Auteur Topic: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino  (gelezen 34892 keer)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #60 Gepost op: 14-02-2016, 11:58:00 »
Het logo bevatte ook een molentje volgens mij.

Klopt. Het lijkt me allemaal heel onschuldig, maar je weet natuurlijk als productie ook dat veel mensen hier van alles gaan achter zoeken. ;)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #61 Gepost op: 14-02-2016, 12:00:06 »
Citaat
En als Rop en Taeke inderdaad Klaas verdenken, waarom geven ze hem dan zo'n cruciale rol?

Denk dat met zo'n opdracht en zo'n kleine groep iedere rol cruciaal is.

Een ober kan verkeerde bestellingen noteren, verkeerde prijzen berekenen, eten laten vallen etc etc. De eerste twee veel te hoge of veel te lage prijzen kunnen bedenken of een bepaald gerecht niet kunnen vinden etc etc

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #62 Gepost op: 14-02-2016, 13:33:16 »
...5200 peso verdiend na aftrek van de kosten... De Mol was t toch bijna wel gelukt kun je zeggen.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #63 Gepost op: 14-02-2016, 13:46:26 »
Citaat
...5200 peso verdiend na aftrek van de kosten... De Mol was t toch bijna wel gelukt kun je zeggen.

Precies mijn idee. Zonder die korting voor Tim was het net niet gelukt. Dan was het 4950 in plaats van 5250. Vandaar de vraag in een ander topic... Zou Tim hier bewust Klaas niets over gezegd hebben, zodat die net het verkeerde sommetje maken?

Offline Poekie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #64 Gepost op: 14-02-2016, 14:06:19 »
Het is Dat Annemieke in een biecht op het einde van de dag Molino even Molina noemt, dat kan gebeuren.
Het is zelfs wel logisch: zoals al gezegd betekent 'molino' molen in het Spaans. Annemieke spreekt Papiamento, wat wel wat op het Spaans lijkt. En molen in het Papiamento is... 'Molina' (heb ik net opgezocht), dus het is wel verklaarbaar dat ze zich vergist

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #65 Gepost op: 14-02-2016, 14:13:48 »
Er is, volgens mij, iets geks aan de hand met de opbrengst...

Taeke zegt dat ze de prijzen bepalen op de "oud Hollandse" manier: vermenigvuldigen met twee en dan naar een bedrag dichtbij gaan. Er is een shot te maken van de prijslijst en dan klopt dat aardig. Voor de hamburgers kan ik niet goed zien wat de inkoopprijs is, wel dat ze nog iets hoger zijn gaan zitten met hun prijs (op de lijst staat 275/175 en op het bordje 300/200).
Al heel snel is het startkapitaal van 2500 peso op. Nu weten we niet hoeveel hamburgers daarbij zitten, maar ik zie vooral veel drank. Het is dus niet zo heel gek om te denken dat ze op dat moment al wel op 4000 peso omzet moeten zitten. Daarna gaat het op rekening en dat is het moment waarop Tim zegt dat hij een bestelling voor 1500 peso krijgt ipv 1800 peso (*). Dat betekent dat dat aan winst zo'n 1500 peso zou moeten opleveren en misschien wel meer. Ik zit dan al op een eindbedrag van 5500 peso en dan tel ik alle andere bestellingen (drank, hamburgers, bakje kots, etc) niet mee.

Aan het eind van de avond hebben ze "maar" 5200 peso. Dat is dus vreemd, want ze hadden (veel) meer dan 5500 peso moeten hebben. Wat betekent dat er ofwel niet met iedereen is afgerekend (wat zou opvallen, dus denk het niet), ofwel de verkeerde prijzen zijn bepaald (dat lijkt me vreemd, want dat doen Rop en Taeke samen), ofwel verkeerd is afgerekend bij de restaurants. Dat laatste is dan gelijk het meest plausibel - bijvoorbeeld omdat het restaurant graag de bespuugde (en naar ik mag hopen daarom weggegooide) kipkrokantjes ook afgerekend zag... Ik denk dat de Mol opzettelijk te veel heeft betaald, maar net niet genoeg om de opdracht te laten slagen....

