Aflevering 7 Spoorloos
Rik geeft Marlijn weer een joker, hun wegen zullen nu scheiden. Ze geven elkaar een high-five en Rik roept nog zachtjes “succes”.
Opdracht 1: Treinreis
• Als Marlijn haar vraag voorleest van het kaartje staat Rik met een half oor te luisteren. Terwijl Marlijn nog steeds voorleest verdwijnt Rik plotseling uit beeld en verdwijnt in wagon 4. Tijdens dit hele overleg is Rik weg. Rik sluit zich pas weer bij de groep aan als Chris de trein is uitgegaan en weer terug de trein instapt. In zijn biecht maakt Rik meteen Chris weer verdacht door te zeggen “Niemand heeft het kunnen controleren, we moesten hem op zijn blauwe ogen geloven”.
• Tijdens het zoeken van het geld zegt Rik tegen de passagiers “Have you seen something like this up there?” Hij staat en wijst precies naar het verdachte pakketje bovenop het rek waar de bagage ligt, het bruine doosje met zo te zien een afgeplakt Mollogo. Zeer verdacht.
• Rik is dus stiekem weggeweest van de groep en in de coupe waar het geld ligt staat Rik ook nog eens bij het pakket, zo van “ik kijk hier wel, kijken jullie daar maar”. Maar Rik heeft hier dus gewoon de tijd gehad om er stiekem tussen uit te knijpen en dat pakketje af te plakken. Art heeft ook alleen maar gezegd dat er geld in het verschiet lag dus het is zeer aannemelijk dat het gaat om dat kleine bruine pakketje.
• Tijdens deze opdracht word er geen geld verdient.
Opdracht 2: Verkiezingen
• Tijdens het overtuigen van de dorpsbewoners is Rik de enige die letterlijk zegt “Vote for me because I’m the Mole” of alleen maar “I’m the Mole”. Geen van de andere kandidaten doet dit.
• Dat is eigenlijk ook het enigste wat hij doet, hij doet er niet zoveel moeite voor. Gewoon kort & zakelijk “I’m the Mole, vote for me”.
• Tijdens de speech zegt Rik alleen maar dat hij als Mol nog NIETS heeft binnengebracht.
• Check het gezicht van Rik bij de onthullingen van Chris, hij staat gewoon te glunderen. Je hoort hem bijna denken “Ja Chris ga door maak je maar goed verdacht”.
• Ik denk dat als het de échte Mol zou lukken om te winnen dit de ultieme molactie is aangezien er €2000,- uit de pot gaat. Maar dan zal de Mol wel moeten overtuigen en onthullen, wil de échte Mol dit wel? Wil de echte Mol serieus sterke verdenkingen op zich krijgen?
En de dorpbewoners kiezen die serieus voor de Mol? Snappen ze überhaubt wel waar het over gaat? Wat het precies inhoud? Misschien kiezen de dorpsbewoners wel gewoon voor de aller leukste, de grappigste, de knappe blonde jongen met blauwe ogen die iedereen in pakt? Wie zal het zeggen…
• Tijdens deze opdracht is dus €2000,- verdient door Chris.
Rik koopt voor €750,- een kans op een groepsvrijstelling. Zijn reden: “Al die overwegingen die door je hoofd gaan: Moet ik de groep redden? Moet ik mezelf redden? Voor wie doe ik dit? Haal ik geld uit de pot voor ons allemaal, of alleen voor mezelf? En wat ook door je hoofd schiet dat je misschien wel niet op de goede Mol zit, ik denk dat ik wel weet wie het is maar… Niets is wat het lijkt bij WIDM”. Dat is toch raar? Twijfels over de Mol maar wel jokers weggeven? Zelfs de voorgaande executie waar 2 jokers klaar lagen zet hij er geen in! Hij lijkt mij vrij zeker van zijn zaak. En nu een groepsvrijstelling verantwoorden onder het mom “Twijfels over de Mol”. Zeer onwaarschijnlijk uiteraard. Wel super slim om te zeggen dat de groepsvrijstelling €1500,- kost, daarmee verdoezeld hij de vorige €750,- voor jokers.
Het word niet duidelijk op wie Rik stemt. Wel zet hij juist nu een joker in. Terwijl hij een kans op een groepsvrijstelling heeft gekocht? Een heel raar moment om een joker in te zetten.
Dit waren alle opdrachten. Nu ik alles opnieuw gezien heb, en dan vooral naar Rik heb gekeken kan het gewoon niet anders dan dat hij de Mol is. Rik stelt altijd veel vragen, als hem een vraag gesteld word stelt hij vaak een tegenvraag. Ook zegt hij vaak iets en voegt daar het woordje “toch” aan toe zodat het een vraag lijkt. Verder valt Rik niet echt op soms is hij onzichtbaar. Rik is ook vaak sturend. Rik zegt ook heel vaak dat hij het niet snapt, dat het niet duidelijk is, of dat hij niet goed heeft opgelet. Soms is hij tijdens bepaalde opdrachten ronduit passief & onoplettend lijkt het. Maar op andere momenten zaait hij weer volop verwarring.
Ook de belangrijke mededeling van Rik dat hij tot dan toe nul euro heeft verdiend zou zomaar kunnen kloppen! Het enigste wat er tot nu toe werd aangenomen was dat Rik €250,- had verdiend door het inleveren van een goede koker. En dat is natuurlijk al belachelijk weinig. Maar dit lijkt niet te kloppen. Als Rik de Mol is doet hij het fantastisch! Geen enkele euro binnengebracht maar juist €1500,- uit de pot gehaald. Geweldig. Een voorbeeldige Mol, zoals Rik het zelf zegt "Ik ben het schoolvoorbeeld van de Mol".