Ik heb eventjes een transcript gemaakt van het stuk waarin Art de mol verteld over De Dominicaanse Republiek, omdat ik dat zo'n vreemd stuk vond. NOrmaal laten ze mooie sfeerplaatjes zien en vertellen ter plekke in de afleveringen waar ze naartoe gaan. Zou dit zijn voor de nieuwe kijkers om ze te trekken?
Goedemorgen. Onze eerste en ook meteen onze laatste ontmoeting voor de finale. ’t Is de bedoeling dat jij de best voorbereide mol aller tijden bent na vandaag. Ik ga je zoveel mogelijk ins en outs vertellen over het spel, de kandidaten en stel vooral alle vragen die je hebt, want na vandaag kunnen wij natuurlijk geen 1-op-1 contact meer hebben tot het spel voorbij is.
Oké, om te beginnen: Waar gaan we naartoe?
We gaan naar een eiland vol tegenstellingen; een carribisch paradijs. De Dominicaanse Republiek. Dat wordt jouw speelveld. Tijdens onze reis bezoeken we veel verschillende gebieden. Eerst de hoofdstad: Santo Domingo. Het oude koloniale centrum is grotendeels bewaard gebleven door de eeuwen heen. Veel gebouwen die staan er nog uit de tijd van Columbus.
Naar het Zuid-Westen ligt Baní met uitgestrekte zoutvelden en prachtige duinen aan de carribische kust. Ook Santiago (de los Caballeros) is de tweede grootste stad van het land en Puerto Plata – da’s een mooie kustplaats – veel bezienswaardigheden liggen op onze route. We gaan naar Samaná, da’s misschien wel het mooiste gebied van het eiland. Parelwitte stranden, palmbomen tot zover het oog reikt, kleurrijke dorpen. Hier ligt ook Los Haitises, daar woonden vroeger de Taino indianen. We gaan van de ene betoverende plek naar de andere. En we ontmoeten een kleurrijke bevolking.
Een ideale arena voor jou als mol. Ik zou zeggen: verdiep je in het land. Het levert je enorme voordelen op.
Ik vind vooral de verwoording van sommige dingen merkwaardig.
"Een eiland vol tegenstellingen" Waar slaat dit op?
"Speelveld" "arena"
Waarom zegt Art dat Santiago OOK de tweede grootste stad is? Die zin is heel onlogisch.
"kleurrijke bevolking" Bedoelt Art hier veelzijdig mee? Of huidskleur? Of iets compleet anders?
Misschien zit er wel niets in, maar ik vond het de moeite waard om het toch even op te schrijven. Misschien heeft iemand er later nog wat aan.