Auteur Topic: [DE MOL] Klaas van Kruistum  (gelezen 417682 keer)

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #420 Gepost op: 18-01-2016, 22:31:01 »
Ik wacht liever met iemand een slechte mol te noemen tot aflevering 10.

Ik vond Margriet tegenvallen, maar na haar acties te zien was ik ook omgeslagen.

Als mogelijke molsacties heb ik de volgende:
Topito: trekt amper mee (verscheidene kandidaten geven dit aan) maar wanneer de topito uit de 1500 moet
is hij opeens wel fanatiek en begint hij mee uit te graven.

Zoutkarren: schept verkeerd zout, brengt verkeerde kar

Geldmatchen: hij vind met Tim nog een 250 briefje, maar wanneer ze dit met het groepje Cecile,Remy en Marjolein,vervolledigen neemt hij het initiatief om naar de 1000 te gaan. Hij brengt Tim op het foute idee dat het geld in de metro zit.


Die voorkeurspositie ben ik helemaal mee eens, maar dat is volledig de productie te wijten.

Hetzelfde gevoel heb ik met het geld: productie wilt misschien wel wat geld in de pot. Kwestie van het schokeffect groter te maken.
Maar we zullen zien hoe het verder loopt vanaf nu.
Want tot nu toe was er een uitleg om geld te verdienen, die is er vanaf nu niet meer.
klaar voor de strijd

Offline Moljet

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #421 Gepost op: 18-01-2016, 23:06:21 »
Eens Wouterv.
Ik vind het ook geen slechte mol als hij dat blijkt te zijn. Het "draaiboek" kan hooguit wat tegenvallen, omdat je iets anders verwacht. Maar ik heb er zelf geen problemen mee tot nu toe.
De hints zijn super gevonden, echte speurders worden gewoon te bedreven hierin ;-) Maar ik, als gewone kijker, die hier meeleest, had ze zelf niet gevonden hoor   ::schaam:: En ik vind het toch wel enkele mooie hints:
- de volgorde vh voorstellen vd kandidaten aan de mol door Art
- m1285
- de laatste woorden bij het oude klooster
En nog wat meer (kleinere) dingetjes..
Dat er in den beginne veel geld wordt verdiend door klaas is goed te verklaren door de aanwijzing op het geld. Kandidaten moeten wel de mogelijkheid krijgen om dit op het spoor te komen.

Een andere molactie vind ik ook wel het pakken van de verdubbelaar met een laag bedrag.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #422 Gepost op: 18-01-2016, 23:08:27 »

Een andere molactie vind ik ook wel het pakken van de verdubbelaar met een laag bedrag.


Precies. Dat was voor mij het laatste stukje bewijs. Helaas had ik dat zonder de HINT gezien als eerste hintje..
Nu was het het laatste duwtje

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #423 Gepost op: 18-01-2016, 23:14:22 »
Eens Wouterv.
Ik vind het ook geen slechte mol als hij dat blijkt te zijn. Het "draaiboek" kan hooguit wat tegenvallen, omdat je iets anders verwacht. Maar ik heb er zelf geen problemen mee tot nu toe.
De hints zijn super gevonden, echte speurders worden gewoon te bedreven hierin ;-) Maar ik, als gewone kijker, die hier meeleest, had ze zelf niet gevonden hoor   ::schaam:: En ik vind het toch wel enkele mooie hints:
- de volgorde vh voorstellen vd kandidaten aan de mol door Art
- m1285
- de laatste woorden bij het oude klooster
En nog wat meer (kleinere) dingetjes..
Dat er in den beginne veel geld wordt verdiend door klaas is goed te verklaren door de aanwijzing op het geld. Kandidaten moeten wel de mogelijkheid krijgen om dit op het spoor te komen.

Een andere molactie vind ik ook wel het pakken van de verdubbelaar met een laag bedrag.


M1285?

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #424 Gepost op: 18-01-2016, 23:15:51 »
M1285?

Treinstel van de metro waarin Klaas en Art stonden

1+2+8+5=16
M16= Mol 16
Klaas staat in beeld.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #425 Gepost op: 19-01-2016, 18:00:35 »
Dat is dan toeval, want het vervoersbedrijf zet echt niet op verzoek bepaalde metrotreinstellen in.  >:D
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Pippi

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #426 Gepost op: 19-01-2016, 18:13:32 »
Dat is dan toeval, want het vervoersbedrijf zet echt niet op verzoek bepaalde metrotreinstellen in.  >:D

Dat denk ik ook niet, maar het is volgens mij een koud kunstje voor de montage om het gewenste nummer erin te monteren.

