Nog even over Susan haar 'verspreking' bij Moltalk... dat het geen verspreking kan zijn, aangezien ze aangaf geen meeting met de huidige mol te hebben gehad.
Vergeet niet: misschien moeten ze dat gewoon zeggen, dat ze niet gebeld zijn. Als immers bekend zou zijn dat ze een meeting hebben gehad, dan zouden ze hun potentiële mol namelijk niet kunnen uitspreken. Mol Kees had (met oud-mol Patrick Stoof) namelijk ook een 'meeting' gehad (
bron op minuut 18:55, dat viel me namelijk
op vorig jaar) toch noemde hij in de destijdse Moltalk Daniel als mol (
bron: op minuut 23:24) en erna in DWDD (
bron) resoluut Paulien als mol, en mogelijke hints naar haar. Terwijl hij al vóór het seizoen een meeting met mol Kees had gehad en dus al vóór aflevering 1, sterker nog vóór het hele seizoen was opgenomen, wist dat Kees de Mol was! In retrospectief, vermoedt ik dus dat oud mollen die een 'meeting' met de Mol hebben gehad (dan wel bewust uit zichzelf, dan wel productioneel verplicht) op een andere Mol moeten gaan zitten? Anders zou ik de ambivalente actie van Patrick niet kunnen verklaren.
Maar hieruit kunnen we dus stellen dat ook oud-mollen die een meeting hebben gehad met de huidige Mol hun potentiële mol publiekelijk mogen uitspreken. En (in dit geval althans) zelfs bewust een andere mol opnoemen. Zolang het publiek niet van de meeting af weet, maakt het in wezen eigenlijk niet uit want zelfs al noemt de oud-mol wél de goede mol op, alsnog weet dan niemand dat ze een meeting hebben gehad. Dus zal niemand er conclusies uit trekken.
Kees had met o.a AM en Patrick een meeting, de mollen vóór hem dus, dus ofwel mogen Susan en Margriet hun meeting met de huidige Mol niet expliciet uitspreken (als Patrick destijds immers in Moltalk was gevraagd of hij een meeting had gehad met de Mol van dat seizoen, dan had hij ook vast nee gezegd, misschien mogen ze dat pas ná het seizoen toegeven) ófwel is er gewoon met minder recente oud-mollen gesproken. Óf is er gewoon geen meeting geweest dit jaar, dat kan natuurlijk ook. Maar uit dit alles blijkt wel dat je geen conclusies kunt trekken uit op wie de oud-mollen zitten. Zelfs als ze een meeting hebben gehad!