Auteur Topic: Aflevering 1 - wijsmaken  (gelezen 130399 keer)

Offline vlees

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #160 Gepost op: 3-01-2016, 23:16:43 »
"follow the moneys"? Zou er een reden zijn dat hij het zo zegt? Doet me denken aan "Jung-is".
Viel mij ook op. Dacht eerder aan gebrek aan Engelskunde.

Offline Rikkeltje

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #161 Gepost op: 4-01-2016, 01:02:04 »
Ik misde helaas wel de lobby naar het fout invullen van de test van de middelste kandidaten.
De middelste kandidaten kunnen hun positie gebruiken om de andere kandidaten door te spelen.
Ik neem aan dat daarover wel gesproken/onderhandeld is tussen de kandidaten? Had dit graag gezien...

Verder top 1ste aflevering.

Ja, dat viel me ook op. Als ze dat niet gedaan hebben is het echt een gemiste kans van de andere kandidaten. Deze keer zonder consequenties...

Offline Blieb2013

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #162 Gepost op: 4-01-2016, 12:31:59 »
In het gesprek van Art met de Mol vallen mij een aantal dingen op.

1. Dat het veel over "spel" gaat. Ik denk dan aan hockeyspeler Taeke of muzikant Remy. Ook als je denkt aan "het spel verandert achter je rug" past dat bij Taeke (op het veld) en Remy (orkest achter zich).

2. Art tikt een aantal keer bij verschillende kandidaten met zijn vingers of legt 4 of 5 vingers op een dossiermap van een kandidaat. Ook tikt hij met het stapeltje dossiers 2 keer op tafel, daarna nog eens met zijn vinger. Kan iemand eens meekijken of hier een hint in zit? Misschien een afvallershint? Dit kan immers achteraf zijn opgenomen.

3. Kijk dan ook even naar het camerawerk. Dat verandert bij de laatste twee kandidaten die besproken worden, volgens mij Taeke en Klaas. Dat is Art in close up te zien. Daarvoor steeds verder af waarbij de camera naar rechts en naar links draait. Ik vraag me af of het iets zou kunnen betekenen.


Offline loetjef

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #163 Gepost op: 4-01-2016, 12:55:33 »
2. Art tikt een aantal keer bij verschillende kandidaten met zijn vingers of legt 4 of 5 vingers op een dossiermap van een kandidaat. Ook tikt hij met het stapeltje dossiers 2 keer op tafel, daarna nog eens met zijn vinger. Kan iemand eens meekijken of hier een hint in zit? Misschien een afvallershint? Dit kan immers achteraf zijn opgenomen.
Het was mij ook opgevallen dat hij steeds de laatste weer onderop legt (logisch, gewoon de volgorde behouden), maar zodra hij de laatste map bij de mannen onderop heeft gelegd, haalt hij de bovenste eraf, terwijl hij de dossiers weglegt. Dit zou dus het eerste dossier van de mannen moeten zijn, en dat is Klaas.

3. Kijk dan ook even naar het camerawerk. Dat verandert bij de laatste twee kandidaten die besproken worden, volgens mij Taeke en Klaas. Dat is Art in close up te zien. Daarvoor steeds verder af waarbij de camera naar rechts en naar links draait. Ik vraag me af of het iets zou kunnen betekenen.

En de laatste twee zijn Taeke en daarna Tim :)

Offline molfan86

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #164 Gepost op: 4-01-2016, 13:29:02 »
Valt het jullie ook op dat Art het regelmatig heeft over dieren? Soms heel letterlijk, soms noemt hij bepaalde eigenschappen waarbij je aan een dier kunt denken. Misschien iets om in de gaten te houden? Of denk ik te ver?

Offline molsprdr

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #165 Gepost op: 4-01-2016, 13:40:18 »
Viel mij ook op. Dacht eerder aan gebrek aan Engelskunde.

Volgens mij zegt Art "Follow the money's", als in "Follow the money IS..."
Het klinkt alleen een beetje raar.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #166 Gepost op: 4-01-2016, 14:16:35 »
Valt het jullie ook op dat Art het regelmatig heeft over dieren? Soms heel letterlijk, soms noemt hij bepaalde eigenschappen waarbij je aan een dier kunt denken. Misschien iets om in de gaten te houden? Of denk ik te ver?