(*) Nog een interessant puntje is dat Tim een lagere prijs weet te krijgen - dat hebben Rop en Taeke dus kennelijk niet geprobeerd.

m0ll0m

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #66 Gepost op: 14-02-2016, 15:00:04 »
Tim heeft het voor dat bedrag kunnen krijgen, dus dat is inkoopprijs? Stel dat Taeke en Rop uitgingen van 1800, dan zal het voor op zijn minst 3600 op de lijst moeten.

Ik tel tien tafels en tussen de 25 en 30 zitplaatsen. Zo te zien staan de inkoopprijzen links op de lijst van Taeke en Rop en zijn de bedragen rechts de verkoopprijzen.

Ik heb de prijs niet exact gezien, maar gezien de inkoopprijzen kost een glas cola minstens 100 en Pina Colada minstens 200.

Ook gezien:

4 kip (1500)
1 pasta bolognese (400)
2 hamburgers (400, uitgaand van Happy Hour)
4 visschotels (1500, Tim heeft afgedongen)
1 yaroa (200)

Zie ook staan 4 Pina Colada, flink wat bier, paar cola.

Daar staat al voor 4000 peso aan eten, met die aantekening dat de kip bij de voorgerechten staat. Uitgaand van 25-30 zitplaatsen is dit lang niet alles. Dit zijn maar acht hoofdgerechten. Tel daar het beetje drinken dat hier nog maar staat bij op en je bent al bij 5200.

Als bovenstaande klopt en het terras zat vol (zoals gezegd), dan is de opbrengst van een stuk of twintig voorgerechten (twijfelachtig want misschien wil niet iedereen dat), twintig hoofdgerechten en veertig drankjes (bij twee per persoon) pleite. Eigenlijk minstens tweederde van de opbrengst. Waarschijnlijk veel meer. Heb ik ook nog met de inkoopprijs van de visschotels gerekend, omdat ik het verkoopbedrag niet weet. En heb ik de aanname dat er veel meer kip moet zijn geweest (Klaas nam immers ook tig bakjes patat mee terug, daar hoorde de kip bij) maar even gelaten voor wat die is.

Of maak ik ergens een enorme fout? Zo niet, dan is er ongelooflijk veel geld niet binnengekomen of aan de lokale middenstand ten goede gekomen...
« Laatst bewerkt op: 14-02-2016, 15:02:05 door Tarballs »

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #67 Gepost op: 14-02-2016, 15:00:27 »
Fantastische opdracht.

Misschien wel de beste van de laatste paar jaar  ::jaja::
You'll never walk alone

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #68 Gepost op: 14-02-2016, 15:05:50 »
Eindelijk, een leuke opdracht :D

Ze kunnen het dus nog wel gelukkig :)
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Naty

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Min geld telt niet."
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #69 Gepost op: 14-02-2016, 15:08:54 »
Toch denk ik dat de beste molpositie lag bij het bestellen en ophalen van het eten. Als Mol ben je dan alleen en heb je alle vrijheid om te Mollen. Dit kan je doen door verkeerde of meer dingen te bestellen dan nodig is, aan het einde extra geld geven 'als bedankje', het koken laten vertragen, geld onderweg 'verliezen'. Taeke en Rop hebben de Mol mooi een cadeautje gegeven  ::joehoe::
Gesneuvelde favoriete halve finalisten: 2008: Patrick | 2009: Dennis | 2012: Tim | 2014: Tycho | 2015: Chris

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #70 Gepost op: 14-02-2016, 15:10:54 »
Ik neem aan dat zelfs de Mol niet als bedoeling heeft de lokale middenstand een oor aan te naaien, dus er moest wel gewoon genoeg worden afgerekend op het terras. Het beste wat de Mol kon uiteindelijk doen, was veel te veel betalen aan inkoop.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #71 Gepost op: 14-02-2016, 15:11:50 »
Het beste wat de Mol kon uiteindelijk doen, was veel te veel betalen aan inkoop.

