Wat een ongelofelijke gave aflevering was dit! Ik vind het echt super dat alle opdrachten in elkaar overlopen, dat maakt het heel wat spannender om naar te kijken. Ook fijn dat het landschap en de temperatuur veel rouwer zijn dan in voorgaande jaren (ik was het slippertjes-op-het-strand-gevoel wel een beetje zat). Volgens mij hebben de makers heel duidelijk gekeken naar De Mol 4; deze aflevering had precies dezelfde sfeer, fijn! Soms had ik alleen het idee dat ik naar RTL Boulevard aan het kijken was, maar dat komt puur door Jeroens enorm herkenbare stemgeluid.
De groep lijkt mij op het eerste gezicht erg leuk. Volgens mij zitten er nogal wat molloten in
. In ieder geval weten ze erg goed hoe het spel werkt. Van tevoren verwachtte ik veel van Sanne, maar zij leek een beetje weg te vallen in de groep, terwijl Yvonne juist erg leuk overkwam.
En dan de opdrachten. Het eerste wat ik bij het kijken zei was: de mol zit in de helikopter. Niet alleen is het een gaaf avontuur (wie wil er nu niet in een helikopter vliegen of op die brug staan?), het is ook dé plek om invloed uit te oefenen op de manier van spelen van de medekandidaten. De mol wil natuurlijk dat er vanaf het begin gelogen/bedrogen wordt. Zo staat het spel vanaf het begin op scherp. Dat de mol dan niets zou kunnen doen om geld te laten verdwijnen, is in dit geval niet erg. Er wordt geld verdiend, wat goed is voor de moraal van de groep (zeker in een eerste aflevering). Bovendien was de opdracht in Portland zo gemakkelijk dat hij sowieso amper kon mislukken (een mol weet dat!). Het is gevaarlijk, maar ik richt me nu dus al voornamelijk op het drietal in de helikopter Jeroen, Thomas en Roos.
Verdachte acties van de kandidaten:
- Jeroen: vindt dat er gelogen moet worden over de vrijstellingen, maar laat dit liegen helemaal over aan de rest
- Roos: liegt zó slecht dat het iedereen opvalt (zou dit een afleidingsmanoeuvre zijn?)
- Thomas: is erg onopvallend tot nu toe
- Diederik: nog weinig verdachts gezien
- Yvonne: speelt het spel erg fanatiek, heeft een 'bondje' met de eerste afvaller
- Imanuelle: loopt langs het bordje bij het museum terwijl ze dat volgens mij wel gezien heeft (om zichzelf verdacht te maken?), maar maakt het daarna bij datzelfde museum en de Thai goed
- Jochem: vertoont veel meer tactisch inzicht dan ik had verwacht, speelt erg fanatiek
- Sanne: komt een beetje 'dommig' over, stuurt bewust een verkeerde kant op
- Sigrid: duidelijk een tactische speler die goed doorheeft hoe het spel in elkaar zit, verder nog niet echt opvallend