Auteur Topic: [DE MOL] Klaas van Kruistum  (gelezen 417665 keer)

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #460 Gepost op: 22-01-2016, 17:25:55 »
Er wordt her en der veel gesproken over Art die De Mol spreekt aan het begin van de 1e aflevering. Ook wordt er gespeculeerd over het silhouet en het kapsel (van Klaas?) van de veronderstelde Mol. Misschien heb ik iets gemist maar het kan toch ook een (vermomde?) programmamedewerker zijn waarmee Art praat? Misschien is het wel zo dat als je te veel focust op Klaas het spel achter je rug ongemerkt verandert. :o
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #461 Gepost op: 22-01-2016, 17:36:43 »
Er wordt her en der veel gesproken over Art die De Mol spreekt aan het begin van de 1e aflevering. Ook wordt er gespeculeerd over het silhouet en het kapsel (van Klaas?) van de veronderstelde Mol. Misschien heb ik iets gemist maar het kan toch ook een (vermomde?) programmamedewerker zijn waarmee Art praat? Misschien is het wel zo dat als je te veel focust op Klaas het spel achter je rug ongemerkt verandert. :o
't Zou een beetje flauw zijn :P In aflevering 10 hoop toch wel een shot te vak Klaas de Mol bij de briefing.  Maar inderdaad, voor de zekerheid kunnen ze voor het shot een stand-in hebben geplaatst.
...óf niet!

Offline jokeJD

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #462 Gepost op: 22-01-2016, 18:53:42 »
Ondanks alles vind ik het toch heel mooi om hier te merken dat de ware molloten mensen zijn die wekenlang elke steen ondersteboven keren, speuren, zoeken en graven naar iets wat ze helemaal niet willen vinden. Daar zit toch ook charme in mensen ;)

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #463 Gepost op: 22-01-2016, 20:04:27 »
Ondanks alles vind ik het toch heel mooi om hier te merken dat de ware molloten mensen zijn die wekenlang elke steen ondersteboven keren, speuren, zoeken en graven naar iets wat ze helemaal niet willen vinden. Daar zit toch ook charme in mensen ;)
Het is wel fijn om het te vinden, maar niet al in de tweede aflevering en ook niet met zo'n simpele hint.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Bruun

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #464 Gepost op: 22-01-2016, 23:04:14 »
Wat ik bedacht is dat Art in de leader zei dat follow the money maar op 1 persoon van toepassing  kan zijn: de Mol (hij refereert hier ook expliciet aan in het Molboekje). Dat kan op de achterkant van het geld slaan, maar misschien veel simpeler nog op het feit dat Klaas waarschijnlijk gedurende de hele reeks penningmeester is; volg de penningmeester en je weet wie de Mol is..

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #465 Gepost op: 22-01-2016, 23:10:46 »
Tja, het lijkt er op dat de productie het flink verkloot heeft dit jaar OF dat ze werkelijk geniaal zijn en dan hebben ze ons allemaal flink bij de neus genomen.
Ik ben naarstig op zoek naar hints naar anderen, zodat Klaas maar niet de Mol zal blijken te zijn...
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline hetoord

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kleurenblind? Ik?
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #466 Gepost op: 22-01-2016, 23:14:35 »
't Zou een beetje flauw zijn :P In aflevering 10 hoop toch wel een shot te vak Klaas de Mol bij de briefing.  Maar inderdaad, voor de zekerheid kunnen ze voor het shot een stand-in hebben geplaatst.

Ik hoop op een bekendmaking als die in seizoen 11, die vind ik nog steeds erg mooi gedaan. En dan eindigen met een shot wat van Art naar de mol draait. Hoop absoluut niet op een herhaling van de ontknoping in seizoen 13 maar dan met de klooster-hint ::niet-ok::

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #467 Gepost op: 22-01-2016, 23:16:10 »
Fris mijn geheugen eens op als je wilt: hoe was dat ook alweer bij seizoen 11?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #468 Gepost op: 22-01-2016, 23:18:54 »
Fris mijn geheugen eens op als je wilt: hoe was dat ook alweer bij seizoen 11?

Patrick Stoof met een pruik en een bril op achterin de bus waar de eerste opdracht plaats vond.

Gelijkaardig aan de ontknoping vorig jaar waar Margriet bekend werd gemaakt door haar te laten zien terwijl ze de eerste opdrachtjes op de bedden legt.