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #427 Gepost op: 19-01-2016, 18:59:58 »
Klaas is voor mij dus absoluut niet de mol. Hij heeft veel geld binnen gehaald of een bijdrage geleverd aan het binnen halen daarvan. Daarnaast vind ik hem vaak oprecht verbaasd, nerveus. Ik moet bij hem erg denken aan Jan Willem Roodbeen.

Daarnaast terugkomend op "Mol cf Klaas". Volgens Wikipedia: "in biologische naamgeving kan cf geplaatst worden tussen het geslacht en de soortaanduiding om aan te geven dat de exacte soort niet met zekerheid vastgesteld kan worden. Bijvoorbeeld als bij een waarneming van een soort niet alle eigenschappen zichtbaar zijn die nodig zijn voor een exacte, eenduidige vaststelling. Het gebruik van cf drukt dus een mogelijke identiteit uit."

Met andere woorden; als ik die "Klaas hint" vergelijk met bovengenoemde tekst is Klaas overduidelijk een hulpmol (in mijn ogen dan). Ook in combinatie met de woorden Contra en Focus zie ik het als een hint dat Klaas niet de mol is, dat je je niet op hem moet focussen, maar op een ander.

Offline KeyW

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #428 Gepost op: 19-01-2016, 21:04:03 »
Dat denk ik ook niet, maar het is volgens mij een koud kunstje voor de montage om het gewenste nummer erin te monteren.

Ons als molloten zou dat echt wel opvallen.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #429 Gepost op: 19-01-2016, 23:29:57 »
Klaas is voor mij dus absoluut niet de mol. Hij heeft veel geld binnen gehaald of een bijdrage geleverd aan het binnen halen daarvan. Daarnaast vind ik hem vaak oprecht verbaasd, nerveus. Ik moet bij hem erg denken aan Jan Willem Roodbeen.

Grappig dat je dat zegt: beiden wonen in Veenendaal.   ::rofl::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Sator

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #430 Gepost op: 20-01-2016, 04:37:39 »
Een andere molactie vind ik ook wel het pakken van de verdubbelaar met een laag bedrag.

Lijkt op het eerste gezicht zo, maar vind ik niet. Vergeet niet dat Taeke het briefje van 500€ krijgt en Annemieke 200€ (allebei hebben ze een goede fysieke conditie). Dan heb je nog 800€ voor de overige 7 kandidaten, net iets meer dan 100€ gemiddeld per persoon.

Het is dus niet zo dat Klaas een uitzonderlijk laag bedrag heeft, er zijn slechts twee mensen die erbovenuit steken. Aangezien er vier verdubbelaars zijn, is het dus relatief gezien vrij onmols om met een gemiddeld bedrag voor een verdubbelaar te gaan en die dan ook nog te verzilveren.

Offline witte raaf

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #431 Gepost op: 20-01-2016, 06:59:20 »
Ik zie bij de geld opdracht veel meer als mol actie dat hij annemieke eerst alleen laat lopen, zodat ze alle lasars op haar krijgt, kijk de beelden maar eens er krioelen drie lasar puntjes om haar heen.

Een natuurlijk moet de mol af en toe geld verdienen, anders word follow de money te makkelijk.

Zonder verdubbelaar met een gelijk verdeeld bedrag had ieder 166 binnen gebracht. 1500/9 dan vind ik 200 met verdubbelaar, verdubbellaar weggepakt voor iemand met meer geld, niet onmols
« Laatst bewerkt op: 20-01-2016, 07:05:56 door witte raaf »

Offline CdeMol

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #432 Gepost op: 20-01-2016, 11:42:18 »
Lieve mede-molloten,

Ik vind klaas ook ontzettend verdacht, en er zijn veel hints die zijn kant op lijken te wijzen. Maar ik zit toch ergens mee en dat wil ik graag aan jullie voorleggen (misschien is het al gezegd, sorey in dat geval, ik heb niet alle 22 pagina's gelezen):

Bij de allereerste opdracht, de metro opdracht, had klaas toch als mol moeten zeggen dat de opdracht wel zou slagen? Uiteraard gaat er bij zo'n chaos opdracht wel eens iets mis. Maar hij had met zijn puppy ogen best overtuigend kunnen redeneren dat hij zo'n vertrouwen had in de groep en dat hij dacht dat het wel te doen was of dat hij niet wist welke opdrachten ze zouden krijgen. Vertrouwen winnen is belangrijk als mol maar 1000 euro daarvoor betalen vind ik niet heel logisch. En ik denk ook dat je dat niet doet omdat het er in aflevering 3 seet uit kan. Dat is wel wat vergezocht want uiteindelijk is het dan toch beter om het geld er al in eerste instantie niet in te krijgen.

