Na het dagboek nog een keer goed gelezen te hebben, doet het me het meest aan Klaas denken.
'Ik heb weliswaar een extra reden om de pot laag te houden, maar het is goed voor het moreel van de groep. Ik weet het er wel weer uit te spelen. En anders doen de kandidaten dat zelf wel, later'. Ik vind dit klinken als de beslissing die Klaas nam bij de eerste opdracht. Vooral het woordje 'weliswaar' vind ik interessant omdat dit op een tegenstelling duidt. Een extra reden om geld uit de pot te houden, maar toch goed kiezen wegens het moreel van de groep.
'We kiezen keurig netjes een penningmeester. Om grip te krijgen op het geld. Haha! Laat me niet lachen'. Hierbij moest ik denken aan het moment dat Klaas lachte toen Tim zijn reden voor het penningmeesterschap gaf. Wat ook interessant is, is dat de eerste twee zinnen van dit citaat ook als één zin konden dienen.
Verder viel me nog een ding op: 'beslagen ten ijs komen'. Als dit Margriet was..., maar is er nog een (voormalig) schrijver/dichter in deze groep?
En nog een theorietje: in een andere post gaat het over omdraaien, meestal verdienen mollen aan het einde van het seizoen geld om de verdenkingen nog wat tegen te gaan (zie Kees en Margriet, 2013 en 2015) het geld verdienen in de eerste opdracht is een tegenstelling.
Maar aan tunnelvisie doe ik nog niet, want ik kan nog niets zeggen over wie wel de mol is en wie niet de mol kan zijn.