De makers van WIDM nemen dan wel een groot risico: maar één iemand hoeft zichzelf of de gebeurtenis te herkennen en de identiteit van Mol is achterhaald...
Ik betwijfel of ze het risico als 'groot' hebben ingeschat. Hebben ze beseft dat er een foto uit 2010 online staat, waardoor de andere foto's geëlimineerd kunnen worden en de focus snel op deze foto zou komen te liggen? Is er echt een grote kans dat kijkers één van de mannen op de foto herkennen en daaruit de goede conclusie kunnen trekken? Ik denk dat het eigenlijk wel meevalt. Het valt niet uit te sluiten, maar of het nou een 'groot' risico is?
Wie zou de foto moeten herkennen? De huidige vrienden van de Mol zullen de foto niet kennen (hij zal niet bij de Mol thuis aan de muur hangen). Het is typisch zo'n foto die alleen je ouders en broers/zussen ooit gezien hebben en al jaren onderin een schoenendoos ligt.
Dan zou natuurlijk iemand misschien één van de mannen kunnen herkennen, maar dat hoeft nog niet gelijk tot ontdekking te leiden. Je kan wel denken 'Hee, dat is een oude foto van Kees' of 'Goh, dat lijkt meneer Jansen van vroeger wel', maar weet je dan aan welke huidige BN-er hij vroeger iets uitgereikt heeft? Misschien weet Kees het zelf wel niet eens meer.
Als het inderdaad leraren zijn, dan zou een oud-leerling ze kunnen herkennen en dan zou de school bekend kunnen worden. Daar valt dan waarschijnlijk wel iets uit af te leiden. Dus wat dat betreft is het een risico, maar heel groot niet, denk ik. De meeste kijkers pluizen het ook allemaal niet zo uit zoals wij doen, natuurlijk.