twitter af. Twiter is de duivel!”, zegt hij lachend.
Presentatrice Evelien Bosch ontdekte dat haar naam al door fans werd genoemd toen ze een verhaal over die fans in Metro zag staan. "Ik zat in de trein en zag iemand dat verhaal lezen. Het heette ‘Mollenfans weten allang wie er meedoet’ en ik dacht: oh my God. Ik ben gelijk gaan kijken of mijn naam erbij stond en dat was dus zo. Toen had ik wel even een kippenvelmoment. Maar achteraf vind ik het vooral heel grappig dat mensen de moeite nemen om zo te speuren.”
Cabaretier Pieter Derks was vooral verbaasd. "Ik vond het vooral krankzinnig, die hele analyse. Dat er mensen zijn die de tijd hebben om dat helemaal uit te zoeken! Natuurlijk schrik je ook op zo’n moment. Je bent tenslotte alleen maar bezig met dat het juist niet uitlekt. Maar zolang je dan zelf niks loslaat, weet niemand iets zeker. Ik heb dus ook maar niet gereageerd."
Deelnemer Rick van de Westelaken schrok ook toen hij nog voor de bekendmaking zijn naam al rond zag gaan op internet als mogelijke deelnemer. "Ik schrok me dood. Ik dacht: nu ligt alles op straat. Maar gelukkig viel dat mee. Omdat er door de AVROTROS geen van die namen werd bevestigd, bleef het bij vermoedens. Toch vind ik het wel ongelooflijk knap hoe ze dat allemaal achterhaald hebben. Daar moet het programma voor een volgend seizoen toch maar iets anders op verzinnen."
Allerallereerst, Sorry JP hoop dat je dit leest, het was nooit mijn bedoeling (om maar even voor mezelf te spreken en niet voor de andere molloten) om jullie te laten schrikken. Ik dacht ook dat dit al eerdere jaren vaak gedaan was door andere molloten, namen opzoeken die evt mee hebben kunnen gedaan een potientiele lijst maken. Hoop niet dat je hierdoor van twitter afgaat door ons
je bent de beste kandidatenbegeleider OOIT
Ze gaan het dus anders doen, wat misschien ook maar goed is. Hou ik meer vrije tijd over en moet ik m'n verslaving maar aan de kant gooien.
Blijft het wel veeeeeel spannender als ze de kandidaten volgend jaar bekend gaan maken!!! :-)
Oh en de nieuwe site staat online, go check it out. Ik vind het mooi, en de losse kandidaat-foto's staan er ook weer nu!!!!!!