Hint naar
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Rob Rop? ;D

Offline Rock23

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #167 Gepost op: 4-01-2016, 14:22:16 »
Leuke start zo deze one-man-show van Art  ::ok::

Grappig dat hij de 'kandidaten' aan de mol ging voorstellen, waarbij hij dus ook de mol aan zichzelf voorstelde. Wat mij hierbij opviel was dat in alle filmpjes de kandidaten als zichzelf te zien waren, behalve Rop. Rop lieten ze namelijk zien in een (film)rol , vermomd dus met een of ander gek brilletje op  8) Hint naar Rop?

Daarnaast viel het mij ook op dat Art zei dat hij de mol pas weer in de finale zou spreken. Als we dit letterlijk nemen, kan Klaas worden afgestreept. Ik ga dit zeker in de gaten houden.

Verder heeft Remy natuurlijk de perfecte naam voor een mol..  ;D

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #168 Gepost op: 4-01-2016, 14:25:02 »
Wat mij hierbij opviel was dat in alle filmpjes de kandidaten als zichzelf te zien waren, behalve Rop. Rop lieten ze namelijk zien in een (film)rol , vermomd dus met een of ander gek brilletje op  8) Hint naar Rop?

Marjolein was ook in een rol te zien.

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #169 Gepost op: 4-01-2016, 14:47:47 »

Daarnaast viel het mij ook op dat Art zei dat hij de mol pas weer in de finale zou spreken. Als we dit letterlijk nemen, kan Klaas worden afgestreept. Ik ga dit zeker in de gaten houden.

Ik denk eerder dat Art bedoeld: ik spreek je als mol pas in de finale.
Nu zijn het allemaal kandidaten ook de mol. Dus vb. mol klaas spreekt hij pas in de finale.
Kandidaat Klaas kan hij nu gewoon aanspreken.
klaar voor de strijd

Offline Tomahawk9

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #170 Gepost op: 4-01-2016, 17:36:21 »
Ik heb echt het idee dat er iets te vinden is in de speech van Art aan het begin.

Het beste wat ik nu heb (waarschijnlijk niks maar ja we zijn toch molloten  ::))

Art zegt "en dat brengt me bij je tegenstanders", dan is er even stilte en voordat hij weer iets zegt komen de namen van alle vrouwelijke kandidaten scherp in beeld... betekent dit dat de mol een man is?

Offline Tomahawk9

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #171 Gepost op: 4-01-2016, 17:49:16 »
Heb ik er nog eentje, al is die misschien een beetje vergezocht.

Voordat Art alle kandidaten voorstelt, zegt hij "ik noem ze even en vertel ook wat ze waarschijnlijk over jou weten"

dan zegt hij bij elk verhaal wel hij/zij/ze/ie om aan die persoon te refereren, behalve bij Remy. Daar zegt Art:

"Remy van Kesteren. Heer en meester van het concertpodium. Is een briljant harpist. Remy lijkt op het eerste oog goedgelovig, zachtaardig maar is uitermate gedreven. Is een wolf in schaapskleren."

Laat Art hier expres het woordje hij weg omdat Art tegen Remy aan het praten is?

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #172 Gepost op: 4-01-2016, 17:54:19 »
Is een wolf in schaapskleren."
Nou met name die zin vind ik dan erg interessant...  ::vergroot::

Offline rooz33

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Promise me... Believe me... Mole me!
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #173 Gepost op: 4-01-2016, 18:34:12 »
Ik heb eventjes een transcript gemaakt van het stuk waarin Art de mol verteld over De Dominicaanse Republiek, omdat ik dat zo'n vreemd stuk vond. NOrmaal laten ze mooie sfeerplaatjes zien en vertellen ter plekke in de afleveringen waar ze naartoe gaan. Zou dit zijn voor de nieuwe kijkers om ze te trekken?