Offline Joey94

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #469 Gepost op: 22-01-2016, 23:27:20 »
Hij is de penningmeester, dus zo gek is dat niet? In deze rol kan hij natuurlijk wel goed manipuleren in deze opdracht. ;)

Nee, het is niet gek dat Klaas het geld kreeg van Art. Het is wel gek dat Art Klaas daarna heel snel aanwijst zonder dat hij er iets bij vertelt. Verder met je eens wat betreft mogelijkheden om te manipuleren.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #470 Gepost op: 23-01-2016, 12:40:25 »
toch heel mooi om hier te merken dat de ware molloten mensen zijn die wekenlang elke steen ondersteboven keren, speuren, zoeken en graven naar iets wat ze helemaal niet willen vinden
Ja dat is wel een pracht van een contradictie he ::rofl:: ::jaja::

Nu we hem hebben zitten we te soppen. Nou ja, het is nu gewoon het programma Wie is de afvaller? dus het speuren&gokken kan doorgaan ::regenboog:: ::)
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #471 Gepost op: 23-01-2016, 22:59:31 »
Ik ben er ondertussen ook echt zeker van dat Klaas de mol is. In eerste instantie dacht ik dat er misschien elke aflevering een grote hint zou zitten die zou wijzen naar een kandidaat. Als je alle grote hints hebt opgelost, blijft de mol over. Maar van dat idee ben ik vrij snel afgestapt. Er los van dat het fantastisch zou zijn als de KLAAS-hint er alleen is om zand in de ogen te strooien, is het vooral hopen tegen beter weten in. Want wat als  een van de kandidaten alle zinnen tijdens de oud-mollen opdracht had opgeschreven, en had ontdekt dat de laatste letters samen K-L-A-A-S vormden, dan zou hij/zij wel heel erg zuur zijn als dit een nephint zou blijken. Dat geloof ik ook echt niet. Het spel zou je helpen dichter bij de mol te komen, dus als een van de kandidaten het raadsel (zeer kleine kans, weet ik..) zou hebben opgelost, had hij/zij gewoon de mol ontmaskerd.
Daarnaast de 1e opdracht, dat is gewoon te toevallig.

Wel baal ik ervan, dit is natuurlijk niet wat je hoopt aan het begin van een seizoen. Ik vind sowieso dat de hints/misleidingen/mollende kandidaten/kandidaatse molstreken etc, veel van de charme afhalen. Elke aflevering zijn er per speler wel 4 hints te bedenken. Elke kandidaat weet ondertussen dat je vooral niet te goed je best moet doen, en de mol speelt eigenlijk helemaal hetzelfde. Het verschil is vaak dat de mol door voorkennis of goede posities extra geld uit de pot kan houden. Ik heb de laatste seizoenen een beetje het gevoel dat de ontwikkeling stagneert. Alle spelers doen ongeveer hetzelfde en de regie monteert er wat leuks van. De laatste aflevering zie je een paar laffe molstreken (niet anders dan de molstreken die de kandidaten 'per ongeluk' deden) en dat is het dan. Elk jaar gooien ze er een nieuw waardevoorwerp bij (joker, vrijstelling, topito, zwarte vrijstelling, pak-af), meestal om de pot leeg te trekken. Ik raak er niet enthousiast van in elk geval. Ik zou graag weer wat meer terug willen naar de oorsprong. Laat de mol maar echt werken voor zijn rol, en laat het lonen wanneer je als kandidaat voor het geld gaat. Nu is het vaak veel gunstiger om een joker te pakken en daarmee 500 euro uit de pot te halen of zo. Dat maakt het wel erg makkelijk voor de mol.

Maar goed, ik kijk gewoon met veel plezier naar de opdrachten en de kandidaten. Vind het gewoon tijd voor wat verandering

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #472 Gepost op: 23-01-2016, 23:06:58 »
Tja, ik vrees dat dit de evolutie van het spel is...
Uitdaging: hoe voorkom je dat kandidaten gaan mollen?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #473 Gepost op: 23-01-2016, 23:10:23 »
Tja, ik vrees dat dit de evolutie van het spel is...
Uitdaging: hoe voorkom je dat kandidaten gaan mollen?
Jokers mét geld verdienen? Dan wordt het nog echt een dilemma voor de mollende kandidaat.
...meer van Frits Sissing leren, vooral.
...óf niet!

