Auteur Topic: Tweets van de Mol  (gelezen 77856 keer)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #100 Gepost op: 21-01-2017, 21:50:03 »
Ik kan die eerste tweet alleen nog niet zo rijmen met de titel

Of zo van: jagen op de mol = zo gedaan?

De 3 puntjes moeten gelinkt worden op de 1 of andere manier. Maar het 'zo gedaan' is inderdaad moeilijk te rijmen met de tweet.

Offline pellertje

  • Forumlid
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #101 Gepost op: 21-01-2017, 22:39:35 »
Misschien is het dit: wat de tweet zei, werd gedaan, omdat het jagen op de mol (voor ons althans) in aflevering 1  begon.

Offline Mickvanh

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #102 Gepost op: 21-01-2017, 23:14:09 »
Misschien verwijst de tweet naar de uitzending ervoor? Bv.: "Conclusie" -> Yvonne ging naar huis op Roos, Roos zal afvallen.?
"Het leven moet als een feestelijk en hartstochtelijk spel zijn dat gespeeld zou moeten worden met oude en nieuwe vrienden"  - Frédérique Huydts

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #103 Gepost op: 21-01-2017, 23:57:26 »
De vorige tweet koppelden we aan Meegaand via het woordenboek. 'Bereid je aan te passen', is de exacte omschrijving in het woordenboek. Ik heb dat ook voor 'Conclusie' gedaan:

Conclusie: besluit na onderzoek of goed nadenken
Synoniem: slotsom

Je hebt volgens mij in beide gevallen dezelfde woordenboeksite gebruikt (org). Klopt dat? De makers hebben dat de vorige keer wsl. ook gedaan, maar hebben nu kennelijk gekozen voor een andere woordenlijst met meer varianten, mogelijk om het wat lastiger te maken voor de speurders.  De koppeling met de afleveringstitel ... einde verhaal (waarin vaak een conclusie is opgenomen) is deze keer m.i. nauwelijks te missen.

Het woord 'slotsom' als synoniem van conclusie was trouwens wel even leuk om mee te puzzelen. St. Mol Os valt ervan te maken.
('Heilige' Thomas stier/os?) Is wat flauw, vind ik.

Of wordt er een bijna letterlijke slotsom bedoeld? Alles is alvast berekenend berekend door Diederik?



Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #104 Gepost op: 22-01-2017, 00:00:43 »

Of wordt er een bijna letterlijke slotsom bedoeld? Alles is alvast berekenend berekend door Diederik?


Er wordt niets met slotsom bedoeld denk ik. Dat is de betekenis die wij er aan gaven, maar het is duidelijk dat de makers wilden hinten naar 'einde verhaal'. :)

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #105 Gepost op: 22-01-2017, 00:55:03 »
Als de titels weer aan de mol te linken zijn...

- Roos sloot een verbond met Imanuelle. Is Imanuelle de mol en was dit verbond einde verhaal voor Roos.
- Nadat Art het geld heeft geteld bij van de estafette in de duinen is de groep best blij met het geld wat ze bij elkaar hebben geschraapt. Maar aan het einde van het verhaal blijkt er nog €1000 af te gaan dankzij Jochem. (Ja, deze is vanuit de tunnel.)
- Het heeft te maken met de laatste stappen van de route van het ritje door de stad. Sigrid maakt hiermee een fout waardoor ze verkeerd rijden. Of gaat het om de kandidaten die in de auto zitten met de laatste stappen op de zijkant: Imanuelle & Jochem.

Offline FaelanYazz

  • Forumlid
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #106 Gepost op: 22-01-2017, 01:31:01 »
Als de titels weer aan de mol te linken zijn...

- Roos sloot een verbond met Imanuelle. Is Imanuelle de mol en was dit verbond einde verhaal voor Roos.
- Nadat Art het geld heeft geteld bij van de estafette in de duinen is de groep best blij met het geld wat ze bij elkaar hebben geschraapt. Maar aan het einde van het verhaal blijkt er nog €1000 af te gaan dankzij Jochem. (Ja, deze is vanuit de tunnel.)
- Het heeft te maken met de laatste stappen van de route van het ritje door de stad. Sigrid maakt hiermee een fout waardoor ze verkeerd rijden. Of gaat het om de kandidaten die in de auto zitten met de laatste stappen op de zijkant: Imanuelle & Jochem.


Ik ga met je mee met stelling 2 en 4. Had de laatste ook al in topic afleveringstitels gezet.

Einde verhaal = Mol zit in de auto met de laatste woorden van de route naar een boekwinkel. Kan wat mijn tunnel betreft ook niet missen :P


Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #107 Gepost op: 22-01-2017, 01:34:49 »
Ik ga met je mee met stelling 2 en 4. Had de laatste ook al in topic afleveringstitels gezet.

