Auteur Topic: Aflevering 1 - opdracht 1 - ondergronds  (gelezen 52289 keer)

Offline hagriddler

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • carpe f*cking diem !
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - ondergronds
« Reactie #100 Gepost op: 3-01-2016, 17:51:24 »
Volgens mij is dat Annemieke niet, let maar op de lengte van het haar en de kleur van het elastiekje
carpe f*cking diem !
莫尔·内森

Offline Crysus

• Forumlid
« Reactie #101 Gepost op: 3-01-2016, 17:53:00 »
Cursusje Spaans.  :)

Zou heel goed kunnen. Viel mij alleen op :P

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #102 Gepost op: 3-01-2016, 17:54:55 »
Volgens mij is dat Annemieke niet, let maar op de lengte van het haar en de kleur van het elastiekje

En op de lengte van de dame zelf. Annemieke is een stuk langer.

Offline RoyL

• Forumlid
  • Spelletje? It's a way of life!
« Reactie #103 Gepost op: 3-01-2016, 18:11:11 »
Ik heb op deze metrokaart de namen van de kandidaten bij de stations gezet waar ze zijn ingestapt, misschien hebben we er nog iets aan :P

Offline Crysus

• Forumlid
« Reactie #104 Gepost op: 3-01-2016, 18:30:32 »
En op de lengte van de dame zelf. Annemieke is een stuk langer.

Hmm inderdaad ja. Toch past zij niet thuis tussen de lokale bevolking.

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #105 Gepost op: 3-01-2016, 18:31:20 »
Hmm inderdaad ja. Toch past zij niet thuis tussen de lokale bevolking.

Misschien een crewlid dat er tussen stond?

Offline hagriddler

• Forumlid
  • carpe f*cking diem !
« Reactie #106 Gepost op: 3-01-2016, 18:33:58 »
Op 12:07 lijkt Ellie te staan op station Prof. Juan Bosch
carpe f*cking diem !
莫尔·内森

Offline Ray026

• Forumlid
« Reactie #107 Gepost op: 3-01-2016, 21:32:58 »
Ik vond dat Airen vrij rap het Spaanse woord voor "baard" wist op te hoesten, terwijl ze met gebarentaal begon en veel Engels erdoorheen aan het gooien was.
Dan vind ik het vreemd dat je het Spaanse woord voor "baard" er binnen vijf seconden uit weet te stampen.

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #108 Gepost op: 3-01-2016, 21:38:24 »
Nagels is net zo onlogisch toch? Kwestie van wijzen en vragen?

Offline Ray026

• Forumlid
« Reactie #109 Gepost op: 3-01-2016, 21:50:16 »

Rop kreeg het uiteindelijk ook uitgelegd door een local, Airen wist het woord zonder vragen binnen 5 seconden op te hoesten.
« Laatst bewerkt op: 3-01-2016, 21:52:42 door Ray026 »

Offline Incognito

• Forumlid
« Reactie #110 Gepost op: 3-01-2016, 23:25:53 »
Ik heb op deze metrokaart de namen van de kandidaten bij de stations gezet waar ze zijn ingestapt, misschien hebben we er nog iets aan :P

Ik vond dit tijdens het terugkijken, al denk ik dat het wel vergezocht is haha.

Tijdens de eerste opdracht zegt Marjolein dat ze geen Spaans spreekt, maar wel Italiaans. Ze gaat dan in gesprek met een officier en zegt dan een paar keer Mama Tingo. Ik dacht meteen die gooi ik even in de Google Translate en zoek ik op Wikipedia.

Volgens Wikipedia is Mama Tingo het eerste metrostation in Santa Domingo, wat natuurlijk niet opvallend is. Wat echter wel opvallend is, is dat het station Mama Tingo bij de eerste metrolijn hoort en die is rood gekleurd. Daarnaast is er een tweede metrolijn in Santa Domingo en die is groen. Rood = kleur van de mol. Hint?
Link: https://nl.wikipedia.org/wiki/Metro_van_Santo_Domingo

Wat ik daarna in Google Translate vind, is wel opvallend te noemen. Mamà Tingo bestaat uit twee woorden. Mamà betekent moeder en Tingo betekent dit:
Palabra que se usa en la locución del tingo al tango , que se emplea para referirse a la acción de andar una persona de un lado a otro, sin rumbo fijo y sin hacer nada útil.
In het Nederlands staat er dan:
Woord dat in de zin Del Tingo al Tango, die wordt gebruikt om te verwijzen naar de werking van een persoon heen en weer doelloos en zonder iets te doen nuttig. (Letterlijke vertaling)
Blijkbaar wordt Tango dus gebruikt om te verwijzen naar de werking van een persoon die wel wat doet, maar eigenlijk nutteloos is. Dus eigenlijk precies wat de mol doet. Hint?