Goedemorgen. Onze eerste en ook meteen onze laatste ontmoeting voor de finale. ’t Is de bedoeling dat jij de best voorbereide mol aller tijden bent na vandaag. Ik ga je zoveel mogelijk ins en outs vertellen over het spel, de kandidaten en stel vooral alle vragen die je hebt, want na vandaag kunnen wij natuurlijk geen 1-op-1 contact meer hebben tot het spel voorbij is.
Oké, om te beginnen: Waar gaan we naartoe?
We gaan naar een eiland vol tegenstellingen; een carribisch paradijs. De Dominicaanse Republiek. Dat wordt jouw speelveld. Tijdens onze reis bezoeken we veel verschillende gebieden. Eerst de hoofdstad: Santo Domingo. Het oude koloniale centrum is grotendeels bewaard gebleven door de eeuwen heen. Veel gebouwen die staan er nog uit de tijd van Columbus.
Naar het Zuid-Westen ligt Baní met uitgestrekte zoutvelden en prachtige duinen aan de carribische kust. Ook Santiago (de los Caballeros) is de tweede grootste stad van het land en Puerto Plata – da’s een mooie kustplaats – veel bezienswaardigheden liggen op onze route. We gaan naar Samaná, da’s misschien wel het mooiste gebied van het eiland. Parelwitte stranden, palmbomen tot zover het oog reikt, kleurrijke dorpen. Hier ligt ook Los Haitises, daar woonden vroeger de Taino indianen. We gaan van de ene betoverende plek naar de andere. En we ontmoeten een kleurrijke bevolking.
Een ideale arena voor jou als mol. Ik zou zeggen: verdiep je in het land. Het levert je enorme voordelen op.


Ik vind vooral de verwoording van sommige dingen merkwaardig.
"Een eiland vol tegenstellingen" Waar slaat dit op?
"Speelveld" "arena"
Waarom zegt Art dat Santiago OOK de tweede grootste stad is? Die zin is heel onlogisch.
"kleurrijke bevolking" Bedoelt Art hier veelzijdig mee? Of huidskleur? Of iets compleet anders?

Misschien zit er wel niets in, maar ik vond het de moeite waard om het toch even op te schrijven. Misschien heeft iemand er later nog wat aan.
~Mol

Offline debbiegoudveld

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #174 Gepost op: 4-01-2016, 18:39:38 »
De volledige transcriptie van het intro door Art.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #175 Gepost op: 4-01-2016, 18:42:55 »
"Een eiland vol tegenstellingen" Waar slaat dit op?

Dat denk ik bij Arts teksten vaker. Vorig jaar had ie het nog over "de betrouwbare echtgenote die er achter komt dat de man voor wie ze altijd stond een hele andere rol speelt dan zij altijd dacht?" Ging over het verbond tussen Marlijn en Rik. ::)

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #176 Gepost op: 4-01-2016, 19:02:01 »
Toch..."speelveld" en "arena" zijn benamingen voor plekken waar sport bedreven wordt, dat doet dan toch weer aan Taeke denken.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #177 Gepost op: 4-01-2016, 19:06:23 »
Ik vond het ook opmerkelijk! Wordt er misschien bedoeld dat wij ons moeten verdiepen in het land en zo meer te weten komen over de mol? Staan er al aanwijzingen in deze beschrijving? Ik durf en wil dit soort dingen niet meer graag uitpluizen na die fantastische ;-( priesterhint....
Meer L

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #178 Gepost op: 4-01-2016, 19:08:14 »
Een eiland vol tegenstellingen, zal wel met Haiti te maken hebben? Immers hetzelfde eiland.

Offline putyourHANSup!

  • Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #179 Gepost op: 4-01-2016, 19:14:58 »
Vanaf 27:10 vertelt Airen dat sommigen de opdracht niet hebben gehaald. Daarbij worden Remy en Ellie door de camera extra belicht, dus ik denk dat we daaruit mogen concluderen dat Remy niet al zijn Juans heeft weten te verzamelen.

Wij-smaken! Dat was het eerste dat ik meteen dacht bij die titel. Wij- is het voorvoegsel voor heilig. Wij-smaken: heilige smaken. Geen idee of dat iets betekent, maar wie wil mag er over theoretiseren :)

Op 21:54 is een man op een scootertje met een kratje achterop te zien met daarop o.a. de tekst sabor real: koninklijke smaak.  ::vergroot:: Maar ik kan het niet direct linken aan een kandidaat ofzo... De man steekt wel twee vingers op, als peace-teken! Komt dat niet overeen met een ander  vredesteken dat al is opgevallen? Maar alsnog kan ik het niet meteen koppelen aan iemand.