Einde verhaal = Mol zit in de auto met de laatste woorden van de route naar een boekwinkel. Kan wat mijn tunnel betreft ook niet missen :P


::) Ik heb een lange dag achter de rug... ik dacht dat ik in het afleveringstitels topic zat. Daar hoort mijn post meer thuis dan hier. Gas snel doorlezen wat daar allemaal geplaatst is.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #108 Gepost op: 22-01-2017, 09:05:58 »
De conclusie is uiteraard het einde van een verhaal. Ik ben er nu dus wel min of meer van overtuigd dat tweets en afleveringtitels hand in hand gaan.

Lijkt mij ook.
Ik elk geval voor de laatste twee tweets. Die staan allebei tussen aanhalingstekens. Net als de afleveringstitels.

Schijnbaar heeft het dus een voordeel als we de afleveringstitel alvast kunnen raden, wanneer de tweet een aantal uur voor de live uitzending geplaatst wordt. Het lijkt dan logisch dat de tweet naar de afvaller verwijst. Dan kun je je punten in de app op het laatste moment veilig stellen.
Alhoewel ik de links naar de afvallers dan niet heel sterk vind...

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #109 Gepost op: 22-01-2017, 19:22:28 »
Een weergave van iets wat letterlijk wordt gezegd, moet altijd tussen aanhalingstekens staan.

Zou dit kunnen wijzen op Jeroen, iemand die veel spreekt via de radio en voice-over is?

En de titel van de eerste aflevering was '... zo gedaan'.
Als daar 'Zo gezegd' is weggelaten, zou dit dan ook naar Jeroen kunnen wijzen? Edit: warhoofdig gedeelte weggehaald.


« Laatst bewerkt op: 23-01-2017, 00:57:35 door Marisa »

Offline R. Kipling

  • Forumlid
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #110 Gepost op: 23-01-2017, 11:59:00 »
De 3 puntjes moeten gelinkt worden op de 1 of andere manier. Maar het 'zo gedaan' is inderdaad moeilijk te rijmen met de tweet.

Eigenlijk kan je alle kanten mee uit: Als beletselteken kan je het opvatten van goede tot slechte schrijvers, als programeertaal unicode, om aan te geven dat men iets weglaat of bij een opsomming ,...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Beletselteken

Als je het opvat als morsecode, staat ... voor de letter S --> Wat zowel op Sanne als Sigrid kan duiden.

Indien je het opvat als delen per naam kan je opnieuw naar Sigrid Ten Napel of Jochem Van Gelder wijzen. 

Ik weet dus niet of de 3 puntjes ook maar iets meer zeggen, of dat dit gewoon de communicatiestijl van de mol (of degene die het schrijft) is.




Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #111 Gepost op: 23-01-2017, 12:02:36 »
Eigenlijk kan je alle kanten mee uit: Als beletselteken kan je het opvatten van goede tot slechte schrijvers, als programeertaal unicode, om aan te geven dat men iets weglaat of bij een opsomming ,...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Beletselteken

Als je het opvat als morsecode, staat ... voor de letter S --> Wat zowel op Sanne als Sigrid kan duiden.

Indien je het opvat als delen per naam kan je opnieuw naar Sigrid Ten Napel of Jochem Van Gelder wijzen. 

Ik weet dus niet of de 3 puntjes ook maar iets meer zeggen, of dat dit gewoon de communicatiestijl van de mol (of degene die het schrijft) is.


Communicatiestijl is het niet denk ik. Het is daarvoor te opvallend dat er nog 3 puntjes staan achter NPO1 terwijl dat in de volgende tweets niet gebeurd is. Het is me iets te veel toeval dat in aflevering 1 zowel titel als tweet een beletselteken hebben.

Unicode zal het niet zijn, want de hints vereisen meestal geen gevorderd opzoekingswerk. De S van Morsecode kan wel omdat morsecode toch meer algemene kennis is.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #112 Gepost op: 23-01-2017, 20:21:10 »
(...) beletselteken (...)

Ik denk dat het dit is. Ze staan ook niet zomaar voor de grap in (onder meer) de afleveringstitel '... zo gedaan'.

Zoals ik in deze quote een deel van jouw woorden weglaat en deze vervang door drie puntjes (met haken eromheen juist om duidelijk te maken dat het hierboven om een quote gaat (ten overvloede misschien: dat kan een letterlijk gesproken of geschreven tekst zijn), zo is dat bij die afleveringstitel ook gebeurd, nam ik in eerste instantie aan.
 