Daarnaast vond ik in de Engelse Wikipedia dat Mamà Tingo een Dominicaanse activist leidster was. Ze werd gedoopt in de Heilige Geest Kerk(?), wat weer kan slaan op wijsmaken. Te zien in het afleveringentiteltopic heeft iemand dit uitgewerkt naar wij-smaken, oftewel heilige smaken(Sorry kan me de gebruikersnaam niet meer voor de geest halen..). Daarnaast staat in deze Wikipedia dat Mamà Tingo een analfabeet, oftewel de mol is blind. Zijn dit hints?
Link: https://en.wikipedia.org/wiki/Mam%C3%A1_Ting%C3%B3

Dit is natuurlijk wel erg ver gezocht en moet ik ook niet doen, zo ga ik veel te vroeg in een tunnel haha....

EDIT: Als je de metrolijn omdraait is Mama Tingo dus het eindstation. De opdracht van Klaas was neem iemand mee die een muzikant is. Remy is een muzikant, dus neem Remy mee naar dit station. Slaat het dan toch op Remy?  ???

Misschien vergezocht..
Incognito is the way to go..

Offline joymol

• Forumlid
« Reactie #111 Gepost op: 4-01-2016, 09:31:52 »
Ik vind dit wel een sterke. Art benadrukt idd heel erg dat hij de mol niet meer spreekt tot in de finale. Dan kan het Klaas niet zijn. Het zou wel eens een 'lopende' hint zijn, waarmee je kandidaten waarmee Art een een-tweetje heeft als niet-Mol kan aanmerken.
Ik denkt eerder dat je hier niets achter moet zoeken. Zo makkelijk laten ze ons geen kandidaten wegstrepen.
Het is denk ik eerder bedoeld voor ons kijkers. Dat we Art pas weer "bewust" met de mol zien praten, nadat deze zich bekend heeft gemaakt in de finale.
« Laatst bewerkt op: 4-01-2016, 09:54:32 door joymol »

Offline Pac

• Actief Lid
  • Geen kandidaat van The Game
« Reactie #112 Gepost op: 4-01-2016, 09:37:57 »
Op 12:07 lijkt Ellie te staan op station Prof. Juan Bosch
::ok:: Ik vermoedde inderdaad al dat ze niet helemaal op volgorde van montage waren ingestapt. 't Zou sowieso een stuk lastiger zijn om 10 mensen te vinden in een paar haltes dan 2 mensen in het dubbele van de tijd.
Ik vond dat Airen vrij rap het Spaanse woord voor "baard" wist op te hoesten, terwijl ze met gebarentaal begon en veel Engels erdoorheen aan het gooien was.
Dan vind ik het vreemd dat je het Spaanse woord voor "baard" er binnen vijf seconden uit weet te stampen.
Barbe is denk ik intuïtief wel voor de hand liggend, in het Nederlands kennen we ook de woorden 'barbier' en 'barbapapa'. (oké, barbapapa heeft er niks mee te maken)
...óf niet!

Offline debbiegoudveld

• Forumlid
« Reactie #113 Gepost op: 4-01-2016, 09:49:08 »

Opvallend en daardoor opmerkelijk vond ik de uitspraak van Rop @17min: "Hoe zeg je dat in het Spaans? Hoe leg je dat uit? .. Met handen en voeten". Een mol ziet niks en gebruikt handen en voeten.

En waarom continu "Unas rojas" roepen als je naar de handen van vrouwen kunt kijken, zoals Tarballs terecht opmerkt.

Offline Navadni

• Forumlid
« Reactie #114 Gepost op: 4-01-2016, 13:58:05 »
(oké, barbapapa heeft er niks mee te maken)
Jawel, hoor. Niet dat het hier om suikerspinnen gaat, maar dat komt natuurlijk van "barbe à papa", of "de baard van vader". Inderdaad vrij intuïtief dat het Spaanse woord barba is. Denk aan Barbarossa (roodbaard), of inderdaad, de Barbier van Sevilla. Zo zijn er overal wel een paar woorden die je kent, zelfs al spreek je de taal niet echt.

Offline Sven.

• Forumlid
« Reactie #115 Gepost op: 4-01-2016, 14:04:44 »
Opvallend en daardoor opmerkelijk vond ik de uitspraak van Rop @17min: "Hoe zeg je dat in het Spaans? Hoe leg je dat uit? .. Met handen en voeten". Een mol ziet niks en gebruikt handen en voeten.