Vandaar mijn twijfel, ik ben heel benieuwd wat jullie hier over denken.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #433 Gepost op: 20-01-2016, 11:45:01 »


Bij de allereerste opdracht, de metro opdracht, had klaas toch als mol moeten zeggen dat de opdracht wel zou slagen? Uiteraard gaat er bij zo'n chaos opdracht wel eens iets mis. Maar hij had met zijn puppy ogen best overtuigend kunnen redeneren dat hij zo'n vertrouwen had in de groep en dat hij dacht dat het wel te doen was of dat hij niet wist welke opdrachten ze zouden krijgen.

Dit is het enige puntje tot nu toe waardoor ik toch stiekem blijf hopen dat hij het niet is.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #434 Gepost op: 20-01-2016, 11:49:26 »
Dat is wel wat vergezocht want uiteindelijk is het dan toch beter om het geld er al in eerste instantie niet in te krijgen.

Vandaar mijn twijfel, ik ben heel benieuwd wat jullie hier over denken.
Lo verwoordt dit goed met deze post:

Ik herhaal het nog maar even maar die 1000 had grote speltechnische betekenis! Stel je je eens voor dat er in de eerste dagen helemaal niks verdiend was, of dan eens 250 wat niet te verdelen is onder 10 OF er allang een penningmeester gekozen was.  Dan gaat de hele molgeldhint niet door!

De enige safe manier is meteen ad hoc patsboem de eerste opdracht, wanneer er nog geen vooroverleg is geweest tussen de kandidaten, aan elke kandidaat 100 euro te geven. Elke andere variant heeft het risico dat het geld direct in de beurs van 1 kandidaat gaat. De rest ontnemend dat geld nu eens heel zorgvuldig te bestuderen.

Nee, dit was echt een 'moetje', deze 1000 in de pot. Klaas moest gewoon van Art. En voor de rest heeft Klaas inderdaad veel en veel minder ingebracht dan Taeke. Taeke die helemaal geen moetjes had ook. Alleen Rop kan nog een beetje wedijveren met Klaas bij follow the money.

Ik vind het, net als veel anderen, het spel een beetje te veel manipuleren, want de mol wordt bewust in die positie gezet door de productie. Samen met de overdreven nadruk op het feit dat de mol ook wel eens geld verdient (dit is het enige tot nu toe wat echt in handen van de productie is geweest, de rest van het geld verdienen heeft Klaas zelf en/of de groep ook nog invloed op) en de opzichtige knipoog van Art naar Klaas in het openingsfragment kan ik er eigenlijk echt niet meer om heen. En dan zijn er nog een paar hints...

Ik verwacht dat we een heel andere Klaas gaan zien vanaf nu.
« Laatst bewerkt op: 20-01-2016, 11:59:01 door molton »
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline CdeMol

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #435 Gepost op: 20-01-2016, 11:57:54 »
Lo verwoordt dit goed met deze post:


Dankjewel!

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #436 Gepost op: 20-01-2016, 12:18:40 »
Het is de definitie van opdracht 1.1 die in feite het resultaat bepaalt, niet de positie van de Mol. De Klaas-hint is eeuwig zonde, want anders was hij de hele reeks door velen afgeschreven geweest bijna enkel alleen maar om vooringenomen misverstanden in het begin.
« Laatst bewerkt op: 20-01-2016, 12:20:41 door Avogadro »

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #437 Gepost op: 20-01-2016, 12:27:08 »
Het is de definitie van opdracht 1.1 die in feite het resultaat bepaalt, niet de positie van de Mol. De Klaas-hint is eeuwig zonde, want anders was hij de hele reeks door velen afgeschreven geweest bijna enkel alleen maar om vooringenomen misverstanden in het begin.

Hoezo? Een naïeve kandidaat had kunnen voorspellen dat de opdracht wél zou slagen -> geen 1000 euro in de pot.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #438 Gepost op: 20-01-2016, 12:36:14 »
Een naïeve kandidaat had kunnen voorspellen dat de opdracht wél zou slagen

Een normale kandidaat die het concept WIDM een beetje kent, had naar mijn bescheiden inschatting hetzelfde voorspeld als Klaas. Ik zou dat als kandidaat doen, ik zou dat als mol ook doen.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #439 Gepost op: 20-01-2016, 12:39:19 »
Vergeet niet dat het de opdracht was met de laagste eindwaarde. De opdrachten daarna gingen allemaal om grotere bedragen. Dus àls er een opdracht was om vertrouwen te winnen en de pot een beetje te spekken (met het oog op de macht over de test), dan was het deze.