En de boel vertragen wat Klaas denk zeker gedaan heeft in die keuken. Die stond daar gewoon zijn eigen eitje te bakken denk

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #72 Gepost op: 14-02-2016, 15:13:53 »
Inderdaad. Doet u maar rustig aan hoor. Het heeft geen haast. Als er iemand iets komt vragen, los ik het wel op. En ik betaal er aan het eind echt heel goed voor. Tranquilo. Tranquilo.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #73 Gepost op: 14-02-2016, 15:14:33 »
Ik voorzie wel wat beelden in aflevering 10 terug van Klaas in de keuken, dat ie de afwas doet ofzo of het eten zelf opeet. ::jaja::

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #74 Gepost op: 14-02-2016, 15:15:05 »
Of maak ik ergens een enorme fout? Zo niet, dan is er ongelooflijk veel geld niet binnengekomen of aan de lokale middenstand ten goede gekomen...

Als je een fout maakt, dan maak ik 'm ook...

Uit een paar screenshots heb ik zo goed mogelijk de prijslijst samengesteld die Rop en Taeke opmaken - volgens mij staat voor de kantlijn de inkoopsprijs.

m0ll0m

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #75 Gepost op: 14-02-2016, 15:36:24 »
Even verder rekenen dan...

Elke peso boven 5000 wordt vertienvoudigd. Voor 200 peso kregen ze 60 Moleuro terug. Voor elke 3 1/3 peso krijgen ze dus 1 Moleuro.

Op zijn minst verkocht...

15 voorgerechten (aangenomen dat niet iedereen wil, gemiddeld 300) = 4500
28 hoofdgerechten (een per persoon 300) = 8400
56 drankjes (twee per persoon, gemiddeld 150) = 8400
geen desserts gerekend, weet niet of daar tijd voor was

4500 + 8400 + 8400 = 21.300.

16.300 is er weg en dat is echt een heel voorzichtige berekening. Dat zou betekenen  dat er 4890 is verdwenen.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #76 Gepost op: 14-02-2016, 15:44:20 »
Ik denk dat Klaas gewoon veel te veel betaald heeft  ::rofl::
Eerst los friet besteld, dat betaald, dan nog kip apart besteld. Lijkt alsof hij het allemaal als gerecht heeft besteld, maar waarschijnlijk heel veel dubbel. En dan ook nog eens aangespoord langzaam aan te doen. En zelf dingen opgegeten of achterover gedrukt.
Meer L

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #77 Gepost op: 14-02-2016, 15:47:42 »
Aanvankelijk zou je kunnen denken dat Tim daar de hand in heeft. Die zegt tegen de eigenaar dat hij "big money" krijgt. Maar uiteindelijk zien we Klaas met zijn nieuwe vriend afrekenen. Wel redelijk sympathiek om de lokale middenstand een beetje te spekken terwijl je de pot laag houdt.

Offline Leek

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #78 Gepost op: 14-02-2016, 15:51:00 »
Als ik de keuken zo eens bekijk, dan is het spugen in het eten wel het laatste waar ze zich zorgen over hoefden te maken.  :-X

Ik denk ook dat deze opdracht in afl 10 (en op internet) nog wel terug zal komen, qua molacties. Er is in ieder geval gelegenheid voldoende. Of dat door Klaas (als mol) gebeurd laat ik maar even in het midden. Hij en Tim hebben wat dat betreft wel de beste positie. Maar ook de anderen zullen vast even "buiten beeld" gelopen kunnen zijn om dingen te "saboteren".

Ik zit nog even te wachten op de serie (het kan deze nog steeds zijn) dat de productie "iedereen" hier op het forum op het verkeerde been zet.

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #79 Gepost op: 14-02-2016, 16:00:48 »
Zeker mooie opdracht. Maar 1500 euro had ik toepasselijker gevonden dan 1000 euro.

Het is me niet helemaal duidelijk waarom Klaas precies in het eten spuugde.  ???
Brevis esse laboro, obscurus fio.