Precies wat ik dacht, maar ik had 'm niet geplaatst omdat ik dacht dat die er teveel bovenop zou liggen ::rofl::

Langzaam kruip ik de Rop-tunnel binnen... Nu al.
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #116 Gepost op: 4-01-2016, 19:30:25 »
Dit is gewoon een lastige opdracht om iets aan af te lezen, omdat zowel de mol als de kandidaten gingen voor het slagen van de opdracht. Gaan we er vanuit dat de mol wel en de kandidaten niet weten dat de werkelijke opdracht te maken heeft met de vraag die aan Klaas is gesteld? Dan had niemand belang bij het laten mislukken van een van de opdrachten. De mol niet, omdat een mislukking geld in de pot betekent. De kandidaten niet, omdat die zullen aannemen dat het juist uitvoeren van de opdracht geld in de pot betekent.

De opdrachten van Annemieke en Ellie mislukken. Cécile en Rop sluiten een soort onrechtmatig verbondje en zouden dan op basis van de deze opdracht ook afvallen. Ik weet niet of Rop het zonder de hulp van Tim had gered, ben geneigd te denken van niet. Maakt het ook onnodig chaotisch, door mensen niet mee te nemen en ze op een bepaald moment weer kwijt te raken. Denk dat hij, als mol, het risico op mislukking veel te groot maakte terwijl het niet echt nodig was.

Bijzonder weinig zicht op Remy en Airen, al ben ik geneigd te denken dat Remy het niet gehaald heeft (ook door de Juanita's) en Airen wel.

Taeke doet precies wat je mag verwachten: zijn opdracht uitvoeren. Meer zit er gezien de tijd en het moment van instappen ook niet echt in. Geen handige positie voor een mol. Twijfelgeval. Tim bemoeit zich met Remy, helpt Rop en is de enige die meer doet dan van hem gevraagd is.

Punt is alleen dat in dit spel de beste kandidaat ook het meest mols is... Heb dus de neiging om de slechtst presterende kandidaten met potlood weg te strepen en de beste kandidaten (Tim, Marjolein en in mindere mate Airen, Taeke) een kleine + te geven.

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #117 Gepost op: 4-01-2016, 19:53:49 »
Punt is alleen dat in dit spel de beste kandidaat ook het meest mols is... Heb dus de neiging om de slechtst presterende kandidaten met potlood weg te strepen en de beste kandidaten (Tim, Marjolein en in mindere mate Airen, Taeke) een kleine + te geven.

Ik durf dat niet zo te doen. Want Rop doet bijvoorbeeld ook echt zijn stinkende best en straalt een en al fanatisme uit en op zo'n vrolijke manier dat je als kijker meteen geneigd bent om hem te vertrouwen. En niet alleen als kijker: we zien dat hij in ieder geval Tim en Cécile is tegengekomen en dat hij zeer bereid is om met hen samen te werken. Ook al is dat samenwerken met Cécile op een manier die waarschijnlijk niet goed gerekend zou worden, wat voor de Mol dus in dit geval ongunstig is. Maar ik denk dat het voor de Mol nu vooral belangrijk was om te laten zien dat ie ontzettend zijn best doet en te vertrouwen is.
« Laatst bewerkt op: 4-01-2016, 19:55:22 door Heinz »

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #118 Gepost op: 4-01-2016, 19:59:16 »
Ik geloof ook wel dat Rop zijn best doet. Ik denk alleen dat het erg ineffectief was allemaal. Hij had de hulp van Tim nodig, hij sloot dat waarschijnlijk ongeldige verbond. Hij had als mol toch op zijn minst zijn passagiers bij zich kunnen houden? Tegen de eerste zegt hij dat ze kan blijven staan. Daar moet-ie later weer achteraan.

Met hetzelfde enthousiasme, hetzelfde overdreven gedrag had hij de kans van slagen een stuk groter gemaakt. Hij had het voor elkaar, maar raakte nu gewoon iemand kwijt. Totaal onnodig.

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #119 Gepost op: 4-01-2016, 20:01:26 »
Ik geloof ook wel dat Rop zijn best doet. Ik denk alleen dat het erg ineffectief was allemaal. Hij had de hulp van Tim nodig, hij sloot dat waarschijnlijk ongeldige verbond. Hij had als mol toch op zijn minst zijn passagiers bij zich kunnen houden? Tegen de eerste zegt hij dat ze kan blijven staan. Daar moet-ie later weer achteraan.

Met hetzelfde enthousiasme, hetzelfde overdreven gedrag had hij de kans van slagen een stuk groter gemaakt. Hij had het voor elkaar, maar raakte nu gewoon iemand kwijt. Totaal onnodig.

Een Mol is ook een mens. :D