De aanhalingstekens bij '... zo gedaan' zouden best op letterlijk zo uitgesproken of geschreven woorden kunnen duiden. Dat lijkt ook heel waarschijnlijk, maar bij nader inzien kunnen ze, volgens mij, ook iets anders betekenen.

Als de programmamakers de drie puntjes - als beletselteken - consequent bij iedere aankondiging gebruiken, zou dat een hint kunnen zijn om te letten op wat weggelaten is bij geschreven of gesproken teksten. Maar ja, dat zijn er natuurlijk wel heel veel in al die afleveringen.  ;D


De aanhalingstekens bij de titels zouden deze wat al te ruime aanwijzing dan wat kunnen verfijnen tot: Let op het begrip 'gesproken woord', in zijn algemeenheid, dus. En daarmee misschien zelfs kunnen duiden op iemand die veel moet 'spreken' voor zijn beroep.

Offline Mickvanh

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #113 Gepost op: 28-01-2017, 14:42:12 »
Aflevering 4: "buitengewoon"

Buitengewoon dat niemand naar huis gaat?
« Laatst bewerkt op: 28-01-2017, 14:46:02 door Mickvanh »
"Het leven moet als een feestelijk en hartstochtelijk spel zijn dat gespeeld zou moeten worden met oude en nieuwe vrienden"  - Frédérique Huydts

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #114 Gepost op: 28-01-2017, 14:51:41 »
Aflevering 4: "buitengewoon"

Buitengewoon dat niemand naar huis gaat?

Wel, buitengewoon wijst enkel naar de titel.

Mogelijk is de titel van de aflevering 'bijzonder' of iets dergelijks.

Offline Mickvanh

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #115 Gepost op: 28-01-2017, 14:56:54 »
Wel, buitengewoon wijst enkel naar de titel.

Mogelijk is de titel van de aflevering 'bijzonder' of iets dergelijks.

Deze theorie van Moedermol volg ik, vind hem sterk (uit het topic van Afleveringstitels):

Dus jullie willen op mij jagen/so you think you can dance -> Vincent
...zo gedaan ( zo gezegd, zo gedaan) uitspraak -> Vincent "Er moet iemand naar huis"

Bereid je aan te passen aan anderen-> Yvonne zat in het groepje  met Thomas en Imanuelle maar ging in op de vraag om hulp van Jochem. ze was bereid zich aan te passen.
Meegaand-> Yvonne was dus meegaand.

Conclusie Yvonne viel vorige week af omdat ze vol had ingezet op ->Roos. Conclusie Roos is de volgende afvaller.
Einde verhaal: dus einde verhaal voor ->Roos.
"Het leven moet als een feestelijk en hartstochtelijk spel zijn dat gespeeld zou moeten worden met oude en nieuwe vrienden"  - Frédérique Huydts

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #116 Gepost op: 28-01-2017, 15:00:48 »
Deze theorie van Moedermol volg ik, vind hem sterk (uit het topic van Afleveringstitels):

Ik volg hem (op dit moment) ook. Maar de titel is wel altijd iets wat te maken heeft met de tweet en niet de tweet zelf.

Als de afleveringtitel het synoniem 'uitzonderlijk' of 'bijzonder' is dan hebben we (zoals je al zei) een aflevering zonder afvaller.

EDIT: Deze zin werd in aflevering 3 uitgesproken en is de enige moment waarop het woord Buitengewoon gebruikt werd:

Roos: "Sigrid had volledig de leiding, en dat deed ze buitengewoon goed."
« Laatst bewerkt op: 28-01-2017, 15:10:22 door Hulpmol »

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #117 Gepost op: 28-01-2017, 15:27:15 »
Roos: "Sigrid had volledig de leiding, en dat deed ze buitengewoon goed."

Goed gevonden! En ik heb Sigrid als afvaller voorspeld, dus ik hoop natuurlijk dat dit klopt...
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #118 Gepost op: 28-01-2017, 15:51:34 »

EDIT: Deze zin werd in aflevering 3 uitgesproken en is de enige moment waarop het woord Buitengewoon gebruikt werd:

Roos: "Sigrid had volledig de leiding, en dat deed ze buitengewoon goed."

Pfff, zit je dan heel aflevering 3 te herbekijken om hier achter te komen?  ;) Goed gevonden hoor  ::ok::
Daarnaast was Sigrid ook een paar maal buitengewoon bezig : ze was op dievenpad, ze wilde de enveloppen al open maken.
Ik geloof er wel in.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #119 Gepost op: 28-01-2017, 16:05:12 »
Pfff, zit je dan heel aflevering 3 te herbekijken om hier achter te komen?  ;) Goed gevonden hoor  ::ok::

Nee. ;D Ik neem gewoon de pagina met alle ondertitels op: Deze
en doe dan ctrl + F om te zoeken. ;D