Ik zat eerst op Klaas. Maar vanwege het feit dat heel Nederland hem verdenkt ben ik uit die tunnel gestapt en ben ik in die van Tim gesprongen. Nu zie ik dit en raak ik verward ojee.
Ik houd me nog vast aan Tim though.
Echt onnodig, Klaas is echt zeker de Mol, ik zou daar niet meer over twijfelen. Taeke zou er echt al lang uit zijn gevlogen als Tim de Mol was. Taeke en Tim weten allebei dat Klaas de mol is, en zitten elke aflevering zo opzichtig te ouwehoeren dat ze misschien Molacties uithalen, maar alleen om anderen misschien te laten twijfelen.
Om effectief te kunnen verhullen dat je de mol bent, zul je - zeker als de kandidatengroep steeds kleiner wordt - wel een bondje moeten aangaan. Anders kun je het wel vergeten om niet ontdekt te worden. Maar het lijkt me sowieso bijna onmogelijk om als mol halverwege het spel te zorgen dat niet iedereen je door heeft. Probleem met een bondje met de mol is dat de mol de kandidaat met wie hij een bondje heeft op andere verdachten zal proberen te zetten, waardoor deze kandidaat het eerst zal afvallen (daarom vallen kamergenoten van de mol ook vaker dan gemiddeld af). Gegeven dat kandidaten doorgaan op basis van hun kennis van de mol, bijna onmogelijk voor de mol om meer dan de helft van het spel onontdekt te blijven. Ik blijf dit de grootste zwakte van het spel vinden.
Dit valt denk ik wel mee in de praktijk. Als kandidaat die denkt te weten wie de mol is, zou ik namelijk mijn kamergenoten en degene met wie ik een bondje heb óók proberen te misleiden, net als de Mol doet. Sterker, ik zou mezelf verdacht proberen te maken, om te zorgen dat mijn kamergenoot mij verdenkt en eruit vliegt. Ik denk vooral dat mensen in bondjes elkaar automatisch gaan vertrouwen. Je sluit immers een verbond met iemand die je denkt te kunnen vertrouwen. Als dat de Mol is, dan ben jij de Sjaak.