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #474 Gepost op: 23-01-2016, 23:12:48 »
Uitdaging: hoe voorkom je dat kandidaten gaan mollen?
Kandidaten zorgen eerst dat ze uberhaupt kans hebben om de pot te winnen en gaan dus voor (1) jokers, vrijstellingen, informatie over de mol, etc. (2) verdenkingen van andere kandidaten (dus molgedrag) zodat ze zelf meer kans hebben. Daarnaast wordt het geld dat verdiend kan worden steeds lager. Dit stimuleert kandidaten niet om voor het geld te gaan, zeker vroeg in het spel als de kans om de finale te bereiken nog klein is. Tenslotte, de eer om ver te komen is een belangrijkere reden dan het geld dat te winnen is.
« Laatst bewerkt op: 24-01-2016, 07:35:45 door molton »
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #475 Gepost op: 23-01-2016, 23:15:10 »
Als dit evolutie is.. geef mij dan maar revolutie.  :-X

Enfin: Klaas kan als mol zich kwijten van zijn taak als penningmeester: hij heeft zijn slag geslagen in aflevering 3. Klaas kan zich overboord laten gooien door een duiker de tijd te gunnen dat touwtje te trekken alsof ie op de kermis staat  ::rofl:: Daarbij kan Klaas met gemak veel plus-geld een zeemansgraf geven. Bij de Dagoba imitatie opdracht pakt ie uiteindelijk niks. En bij de raadsels gaat ie de boel lopen opjutten/door de war gooien. Het is dat je niet tegen Ellie op kan, Annemieke en Cecile hem een gunst verleenden maar anders was het wel Marjolein die de hulpmol uithing hier.

Ik zie genoeg potentieel mollengedrag. Maar ik blijf het eens dat de mol èn in de positie brengen opdat er een clou weggegeven kan worden aan elke kandidaat (aflevering 1, opdracht 1...  ::)) en daarbij naar hartenlust tot aflevering 3 (gewoon 1/3e van de show) geld mag hamsteren want dat gaat er toch wel uit echt twee missers van jewelste. Nog los van de hint, hints zijn er om gevonden te worden. Een mol heeft voorkennis, maar je gaat hem niet als productie manouvreren om een clou onder de kandidaten te verspreiden. Of zo makkelijk vertrouwen te gunnen dat ie meteen penningmeester mag zijn.

Is dus geen kritiek op Klaas an sich, maar echt aan de productie. Enfin: kijkt wel een stuk makkelijker nu je na Kees puur op Klaas hoeft te richten  ;D
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #476 Gepost op: 23-01-2016, 23:20:47 »
Tja, ik vrees dat dit de evolutie van het spel is...
Uitdaging: hoe voorkom je dat kandidaten gaan mollen?

In elk geval niet door ze de keuze te geven tussen een vrijstelling en een hap geld uit de pot. Volgens mij is dat helemaal geen uitdaging, maar een bewuste keuze om het makkelijker te maken om de mol onzichtbaar te houden. Immers, als je wil dat kandidaten minder mollen, geef ze dan een joker als ze het meeste geld binnen halen bij een opdracht. Dat geeft het spel een veel beter soort spanning, vind ik.  Zo zijn er veel meer dingen te bedenken.

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #477 Gepost op: 23-01-2016, 23:23:04 »
Tja, ik vrees dat dit de evolutie van het spel is...
Uitdaging: hoe voorkom je dat kandidaten gaan mollen?

De beste manier is natuurlijk om soms het helpen slagen van een opdracht persoonlijk te belonen en niet de keuze te geven tussen geld en persoonlijke beloning (soms zelfs met min geld). Dit is in het verleden ook gebeurd, denk bijvoorbeeld aan Lottie die een vrijstelling verdient door de zangopdracht het best uit te voeren of de opdracht met lazers in Zuid-Afrika en de opdracht rond de ruïne van de tempel in Thailand waar kandidaten die de opdracht helpen jokers kunnen verdienen.

Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #478 Gepost op: 23-01-2016, 23:26:21 »
De beste manier is natuurlijk om soms het helpen slagen van een opdracht persoonlijk te belonen en niet de keuze te geven tussen geld en persoonlijke beloning (soms zelfs met min geld). Dit is in het verleden ook gebeurd, denk bijvoorbeeld aan Lottie die een vrijstelling verdient door de zangopdracht het best uit te voeren of de opdracht met lazers in Zuid-Afrika en de opdracht rond de ruïne van de tempel in Thailand waar kandidaten die de opdracht helpen jokers kunnen verdienen.

Dit inderdaad. Je kunt spelers die veel geld verdienen juist belonen met jokers/vrijstellingen, ipv ze te laten kiezen tussen geld (of mingeld) en jokers. Dan lok je molgedrag uit en maak je het jezelf als productie wel erg makkelijk.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #479 Gepost op: 23-01-2016, 23:27:26 »
Vorig jaar kon je nog 5 jokers uit een mandje pakken. Gratis. Nu moet je 500 euro betalen voor 3 jokers.

Ik ben het dus met voorgaande posters eens dat men jokers en vrijstellingen moet gaan inzetten als beloningsmiddel i.p.v. koopwaar.