http://www.nu.nl/media/4226700/geheime-aanwijzing-grootste-fout-carriere-regisseur-mol.html
Lees er meer over in het artikel van het AD:
Regisseur WIDM: Mol-aanwijzing grootste fout uit carrière.
Regisseur WIDM: Mol-aanwijzing grootste fout uit carrière
De makers van Wie is de Mol? erkennen dat ze 'een grote fout' hebben gemaakt. Rick McCullough, regisseur, dacht zelfs aan ontslag. De makers bekijken hoe ze met de verborgen hints over de identiteit van de Mol moeten omgaan. Een oud-eindredacteur: 'Ik roep al jaren dat ze moeten stoppen met die geheime aanwijzingen.'
Het gaat allemaal om de inmiddels veelbesproken kloosteropdracht in aflevering 2. Die had de titel 'Het Laatste Woord... Letterlijk'. Oud-Mollen als Susan Visser en Kees Tol gaven hierin cryptische aanwijzingen in een oud klooster. Wie de laatste letters van hun laatste woorden - 'molboek', 'oordeel', 'legenda', 'contra' en 'focus' - achter elkaar zette, las 'Klaas'. Veel Molloten waren zeker van hun zaak vanwege de geforceerde aanpassing van het woord 'molboekje' in 'molboek'. Daardoor was het voor veel kijkers al na die tweede aflevering zo klaar als een klontje dat Klaas van Kruistum de bedrieger was. De KRO-NCRV-presentator, die afgelopen zaterdag officieel uit de kast kwam als mol in een grootse finale in het Vondelpark, uitte maandag forse kritiek op de makers in deze krant.
PineutRegisseur Rick McCullough kan niet anders dan hem gelijk geven. ,,Ik beschouw dit als de grootste fout uit mijn carrière,'' zegt de openhartige McCullough. ,,Ik dacht er mee weg te kunnen komen, maar als één Molloot het doorheeft en het gaat vervolgens rond op sociale media, ben je de pineut. Ik ben er ziek van en heb er zelfs aan gedacht om te stoppen.
,,Dit heeft de serie meer kwaad gedaan dan Klaas als Mol. Het straalt niet op hem af, maar op mij. Klaas was een fantastische Mol. Maar het is gebeurd, van je fouten kan je leren. Ik wil door, ook als een revanche op mezelf.''
De Mol-maker benadrukt dat hij de lat voor de kijker niet verlaagde, omdat het programma nu op de familie-zaterdagavond werd uitgezonden.
OnderschattenOok Anton Jongstra, die tot 2015 actief was als eindredacteur van Wie is de Mol? en na 14 jaar besloot om aan andere programma's te werken, verbaasde zich over de 'kloosteropdracht'. ,,Ik snap niet hoe ze dit zo hebben kunnen onderschatten. In seizoen 7 maakten we dezelfde fout met Inge Ipenburg, die met handgebaren seinde dat ze de Mol was. Dit werd opgemerkt in aflevering 8. De 'kloosteropdracht' was al in aflevering 2.''
In Wie is de Mol? probeert één kandidaat in het geniep een serie opdrachten te laten mislukken en de geldpot zo leeg mogelijk te houden. Het is aan de tv-kijker om te ontdekken welke kandidaat zich het meest verdacht gedraagt. Daarnaast verstoppen de makers nog verschillende aanwijzingen in het programma.
HintsEnkele fanatieke Molloten kijken alle afleveringen verschillende keren om deze hints uit het programma te vissen. De 'kloosteropdracht' in combinatie met de titel van de aflevering is daar een voorbeeld van, net als het door de makers verspreide bericht dat de omgedraaide Mol-bankbiljetten samen het gezicht van de Mol vormen.
,,Ik roep al jaren dat ze moeten stoppen met die geheime aanwijzingen,'' zegt Jongstra. Het is voor veel mensen dé manier geworden om de Mol te vinden, terwijl je de Mol moet zien te ontdekken door wat hij of zij aan verdachte acties binnen de opdrachten doet.''
DiscussieRegisseur McCullough laat weten dat de geheime aanwijzingen onderdeel blijven van het programma. ,,Die aanwijzingen blijven, maar hoe we dat in het vervolg doen, weten we nog niet. Daarover gaan we nu in discussie.''
Een woordvoerster van AVROTROS wil niet spreken van 'een fout'.
,,Voorheen werd het speurwerk van de Wie is de Mol?-fans vooral gedeeld op het WIDM-forum online, maar door de groeiende populariteit van het programma en de enorme opkomst van social media zijn alle verdenkingen al snel overal terug te lezen. Dat maakt Wie is de Mol? natuurlijk ook zo leuk en houdt ons scherp. Dat deze aanwijzing al zo snel aan het licht kwam, was natuurlijk even schrikken, maar het bewijst de enorme betrokkenheid van de kijkers. Er is absoluut geen sprake van een 'fout', maar vooral van ernstig goed speurwerk van de Molloten. En het blijft lastig; als de hints te moeilijk zijn dan vinden de kijkers het te ver gezocht, is het te makkelijk dan vinden de kijkers dat teleurstellend.''