Ik ben er ondertussen ook echt zeker van dat Klaas de mol is. In eerste instantie dacht ik dat er misschien elke aflevering een grote hint zou zitten die zou wijzen naar een kandidaat. Als je alle grote hints hebt opgelost, blijft de mol over. Maar van dat idee ben ik vrij snel afgestapt. Er los van dat het fantastisch zou zijn als de KLAAS-hint er alleen is om zand in de ogen te strooien, is het vooral hopen tegen beter weten in. Want wat als een van de kandidaten alle zinnen tijdens de oud-mollen opdracht had opgeschreven, en had ontdekt dat de laatste letters samen K-L-A-A-S vormden, dan zou hij/zij wel heel erg zuur zijn als dit een nephint zou blijken. Dat geloof ik ook echt niet. Het spel zou je helpen dichter bij de mol te komen, dus als een van de kandidaten het raadsel (zeer kleine kans, weet ik..) zou hebben opgelost, had hij/zij gewoon de mol ontmaskerd.
Daarnaast de 1e opdracht, dat is gewoon te toevallig.
Wel baal ik ervan, dit is natuurlijk niet wat je hoopt aan het begin van een seizoen. Ik vind sowieso dat de hints/misleidingen/mollende kandidaten/kandidaatse molstreken etc, veel van de charme afhalen. Elke aflevering zijn er per speler wel 4 hints te bedenken. Elke kandidaat weet ondertussen dat je vooral niet te goed je best moet doen, en de mol speelt eigenlijk helemaal hetzelfde. Het verschil is vaak dat de mol door voorkennis of goede posities extra geld uit de pot kan houden. Ik heb de laatste seizoenen een beetje het gevoel dat de ontwikkeling stagneert. Alle spelers doen ongeveer hetzelfde en de regie monteert er wat leuks van. De laatste aflevering zie je een paar laffe molstreken (niet anders dan de molstreken die de kandidaten 'per ongeluk' deden) en dat is het dan. Elk jaar gooien ze er een nieuw waardevoorwerp bij (joker, vrijstelling, topito, zwarte vrijstelling, pak-af), meestal om de pot leeg te trekken. Ik raak er niet enthousiast van in elk geval. Ik zou graag weer wat meer terug willen naar de oorsprong. Laat de mol maar echt werken voor zijn rol, en laat het lonen wanneer je als kandidaat voor het geld gaat. Nu is het vaak veel gunstiger om een joker te pakken en daarmee 500 euro uit de pot te halen of zo. Dat maakt het wel erg makkelijk voor de mol.
Maar goed, ik kijk gewoon met veel plezier naar de opdrachten en de kandidaten. Vind het gewoon tijd voor wat verandering