Er is, volgens mij, iets geks aan de hand met de opbrengst...
Taeke zegt dat ze de prijzen bepalen op de "oud Hollandse" manier: vermenigvuldigen met twee en dan naar een bedrag dichtbij gaan. Er is een shot te maken van de prijslijst en dan klopt dat aardig. Voor de hamburgers kan ik niet goed zien wat de inkoopprijs is, wel dat ze nog iets hoger zijn gaan zitten met hun prijs (op de lijst staat 275/175 en op het bordje 300/200).
Al heel snel is het startkapitaal van 2500 peso op. Nu weten we niet hoeveel hamburgers daarbij zitten, maar ik zie vooral veel drank. Het is dus niet zo heel gek om te denken dat ze op dat moment al wel op 4000 peso omzet moeten zitten. Daarna gaat het op rekening en dat is het moment waarop Tim zegt dat hij een bestelling voor 1500 peso krijgt ipv 1800 peso (*). Dat betekent dat dat aan winst zo'n 1500 peso zou moeten opleveren en misschien wel meer. Ik zit dan al op een eindbedrag van 5500 peso en dan tel ik alle andere bestellingen (drank, hamburgers, bakje kots, etc) niet mee.
Aan het eind van de avond hebben ze "maar" 5200 peso. Dat is dus vreemd, want ze hadden (veel) meer dan 5500 peso moeten hebben. Wat betekent dat er ofwel niet met iedereen is afgerekend (wat zou opvallen, dus denk het niet), ofwel de verkeerde prijzen zijn bepaald (dat lijkt me vreemd, want dat doen Rop en Taeke samen), ofwel verkeerd is afgerekend bij de restaurants. Dat laatste is dan gelijk het meest plausibel - bijvoorbeeld omdat het restaurant graag de bespuugde (en naar ik mag hopen daarom weggegooide) kipkrokantjes ook afgerekend zag... Ik denk dat de Mol opzettelijk te veel heeft betaald, maar net niet genoeg om de opdracht te laten slagen....
(*) Nog een interessant puntje is dat Tim een lagere prijs weet te krijgen - dat hebben Rop en Taeke dus kennelijk niet geprobeerd.
m0ll0m