Oké, dat wordt dus pinnen in Odoorn, goed om te weten.
Wel blijf ik het soms nog lastig vinden wat er precies 'gesimuleerd' wordt en wat volledig echt is.
hier wat ik denk:
Het inbreken in computers en telefoons met social media is echt. Kan juridisch ook gewoon, want de deelnemers hebben toestemming gekregen.
Tap op alle kennissen en dergelijken is gesimuleerd. Je kan niet van letterlijk iedereen die mogelijk betrokken is alles aftappen voor een TV programma. Maar als iemand onder de tap staat een verdacht telefoontje pleegt, wordt deze ter plekke opgenomen (is ook nodig voor TV) en doorgegeven aan de hunters.
Protonmail is ook juridisch lastig met locatiebepaling. Ook dat wordt gesimuleerd.
Sowieso de exacte locatiebepaling via sim/IMEI wordt vast gesimuleerd. Daar zit ook nog wat werk achter, want hier worden toch de dichtstbijzijnde zendmasten voor gebruikt?
En ik denk dat dit ook voor een pintransactie geldt. Na een x-aantal tijd komt dit bericht aan.
Ook OV-kaarten lezen zal vast niet via de NS en dergelijke lopen.
Camerabeelden komen van ter plekke opgehangen camera's. Betere kwaliteit voor TV en Juridisch zo ook mogelijk. Maar hunters kunnen natuurlijk wel de echte camerebeelden bekijken bij winkels etc.
In het geval van hoge spoed, is er geen tijd om camera's op te hangen, maar komt er gewoon een bericht binnen van 'Team X is op de Camera op locatie Y gespot richting...' (vorig seizoen met Jasper en Guy of Ralp en Boyd het geval geweest)
Als er een camera-auto ergens staat, zit hier vaak wel een hunter de hele dag naar te kijken.
Maar als er beelden uit een heel dorp 24/7 bekeken moeten worden, wordt dit vast gesimuleerd. Normaal zou een heel team dat doen achter de schermen, nu wordt dat na een x-aantal tijd vrijgegeven.
En de officier van Justitie is vast iemand van Team Anton die moet controleren of degenen die de hunters willen bezoeken toestemming heeft gegeven om mee te werken.
Maar op deze manier weet je al wel snel dat je als hunter op een goed spoor zit. Als je een huiszoekingsbevel kan krijgen voor Roelof de Vries uit Sint Jansklooster, dan zijn de voorvluchtigen daar in ieder geval geweest of hebben hulp van hem gehad. (al krijg je normaal natuurlijk ook niet zomaar een huiszoekingsbevel)
Ik ben wel benieuwd of ze ook daartegen nog iets verzonnen hebben. Of dat ze simpelweg mensen die er niets mee te maken hebben, maar waar de hunters in geďnteresseerd zijn, contacteren of ze mee willen werken.
En hoe het zit met de ANPR hit kom ik ook niet uit. Ik verwacht niet dat dit juridisch mag, maar het simuleren ervan kan ook moeilijk zijn. Voor auto's waar de voortvluchtigen inzitten is de locatie wel bekend. Maar als de Hunters de ANPR van een andere verdachte auto willen weten, gaat dat lastig. Je kan moeilijk iedereen die hulp heeft gegeven blijven volgen. En van die mensen kan je ook moeilijk verwachten dat ze zelf alles doorgeven. Of is dit juridisch toch mogelijk na toestemming van de betrokkenen?
En wat ik me verder nog altijd afvraag is hoe het gaat met camera's ophangen. Is er een heel team dat vooruit loopt en in een heel dorp rondzoekt naar camera's en direct hun eigen camera's ophangt? Moeten de deelnemers vooraf hun route dan aangeven of zijn ze soms gewoon bewust dat er een camera wordt opgehangen?
En als laatste ben ik wel benieuwd wat mensen te horen krijgen als er bij ze wordt aangebeld of bij hun in de auto wordt ingestapt. Die moeten natuurlijk voor best wel wat dingen toestemming geven. Er kan een week later zomaar iemand voor de deur staan die je hele huis wil doorzoeken en je telefoon volledig wil doorlezen.
Nou, volgens mij heb ik nu wel zo'n beetje alles gehad.