Tamara van Tol, de vrouw van voormalig kandidatenbegeleider Eva Keune, kan
niet geloven dat de Mol al zo snel is weggegeven dankzij de kloosterhint. Ik eigenlijk ook nog steeds niet. De kloosterhint is volgens mij geen toevalligheid, dat niet. Waar ik nog wel mee zit, zijn twee zaken die ik nog even in herinnering wil roepen.
• De mimiek van Klaas bij de executie in afl. 1. Mocht Klaas de Mol zijn, dan heeft hij me met zijn gespeelde nervositeit en opluchting compleet in de luren gelegd. Complimenten dan voor zijn acteerprestatie. Toch blijft bij mij knagen: ja, maar is het wel acteren?
• Grote hints zijn bij WIDM eigenlijk toch altijd net iets anders dan voorheen. Juist door die onvoorspelbaarheid kun je iets over het hoofd zien wat toch echt aanwezig is (‘Is ego de Mol?’). Voor mijn gevoel wordt de kloosterhint ons echter bijna ‘door de strot geduwd’ en zijn er veel parallellen met een eerdere WIDM-hint met een religieus tintje: de kloosterhint lijkt op de priesterhint. In beide gevallen wordt de kijker vroeg in het spel met letters uit woorden op het goede spoor gezet om de Mol te ontmaskeren. Bovendien doet ‘Het laatste woord, letterlijk’ al denken aan de titel van de aflevering waarin de priesterhint voorkwam: ‘Het verlossende woord’. Waarom wordt ’t de geoefende Molpuzzelaars deze keer dan niet heel moeilijk gemaakt (de oplossing ‘klaas’ is binnen drie kwartier gevonden door een
Twitteraar, en misschien nog wel sneller door iemand anders)? Ik krijg het idee dat deze hint erom smeekte gevonden te worden.
Een andere verklaring voor de kloosterhint heb ik echter niet. Misschien is er nog een bepaalde connectie met 'achter je rug' die we nog niet zien. Ik geloof op dit moment niet zo in de genoemde afvallershint. Ik zie nog niet echt direct voor me hoe je eenvoudig naar afgevallen kandidaten kunt verwijzen als ze niet meer aan het spel deelnemen.
Mocht Klaas de Mol zijn, dan vind ik dat hij het goed heeft gedaan. Onder de molloten werd hij niet heel verdacht. Door sommige kandidaten werd hij weliswaar al snel als potentiële Mol gezien, maar aan de andere kant kreeg hij het penningmeesterschap in de schoot geworpen. Dat wijst toch op enig vertrouwen. Tel hierbij de magnifieke locaties op: lasergamen bij het Fortaleza Ozama, hoe vet is dat! Al met al kan seizoen 16 met Klaas als Mol nog steeds uitgroeien tot een mooi seizoen. En stiekem hoop ik op een twist waarmee het een magistraal seizoen wordt.